یک توصیه /۳۳

روزنامه نگار خوب؛مصاحبه گر دانا /7

واحد آموزش پانا؛ روزنامه نگار خوب، قطعا مصاحبه گر خوبی است. گفته اند اگر خبرنویسی یک مهارت باشد، مصاحبه یک هنر است. و خبرنگاران حرفه ای این هنر وفوت و فن های آن را می آموزند و با خلاقیت خود در می آمیزند.

کد مطلب: ۵۶۲۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

روزنامه نگار خوب؛ مصاحبه گر خوب

مصاحبه گران خوب کسانی هستند که به سهولت اعتماد بر می انگیزند و مردم با آنها احساس راحتی می کنند. هنگامی که مصاحبه ای انجام می دهند:

  • هدف روشنی دارند.
  • به دقت خود را آماده می کنند و مسیر پرسشهای خود را در نظر می گیرند .
  • جدی، اما منصفانه مصاحبه می کنند.
  • در همه اوقات رفتار خوبی دارند .

مصاحبه مهم است

یک مصاحبه موفق، یکی از بزرگترین هنرهای خبرنگاری و شیوه مطمئنی برای ارائه رخدادهاست. زیرا مقدار زیادی از آنچه یک خبرنگار می نویسد، برپایه همین اطلاعاتی قرار دارد که از مصاحبه شونده ها در طی تماس تلفنی یا حضورِ رو در رو گرفته است. لذا، اینکه پرسشهای خوب و تکنیک های موثر در انجام مصاحبه داشته باشید، مهم است.

علاوه بر اینکه استفاده از نقل قول هایی که در مصاحبه گرفته اید به خبر یا گزارش شما رنگ و بوی انسانی داده و به آن جان می دهد.

خود مصاحبه هم به تنهایی (سبک پرسش و پاسخ) فرصتی را برای درک عمیق تر مسائل و چالشی شدن آنها به مصاحبه کننده می دهد تا از این طریق مخاطب، به اطلاعات دقیق تر و شناخت کاملتر راجع به یک شخص یا یک موضوع برسد.

روزنامه نگار خوب ؛ بی هدف مصاحبه نمی کند

مصاحبه یک گپ و گفتِ غیررسمی نیست که در آن از همه چیز سخنی به میان آید. همیشه در نظر بگیرید؛ مصاحبه شونده ، یک منبع، با اطلاعاتی است که شما به آن نیاز دارید پس یک روزنامه نگار حتما باید تصور روشنی از هدف مصاحبه داشته باشد: چرا با این شخص صحبت می کنید؟ دقیقا می خواهید از چه چیز مطلع شوید؟ و...

برای رسیدن به هدفتان باید برنامه ریزی دقیق و آگاهانه داشته باشید: یک نقشه راه، اما برای طرح این نقشه نیازمند اطلاعات و آمادگی های قبل مصاحبه هستید و البته انعطاف و شکیبایی، داشتن دانش روان شناسی و ارتباطات انسانی و به صورت بدیهی ادب .

مصاحبه هنری است که باید آموخت

اگر گفتیم؛ مصاحبه هنر است البته تنها متکی به خلاقیتهای فردی نیست؛ بلکه تکنیک های این هنر را باید آموخت و تجربه کرد. و در طی زمان آن را با هنرهای فردی خود آمیخت.

یک روزنامه نگار خوب مصاحبه، انواع آن و تفاوت های هر یک را از دیگری می شناسد. او می داند؛ هیچ دو مصاحبه ای عینا مانند هم نیستند و مجبور است از طیف متنوعی از سبک پرسیدن ها را استفاده کند 9و اینجاست که مصاحبه، عنوان هنر را می گیرد و خلاقیت و تجربه به کمک مصاحبه گر می آید.

آماده و همیشه آماده

مصاحبه گر موفق؛ آمادگی برای انجام مصاحبه را شامل: برنامه ریزی و هماهنگی های قبلی، آماده کردن وسایل مصاحبه و کنترل آنها (ریکوردر (ضبط صوت) -باتری - دفتر یادداشت-خودکار-پوشش و ظاهر مناسب خود، کنترل دوربین و احیانا هماهنگی با عکاس و ... ) دارد. اما از همه مهمتر شناخت کامل مصاحبه شونده (شناخت شخصیت حقیقی و حقوقی او ) و اِشراف و شناخت کامل نسبت به موضوع مصاحبه و تنظیم سوالات با توجه به همه اطلاعات قبلی که در مورد فرد مصاحبه شونده و شرایط مصاحبه دارد.

این آمادگی مانع از این می شود که مصاحبه شونده بر سر شما کلاه بگذارد یا به قول معروف شما را بپیچاند. این کار کمک می کند که اعتماد مصاحبه شونده را جلب کنید و پرسش های درست و بجایی مطرح کنید.

یکی دیگر از آمادگی ها توجه به نقل قول ها ، حکایات و شواهدی است که برای تایید به آن نیاز دارید و بر اساس این نقل قول ها به پرسش های بهتر هم فکر کنید.

نکته /1:

برخی خبرنگاران از قبل پرسش های خود را روی کاغذ می آورند، هرگز کورکورانه از فرست خود تبعیت نکنید، زیرا این کار مانع از آن می شود که به پاسخ هایی که به پرسش های شما داده شده است ، توجه کنید. فراموش نکنید! در این پاسخ ها همیشه سرنخهای جدید برای طرح سوالات جدید است.

نکته /2:

روزنامه نگار خوب می داند؛ آنچه در تجربیات دیگران است یا در رهنمودهای کتابها و جزوات تنها یک رهنمود است و او بر اساس همه اینها خودش را با شرایط مصاحبه (فردمصاحبه شونده، مکان و زمان مصاحبه ) وفق می دهد. او تصمیم گیرنده است و هیچ چیز مطلقی وجود ندارد.

نکته/3:

حواستان را جمع کنید! کسب آمادگی ها و اطلاعات قبل از مصاحبه شما را به ورطه ی پیش داوری و قضاوت قبلی در مورد مصاحبه و مصاحبه شونده نیندازد.

-------------------------------------------------------------------

منبع: روزنامه نگاری در عمل / هلن سیسونز/ با تغییرات واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار