در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

لایحه مقابله با تقلب علمی بازدارنده نیست/ضعف نظارت در تدوین پایان‌نامه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح وضعیت لایحه مقابله با تقلب علمی گفت: در این لایحه برای تنبیه استفاده ‌کنندگان این اسناد، مجازات جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی در نظر گرفته شده که معتقدیم بازدارنده نیست.

کد مطلب: ۵۶۶۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به میزان تخلفات علمی در ایران گفت: تخلفات علمی منحصر به ایران نیست و در سایر کشورها نیز مشاهده‌ می ‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به گزارش نیچر درباره تخلف پژوهشگران در ایران اظهارداشت: گزارش مجله نیچر علاوه بر کشور ایران درباره سایر کشورها از جمله چین و کره هم بوده است که روند تخلفات علمی را منتشر کرده است. البته کمترین تخلف هم باعث نگرانی می شود و معتقدیم که این فرایند به ضرر آموزش عالی خواهد بود.

وی درباره برخورد با متخلفان تقلب علمی گفت: وزارت علوم لایحه ای را تحت عنوان لایحه "مقابله با تقلب علمی" تدوین کرده است که امیدواریم هر چه سریعتر در دستور رسیدگی قرار گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تخلف های علمی موجب بی اعتمادی جهانی نسبت به پژوهش‌ ها و تحقیقات می شود، گفت: لایحه مقابله با تقلب علمی در اختیار مجلس قرار دارد. البته مسأله تقلب علمی با بخشنامه حل نمی ‌شود و راه برخورد با این باید قضایی باشد چون تا کنون هیچ اقدامی جدی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: تا وقتی که شرایط موجود تقلب علمی در دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی از بین نرود زمینه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار تولید آثار علمی طبیعی است اما نکته ای که از نظر ما اهمیت دارد، ضعف نظارت وزارت علوم در موضوع پایان نامه های دانشجویی است. در این زمینه نظارت استادان و مشاوران پایان نامه ها در تدوین پایان نامه های دانشجویی موثر است.

سلیمی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی دولت که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده تهیه، عرضه یا واگذاری پایان نامه جرم است، خاطرنشان کرد: در این لایحه برای تنبیه استفاده ‌کنندگان این اسناد، مجازات جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی در نظر گرفته شده که معتقدیم بازدارنده نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار