پنجمین همایش روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد

پنجمین همایش بزرگداشت روز جهانی غذا درجهت حمایت از تولیدات داخلی و صنایع ملی و در راستای ارتقاء ایمنی و سلامت غذایی و بهداشتی جامعه، در دانشگاه علوم پزشکی زنجان و بارویکرد تقدیر از واحدها و مسئولین فنی برتر صنایع غذایی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی استان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۵۳۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پنجمین همایش روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد

به گزارش خبرنگار وب دا زنجان- پنجمین همایش بزرگداشت روز جهانی غذا درجهت حمایت از تولیدات داخلی و صنایع ملی و در راستای ارتقاء ایمنی و سلامت غذایی و بهداشتی جامعه، در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی زنجان و به همت معاونت غذا و دارودانشگاه "بارویکرد تقدیر از واحدها و مسئولین فنی برتر صنایع غذایی ،آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی استان با حضور مهندس سید بیوک موسوی معاون سیاسی امنیتی استانداری ،دکتر علیرضابیگلری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان و جمعی از مسئولین و مدیران استانی و دانشگاه روز پنج شنبه 27/8/95برگزار شد.

دکتر بیگلری در این همایش غذا را یکی از مهمترین مقوله ها دانست و گفت:موضوع غذا در تاریخ زندگی بشر اهمیت دارد و دربرهه های از تاریخ تامین غذا مهم ترین نیاز انسان محسوب می شد و امروز نیز غذا یکی از کلیدی ترین عوامل تعیین کننده سلامت جوامع است .

ریاست دانشگاه سلامتی جامعه رادرگروسلامتی غذا مور د تاکید قرار دادو افزود: غذایی سالم است و باعث تضمین سلامتی می شود که درتولید و تضمین کیفیت آن نیز نظارت دقیق صورت گرفته باشد و فعالان غذا همگام با دولت استاندارد رادر تولید غذا اعمال کرده باشند.

وی گفت : اهمیت وجایگاه غذا در جامعه امروز به عنوان اسلحه ای برای تضمین روابط با کشور هاست.

دکتر بیگلری فعالیت در زمینه غذا را کاری جهادی و فراموش نشدنی دانست و افزود : غذا همچنین در خلق و خو و منش فرد و حتی در ساختار موجود زنده نیز تاثیر می کذارد .

رئیس دانشگاه باشاره به انتخاب دانشگاه به عنوان دبیر خانه قطب 6 دانشگاههای علوم پزشکی کشور تصریح کرد این وظیفه و مسئولیت مارا افزایش می دهد و باید خیلی دقیق تر عمل کنیم و خودمان را آماده کنیم برای روزی که باید فراتر از مرزهای استان عمل کنیم و باید کار ی کنیم که منطقه ما درسایه تعامل بیشتر و تلاش مضاعف تر بتواند جایگاه خوبی داشته باشد .

دکتر تاج کی معاون غذا و دارو دانشگاه نیز شعارامسال روز جهانی غذا را " آب و هوا در حال تغییر است؛کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند " عنوان کرد و محور ملی این روز را اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت در جهت کاهش مصرف نمک و چربی و مبارزه با قاچاق کالا و نیز رشد و توسعه جوامع در گرو سلامت جامعه برشمرد و افزود : هدف از برگزاری این نشستها کسب حمایت و اطلاع رسانی به منظور امنیت غذاو تغذیه و اشاعه فرهنگ تولید غذای سالم است وی کلید سلامتی را استفاده از مواد غذائی و آشامیدنی عاری از سموم دانست .

معاون غذا و دارو دانشگاه فرهنگ مصرف غذا و نظارت بر واحدهای تولید را جزو وظایف معاونت غذا عنوان نمود و تصریح کرد:غذا باید ویژگیهایی داشته باشد که ارتقاء ایمنی فرد در جامعه را تضمین کند

وی نداشتن مواد و افزودنیهای شیمیایی و کاهش مصرف کربو هیداتها و چربیها را از معیار های ایمنی و غذای سالم عنوان کرد.

دکترتاج کی گزارشی نیز از فعالیت های انجام شده در این معاونت ارائه داد و گفت : در استان زنجان 190 کارخانه تولید فراورده های بهداشتی ،غذائی و آرایشی فعالیت می کنند

وی ساماندهی برکارگاههای تولید و برش پنیر و رشته را از موارد مهم دربازرسی نام برد ؛و گفت: اداره ما تعامل خوبی با ارگانهای دیگر دارد و توانسته در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام دهد .

دکتر تاج کی نظارت بر امور واردات و ترخیص کالا را از دیگر وظایف خطیر معاونت برشمرد و افزود :پایش محصولات در سطح عرضه ( PMS )نیز در سطح استان از وظایف محوله بر این معاونت است.

معاون غذا و دارو به تجهیز آزمایشگاههای مواد غذایی ،آشامیدنی آرایشی بهداشتی استان به دستگاهای پیشرفته نیز اشاره کرد .

دکتر تاج کی وظایف اصلی دیگر این معاونت را پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا به دلیل آسیب رساندن بر اقتصاد جامعه و نیز وجود مواد شیمیایی نام برد .

دکتر شهریار دبیریان مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران و عضوهیئت مدیره انجمن ملی کیفیت ایران نیز در سخنانی کیفیت را از دیدگاه مشتری رضایت مشتری عنوان نموده و افزود : در کسب رضایت مشتری باید بر نیازهای نیز مصرف کننده توجه شود .

وی بحث مهم در سلامتی غذا را وجود آلاینده ها و فلزات سنگین دانست و افزود: دلیل کاهش میزان مصرف شیر در کشور تبلیغات نادرست و سخنان غیر مسئولانه است وتمام محصولات شیری و لبنی ممکن است آلوده به آفلاتوکسین باشد اما این میزان در حد مجاز باید باشد.

دکتر دبیریان گفت : برای رفع نگرانی ها و شبهه های مردم در لبنیات تولیدی ارائه تحقیقات صحیح امری ضروری است.

مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران ادامه داد:تحقیقات صحیح و هدفمند می تواند معضلات این بخش را کاهش داده و به تولید محصولات با کیفیت منجر شود.

مدیر تضمین کیفیت صنایع شیر ایران فرهنگ سازی را امری مهم برشمرد و گفت : نباید به نظرات متخصصانی که در حوزه شیر اشرافیت کاملی ندارند اما اظهار نظر می کنند، توجه کرد.

مهندس موسوی معاون سیاسی امنیتی استانداری در سخنان کوتاهی یاد و خاطره شهدای 8سال دفاع مقدس را گرامی داشته و ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی پیشرفت علم پزشکی در مقایسه با 25 سال گذشته در استان را غیر قابل باور و خیره کننده عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی در گذشته پیشرفتهای دانشگاه در زمینه بهداشت و درمان بسیار ارزشمند است .

در پایان این مراسم از مسئولین فنی استان و واحد های برتر و اسپانسر های همایش از طرف ریاست دانشگاه تقدیر شد. در حاشیه این همایش نمایشگاهی نیز از محصولات غذایی و بهداشتی برپا شده بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار