کریمی صارمی در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت:

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران جهانی تر شده است

مدیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این رویداد سینمایی با اشاره به بهره گیری از سه سکوی آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی برای دریافت آثار خارجی از جهانی تر شدن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که از سال 2007 آغاز شده است، یاد کرد.

کد مطلب: ۵۳۹۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست خبری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌کوتاه تهران صبح‌امروز-یکشنبه ۱۱ مهر ماه- در انجمن سینمای جوانان و‌ مستند تجربی برگزار شد.
در این نشست فرید فرخنده کیش دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌کوتاه تهران، علیرضا کریمی صارمی مدیر این دوره از جشنواره، حسن دزواره مدیر امور بین الملل و فرنوش حبیب نژاد سرپرست روابط عمومی انجمن سینمای جوانان و جشنواره حضور داشتند.
در‌ابتدای این نشست فرید فرخنده کیش بیان کرد: جشنواره فیلم‌کوتاه تهران یکی از قدیمی ترین جشنواره کشور است که به معرفی فیلم‌کوتاه نگاه دارد و این ‌پر‌افتخارترین بخش سینمای کشور در داخل و خارج کشور است. جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه ‌در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود که سال قبل شرایط مطلوبی را برای ما فراهم کرد.
وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره افزود: این جشنواره در سه بخش برگزار می شود: بخش بین الملل، ملی که سال قبل ۱۸۹۴ اثر در آن شرکت کرد و شامل ۱۰۵۰ اثر در بخش داستانی ،۲۷۸ اثر تجربی،۴۲۸ مستند و ۱۳۸ پویانمایی شد. بخش سوم نیز بخش جنبی است در کنار جشنواره مراسم بزرگداشت‌ و تقدیر از افراد تاثیر گذار برگزار می شود. همچنین کنفرانس فیلم‌کوتاه برای اولین بار صوربرگزار خواهد شد و با عنوان «فیلم‌کوتاه تهران گذشته، حال و آینده» در روزهای ۱۸ و ۱۹‌با ارایه بیش از ۵۰ مقاله‌داخلی و خارجی میزبان علاقه مندان است. در این بخش از کشورهای کلمبیا، ترکیه، انگلستان و.. پیشنهاداتی داشتیم‌تا بتوانیم‌این‌رویداد را در سال های آینده با عمق بیشتر برگزار کنیم.
دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران توضیح داد: ورک شاپ و جلسات نقد و بررسی و نمایش های ویژه ای هم طی روزهای برگزاری جشنواره خواهیم‌داشت. محیط زیست و سینمای اقتباسی امسال از موضوعات ویژه است که با همراهی خانه کتاب مطرح می شوند و جوایز ویژه ای از سوی این‌خانه به برگزیدگان در بخش دوم تعلق می گیرد.
وی با اشاره به فیلم‌های هر بخش بیان کرد:64 ‌فیلم شامل۳۶ اثر داستانی،۸ پویانمایی ،۵ مستند و... در این دوره از جشنواره نمایش داده می شوند. امسال شکل انتخاب فیلم‌ها هم تغییر کرده و قدم ها برای جهانی کردن جشنواره برداشته شده است. ما از مشاوران ‌متخصص که سینمای کوتاه را در یکسال اخیر‌رصد کرده ‌اند، کمک گرفته تا با اطمینان بیشتری، آثار را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به معرفی فیلم‌های راه یافته به بخش رقابتی جشنواره تا پیش از ۱۵ مهر ماه ادامه داد: خانه کتاب ما را در انتشارات جشنواره‌ هم همراهی می کند.
کریمی صارمی نیز در‌ادامه این نشست خبری توضیح داد: جهانی تر شدن هدف جشنواره است؛ زیرا انجمن‌ سینمای جوانان از سال ۲۰۰۷ میلادی فرآیند جهانی شدن را آغاز‌کرده‌است. امروزه‌در دنیا کمتر جشنواره های معتبری برای فیلم‌گرفتن از کشورهای فرم می فرستند. بلکه آن ها با برخی پلات فرم ها یا سکوها در ارتباط اند که تقاضای شرکت در جشنواره ‌را به آدرس فیلمسازان‌ سراسر دنیا می فرستند. ما در این دوره از جشنواره از سه سکوی فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی استفاده کرده ایم. بدین ترتیب که آیین نامه و‌فرم را فرستاده ‌و تاریخ دریافت را اعلام می کنیم. جالب است که امسال ۳۶۶۸ فیلم از کشورهای دیگر دریافت کردیم و این اولین بار است که جشنواره ای در منطقه این‌تعداد فیلم‌ خارجی دریافت می‌شود.
