یک توصیه /۳۵

روزنامه نگار خوب؛ روزنامه نگار آنلاین /9

واحد آموزش پانا:در عصر سرعت و فن آوری اطلاعات و ارتباطات ؛ روزنامه نگار خوب، حتما باید یک روزنامه نگار آنلاین باشد، کار حرفه ای در فضای مجازی و آنلاین مهارتها و ویژگیهایی را می طلبد؛ که شما را در این درس ودرس بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم کرد:

کد مطلب: ۵۶۶۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد

سریع و بودنِ همیشگی

اخباری که بوسیله اینترنت عرضه می شود، دارای ویژگیهای خاصی است که آن را از ارائه ی اخبار بوسیله سایر رسانه ها متمایز می کند، بنابراین لازم است؛ روزنامه نگارانی که در این فضا کار می کنند، شیوه تفکر خود درباره "اخبار" و "شیوه برخورد با مخاطب" را تغییر دهند تا عنوان روزنامه نگار خوب را بگیرند.

روزنامه نگارهای آنلاین باید سریع کار کنند. در اینترنت ، ضرب الاجل ها با واحد ثانیه اندازه گیری می شوند، نه واحد ساعت . هنگامی که خبری روی می دهد، باید آن را فورا منتشر کرد.

نویسندگان آنلاین باید:

  • از زبانی ساده استفاده کنند.
  • بسیار و کوتاه و مختصر بنویسند.
  • از پیوندها(کلیدواژه ها و عکس و فیلم و ...) استفاده کنند که خوانندگانشان را به دیگر اطلاعات مرتبط با موضوع هدایت کنند و این نشان احترام به خواست مخاطب است.
  • برای بیان اخبار؛ از صدا، تصویر و متن بهره برداری کنند(تسلط به نرم افزارهای چندرسانه ای و تولید چند رسانه ای ها)
  • به طور منظم با مخاطبانشان تعامل داشته باشند (قراردادن گزینه ها و راه های متفاوتی که مخاطبان براحتی بتوانند نظرات خود را در مورد مطالب ابراز نمایند.

امکانات کاربران علاقمند به خبر در اینترنت :

سرعت

دسترسی جهانی

محیط رسانه ای غنی

کاربر کنترل

شخصی سازی صفحه

خبرخوان

پیوندها(فرایندها)

به اشتراک گذاشتن مطالب

تعامل

خُب همین توانایی های کاربر، رابطه میان روزنامه نگار و مخاطبان را تغییر داده است و یک روزنامه نگار آنلاین باید ضمن فراهم آوردن گزینه ها وابزارک های لازم برای مخاطب امکان استفاده از همه این توانائیها در فضای وب برای او فراهم سازد و البته خود باید درک درستی از این تعامل داشته باشد و خوراک سالم و خوب خبری را برای مخاطب فراهم کند تا با توجه به خواستهای او برافکار عمومی تاثیر بگذارد.

اما برخی ویژگیهای اینترنت، روزنامه نگارها را نگران می کند در این دنیای جدید؛ همه بالقوه خبرنگارند. گویی امروز مخاطبان در اتاقهای تحریریه به جای روزنامه نگاران می نویسند آنها بسیاری از اوقات بسیار زودتر از خبرنگاران از اخبار آگاه می شوند و برای افزایش اطلاعاتشان به دنبال اخبار تکمیلی می روند. با این اوصاف چگونه می توان بر مخاطب اثرگذاری داشت و افکار عمومی او را هدایت کرد.

اینجاست که ضرورت حرفه ای بودن بیشتر معلوم می شود:

ویژگیهای روزنامه نگارهای آنلاین

  • آنها باید سریع کار کنند خیلی سریع اما در عین حال باید دقیق باشند ...
  • روزنامه نگاران آنلاین باید به فن آوری های پیشرفته علاقمند باشند و دانش خود را در این جهت افزایش دهند.
  • آنها باید چندمهارتی باشند. خوب بنویسند، متن خبر خود را ویرایش کنند، صفحات وب را طراحی کنند، عکس بگیرند در برخی موارد یک دوربین را راه بیندازند، تصاویر را تدوین کنند و شاید حتی گوینده خبر شوند.

-------------------------------------------

منبع:روزنامه نگاری در عمل /با تغییرات واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار