• تاریخ انتشار: 20 آذر 1395 - 10:49
هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ما در آموزش و پرورش –بزرگترین دستگاه اجرایی کشور- نیاز داریم نیازهای روزگار خود را بشناسیم و هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد.


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محی الدین بهرام محمدیان امروز شنبه 20 آذرماه در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش با این جمله سخنان خود را آغاز کرد: امام صادق(ع) روایتی دارد که می تواند در منظومه فکری ما منشا تاثیر باشد. ایشان می فرمایند"کسیکه عالم به روزگار خود باشد شکها و تردیدها به او حجوم نمی آورند".

وی افزود: کسانی دچار شک و تردید می شوند که زمانه خود را نشناسند کسانی که مقتضیات زمان خود را می شناسند معمولا یک گام جلو هستند . پژوهش و تحقیق هم فرصتی است برای شناختن زمان، برای پیش بینی زمان، این که آینده چه شرایطی را فراروی ما قرار می دهد.

شناختن و پیش بینی آینده ما را به جلو می برد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه شناختن و پیش بینی آینده ما را به جلو می برد گفت: بر این اساس ما در آموزش و پرورش –بزرگترین دستگاه اجرایی کشور- نیاز داریم نیازهای روزگار خود را بشناسیم و هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد.اگر ما انتخاب در خور اقتضائات را داشته باشیم اقدامی موثر برای آینده کشور خواهیم داشت و گرنه آثار آن دامنگیر آینده کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما از پژوهش انتظار داریم آینده را برای ما روشن کند، آن را برای ما تصویر کند تا دچار خطا و اشتباه نشویم .

اهمیت موضوع پژوهش در نظام تعلیم و تربیت

محمدیان در ادامه به اهمیت موضوع پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: پژوهش در هر دستگاه ضرورت است و در آموزش و پرورش امری حیاتی است. آموزش و پرورش باید فرهنگ پژوهش را در کشور توسعه بدهد. آموزش و پرورش دستگاه ملت ساز و دولت ساز است. آموزش و پرورش نظام های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را می سازد . ملت واحد ایرانی در آموزش و پرورش شکل می گیرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بسیاری مشکلات کشور همه از آموزش و پرورش انتظار دارند راه حلی پیدا کند. پژوهش هم از آموزش و پرورش توقع می رود . نسل آینده ما باید خود اهل فکر و اهل تحلیل باشد تا بتواند اندیشه جدید ارائه دهد و این باید در آموزش و پرورش تمرین شود.

مشکلات حوزه پژوهش در ایران 

وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه پژوهش در ایران اذعان کرد: بسیاری از پژوهش هایی که امروز اتفاق می افتد حاصل کار کارمندان پژوهش است و کارمند پژوهش تعصبی نسبت به نتیجه کار ندارد . در حالیکه پژوهشگر واقعی که شیره جانش را در آن پژوهش قرار داده نسبت به نتیجه پژوهش متعصب است. تعصب پژوهشگری زمانی اتفاق می افتد که انسان به پژوهش به عنوان وظیفه فکری نگاه کند و ما باید در دانش آموزان این روحیه ایجاد کنیم .

محمدیان در پایان از همکاران خود در حوزه برنامه ریزی آموزشی خواهش کرد به این نکته توجه کنند و سیستم پژوهش دانش آموزی را بازتعریف کنند و گفت: پژوهش دانش آموزی باید مبتنی بر برنامه درسی باشد.

در این همایش که در مجتمع آدینه در غرب تهران برگزار می شود و از 20 تا 26 آذرماه ادامه دارد از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش و نیز پژوهشگران دانش آموزی تجلیل خواهد شد.

اشتراک گذاری

captcha