وی افزود: فرانسه با ۶۳۵ ،آلمان با ۳۴۹، اسپانیا با ۳۰۲ ، برزیل با ۱۶۵ ، انگلیس با ۱۳۷، بلژیک با ۱۱۷، ایتالیا با 121، کانادا با ۹۹ ، سوییس با ۹۳ و کشورهای دیگر با تعداد زیادی از آثار در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند. همچنین امسال حضور جهانی یک فیلم آلمانی به نام «بازگشت» را که برای اولین بار در یک رویداد سینمایی اکران می شود، خواهیم داشت. ساختار و‌ شکل عملکرد، موضوع فیلم، ‌انتخاب و‌داوری آثار نیز در جشنواره بسیار اهمیت دارد و برای اولین بار است که فیلم‌ها از طریق دی وی دی به جشنواره ارسال نشده بلکه فیلمسازان فیلم های خود را در سایت بارگذاری کرده اند.
مدیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران همچنین ادامه داد: زمان فیلم ها بیشتر از ۳۰ دقیقه نبوده است اما‌ موضوع فیلم ها را آزاد در نظر گرفته ایم. در بخش بین‌الملل بیشترین تعداد اثر دریافت شده و بخش مسابقه آسیایی، فیلم های جهان اسلام جزو بخش های رقابتی و ویدیو آرت به عنوان بخش غیررقابتی برای اولین بار به جشنواره اضافه شده است. از ۳۶۶۸ فیلم رسیده به دبیرخانه ۸۸ درصد فیلم ‌به بخش بین الملل اختصاص دارند. ۶.۶ درصد در بخش مسابقه آسیایی و ۴.۹ درصد در بخش غیررقابتی ویدیو آرت و ۰.۵ درصد فیلم های مربوط به اسلام هستند. در‌ این میان فیلم های داستانی از همه تعداد بیشتری دارند.
کریمی صارمی با اشاره به نحوه داوری در این رویداد سینمایی ادامه‌داد: ما فیلمی را انتخاب می کنیم که مخاطب با دیدنش سالن را ترک نکند. ضمن این که به دلیل زیاد بودن فیلم‌ها با مشکل قیچی زدن فیلم‌ها رو به رو‌نیستیم. ۵ داور به علاوه یک‌داور ایرانی در ‌بخش بین الملل حضور دارند. داوران این بخش مدیران فیلم‌کوتاه و اساتید سینمایی دانشگاه های خارجی هستند.
وی درباره جوایز جشنواره توضیح‌داد: جایزه بزرگ ۶ هزار یورویی جشنواره به فیلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی اهدا می شود. همچنین 4 فیلم ۳ هزار یورویی، ۲ جایزه 2 ‌هزار یورویی به فیلم های آسیایی داده می شود. همچنین هر ساله فیلم‌های کوتاه یک کشور بزرگنمایی می شود که امسال نیز چنین اتفاقی می افتد.
حسن دزواره مدیر بخش بین الملل نیز در این نشست گفت: در اکثر جشنواره های داخلی به ویژه در حوزه سینما هر ساله صدها میلیون‌هزینه برای انتخاب آثار فیلمسازان صورت می گیرد. ما تصمیم گرفتیم امسال علاوه بر نمایش فیلم ها در بخش اصلی، برای بهره وری درست از هزینه صورت گرفته، نگاه ویژه ای به بخش جنبی داشته باشیم. با این اعتقاد اولین روز جشنواره، روز محیط زیست با شعار جهانی «من زمین‌را دوست دارم» نامگذاری شده است. دومین روز، روز کتاب و سینما است. سومین روز جشنواره، روز‌ جهانی علم‌در‌خدمت توسعه است و به موضوع اسلام و صلح‌جهانی اختصاص دارد. چهارمین روز، روز خلاقیت و سینما عنوان گرفته است و بزرگداشت زنده یاد ‌عباس کیارستمی در این روز برگزار می شود. ۲۲ آبان نیز روز دانشجویان‌سینماست. ۲۳ آبان و‌ششمین روز جشنواره نیز روز شاهدان سینما نام‌دارد و‌اختصاص به نمایش فیلم‌های گروه ۴۰‌شاهد دارد.
بخش دوم‌این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران و‌مدیران جشنواره اختصاص یافت. فرخنده کیش در پاسخ به این که چه ترتیبی برای نمایش فیلم ها در نظر گرفته است، گفت: در نمایش فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن از همراهی صنوف کمک می گیرد. غیر از این بخش داوری مردمی هم در جشنواره صورت می گیرد.
وی درباره سرنوشت فیلم‌کوتاه «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی که از اسکار جا ماند، نیز بیان کرد: روال انتخاب یک فیلم در اسکار بدین ترتیب است که برگزیدگان بعضی جشنواره ها به اسکار می روند و‌ فیلم‌ها برای کسب اسکار باید در مجامع جهانی به نمایش گذاشته شود. همچنین از طریق این مجامع به رویت داوران‌نهایی برسد و آن ها بازخورد مثبتی نسبت به فیلم داشته باشند. اما‌ متاسفانه برای فیلم کودکان ابری به غیر از دو‌ نمایش سال گذشته فرصت دیگری فراهم‌ نشد.
وی همچنین به حذف بولتن در جشنواره با توجه به شعار محیط زیستی آن در این نشست اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار