وزیر دفاع ایران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکست تروریست ها و حامیان آنها در جریان آزادسازی حلب، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و راه حل سوری–سوری برای برون رفت از بحران این کشور تأکید کرد.

کد مطلب: ۵۶۳۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان در گفت وگو با شبکه خبری «راشا تودی» درباره اهمیت حلب، گفت: این شهر به عنوان مرکز اقتصادی سوریه، به طور طبیعی از همان ابتدا یکی از اهداف اصلی تروریست ها برای تصرف و کنترل بر آن بود.

وی، اشغال چند سال پیش حلب توسط گروه های تروریستی و پیشروی آنها به سمت جنوب و مناطقی مانند حمص، حماه و دمشق را ناشی از کمک هایی دانست که از مرزهای شمالی سوریه به تروریست ها ارایه شد.

سردار دهقان با اشاره به عملیات آزاد سازی حلب خاطرنشان کرد که حلب در فضای سیاسی و اقتصادی سوریه نقطه ای استراتژیک و مؤثر به شمار می رود و از آنجا که دولت سوریه و متحدان آن اهمیت شهر حلب را احساس می کردند، بنابر این طرح های آزادسازی مناطق سوریه نیز آزادی حلب را در اولویت قرار داد.

وزیر دفاع کشورمان افزود: حملات نظامی اخیر علیه تروریست ها از یک سو باعث تضعیف مقاومت آنها شد و از سوی دیگر حامیان شان به این نتیجه رسیدند که در صورت ادامه وضع موجود، همه تروریست ها نابود خواهند شد و از این رو تروریست ها تصمیم گرفتند خود را تسلیم و شهر را تخلیه کنند.

وی خاطرنشان کرد که این، نقطه عطف بزرگی در نبرد دولت و ارتش سوریه با گروه های تروریستی به شمار می رود.

سردار دهقان در پاسخ به پرسشی در باره آتش بس فراگیر در سوریه نیز گفت که این مسآله نیازمند تضمین های واقعی است و همه طرف ها باید آتش بس فراگیر را بپذیرند و نسبت به مجازات نقض کنندگان آن پایبند باشند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در عین حال با اشاره به جنایات تروریست ها در سوریه، گفت که داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی نمی تواند بخشی از آتش بس باشند.

وی افزود: موضوع مهم در زمینه آتش بس این است که اولاً باید بین تروریست ها و معارضانی که آماده گفت وگو با دولت سوریه هستند تفاوت قایل شد؛ ثانیاً با کلیه جریان های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره باید مبارزه شود. ثالثاً همه باید نسبت به توقف هر گونه کمک به تروریست ها اعم از سیاسی، مالی و نظامی پایبند باشند و در نهایت، محاصره مناطق تحت محاصره شکسته شود. به بیان دیگر مردم سوریه باید از یک زندگی امن برخوردارشوند. ما به طور کلی خوشبین هستیم اما به شرط اینکه کشورهای حامی تروریست ها نیز این موارد را پذیرفته و در این زمینه همکاری کنند.

سردار دهقان در پاسخ به پرسشی در باره اعزام نیروی حفظ امنیت به حلب خاطرنشان کرد: ایران هیچ نیرویی در آنجا ندارد بلکه ارتش سوریه مسؤول این مهم است و اگر شرایط ایجاب کند ما مشوروت های نظامی خواهیم داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که ائتلاف غربی تحت رهبری آمریکا، اراده واقعی برای نبرد با تروریست ها در عراق و سوریه ندارد. حتی آنها ارتش سوریه را در دیرالزور بمباران کردند؛ ما هیچ پایبندی و تعهدی را از سوی آنها برای ایفای نقشی مفید و مؤثر در مبارزه عملی با تروریسم احساس نمی کنیم؛ چرا که تروریست ها دست پرورده خودشان هستند و آنها مایلند تروریست ها باقی بمانند.

وزیر دفاع افزود: شاید آنها مایل به تضعیف تروریست ها باشند اما نمی خواهند از بین بروند زیرا آلت دست آنها برای بحرانی کردن منطقه و برخی مناطق جهان هستند. آنها(تروریست ها) از سوی آمریکا، عربستان و قطر حمایت می شوند و روی زمین نیز ترکیه از آنها حمایت می کند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره اظهارات چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مبنی براینکه آتش بس در سوریه باید حزب الله را نیز در برگیرد و برای تضمین آتش بس در این کشور ارایه کمک به حزب الله متوقف شود و اینکه آیا تهران چنین درخواستی را در ارتباط با آینده سوریه می پذیرد، این گونه اظهارات آن را نوعی سلب مسؤولیت و طفره رفتن ارزیابی کرد.

سردار دهقان گفت: من معتقدم که مقامات ترکیه باید قبل از چنین درخواستی به این پرسش مهم پاسخ دهند که آیا ورودشان به خاک سوریه به درخواست دولت سوریه بوده یا به تصمیم یکجانبه خودشان وارد این کشور شده اند؛ بنابر این اگر با تقاضای دولت سوریه بوده که باید به محض درخواست آن کشور برای خروج نیروهای ترکیه، این نیروها از سوریه خارج شوند؛ در غیر این صورت متجاوزند و متجاوز نمی تواند به نیابت از دیگران تصمیم بگیرد.

وی از سوی دیگر اظهار کرد که روسیه و ایران به درخواست رسمی و قانونی دولت سوریه در این کشور حضور دارند. ما برای کمک به دولت این کشور به سوریه رفته ایم و هروقت دولت سوریه تشخیص داد که نیازی به نیروهای ما نیست، ما دلیلی برای ماندن نمی بینیم.

وزیر دفاع ایران افزود: وزیر امور خارجه ترکیه به جای فرار از خطاهای دولت خود، باید مسؤولیت پذیر باشد و ببیند چرا مسبب این همه بحران در سوریه شده اند. اگر آنها از آغاز مرتکب چنین خطاهایی در سوریه نمی شدند، الان مجبور نبودند برای اصلاح خطای شان خطای دیگری مرتکب شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در جریان آزاد سازی حلب، شمار زیادی از عناصر و سرکردگان گروه های تروریستی به هلاکت رسیدند.

سردار دهقان، حل و فصل بحران سوریه را مبتنی بر راه حل سوری- سوری دانست و بر محترم شمردن تمامیت ارضی سوریه و دولت قانونی این کشور تأکید کرد.

وزیر دفاع کشورمان خاطرنشان کرد که ملت سوریه باید خودش در باره سرنوشت و آینده اش تصمیم بگیرد و هرگونه دخالت خارجی اوضاع را بدتر می کند.

وی در پاسخ به پرسشی در باره استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاهی در همدان برای انجام عملیات در سوریه در تابستان گذشته، گفت: از آنجا که ما با روسیه در زمینه مقابله با تروریسم همکاری داریم، برخی تسهیلات برای فرود و پرواز هواپیماهای آنها ارایه دادیم و از این رو هر وقت احساس کنیم که این موضوع ضروت دارد و روسیه نیز از ما بخواهد، آن را براساس شرایط موجود بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار