آموزش عکاسی ۶

دیافراگم دومین رکن اصلی مثلث نوردهی

خبرگزاری پانا:مقدار نوری که به سنسور دوربین میرسد و نیز کم یا زیاد شدنٍِ عمقٍ میدانٍ وضوح تصویر به پرده دیافراگم بستگی دارد.

کد مطلب: ۵۰۹۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد

همراهان عزیز امروز در مورد دیافراگم که یکی از بخش های مهم دوربین است صحبت میکنیم. به زبان ساده دیافراگم میزان باز یا بسته بودن روزنه لنز را هنگام عکاسی مشخص می کند.

زمانی که دکمه شاتر دوربین را فشار می دهید یک روزنه باز می شود که به سنسور دوربین اجازه می دهد تا منظره ای را که می خواهید ثبت کند. هرچه روزنه باز تر باشد نور بیشتر و هرچه بسته تر باشد نور کمتری به سنسور دوربین می رسد. این روزنه و مقدار باز یا بسته بودن آن بستگی دارد به اعدادی که روی دوربین درج شده است.

روزنه دیافراگم با معیاری به نام f-stops اندازه گیری می شود. در اینجا ما میزان روزنه دیافراگم را با فرمت f/number نشان خواهیم داد. برای مثال: f/2.8, f/4, f/5.6,f/8,f/22 .تغییر از یک استاپ به استاپ دیگر، میزان باز بودن لنز دوربین تان را نصف یا دوبرابر می کند و میزان نوری که به سنسور می رسد به همین ترتیب تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید تغییر در سرعت شاتر از یک استاپ به استاپ دیگر نیز می تواند نور را نصف یا دو برابر کند. یعنی شما می توانید با کاهش دیافراگم و افزایش سرعت شاتر،و یا برعکس،به مقدار نور مشابهی دست پیدا کنید.این قانون به ظاهر ساده را حتماً به خاطر بسپارید زیرا در آینده کمک های فراوانی به شما می کند.

نکته ای که باید یاد آوری کنم این است که دیافراگم باز که میزان نور بیشتری را به سنسور می رساند با اعداد کوچک و دیافراگم بسته که میزان نور کمتری را به سنسور می رساند با اعداد بزرگ نشان داده می شود. یعنی در f/2.8 دیافراگم باز تر از f/22 است.

برای درک بهتر برای شما این مثال را میزنیم.

در یک شرایط نوری مثلا در یک روز آفتابی قصد عکس گرفتن از طبیعت را دارید نور یکسان است و شما میخواهید یک بار با دیافراگم باز و یک بار با دیافراگم بسته عکس بگیرید.

شرایط اول : دیافراگم f/4 است و در این شرایط نوری، سرعت شاتر شما با توجه به نور محیط 250 است . در این شرایط عکس شما با نور عالی گرفته میشود.

شرایط دوم : دیافراگم f/16 است، برای این که بتوانیم همان نور عکس قبل را داشته باشیم، هر تعداد استاپ به عدد دیافراگم اضافه کردیم باید همان تعداد از سرعت شاتر کم کنیم. یعنی چهار استاپ سرعت شاتر کمتر میشود.

در هر دو شرایط عکاسی، نور یکسان است فقط تنها چیزی که تغییر میکند عمق میدان وضوح است.

عمق میدان و دیافراگم

تغییرعدد دیافراگم تاثیرات بسیاری درعکس های شما دارد که باید آن ها را به خاطر بسپارید اما مهم ترین تاثیر آن عمق میدانی ست که در عکس های شما وجود خواهد داشت. عمق میدان، میزان فکوس عکس شماست.عمق میدان زیاد به این معناست که بیشتر قسمت های عکس شما در فکوس است و هیچگونه تاری ای در آن دیده نمی شود.چه اشیایی که نزدیک به دوربین هستند چه اشیایی که از دوربین فاصله دارند. در این عکس ببینید قسمت زرد رنگ گل فکوس است اما بقیه ی گل در حالی که شاید کمتر از یک سانتی متر با نقطه ی فکوس فاصله داشته باشد تار است.این یک نمونه برای عمق میدان کم است که با f/4.5 گرفته شده است.

اندازه دیافراگم تاثیر بسیار زیادی در عمق میدان دارد.دیافراگم باز (که شماره ی کوچک تر دارد) عمق میدان کم و دیافراگم بسته (که شماره ی آن بزرگ تر است) عمق میدان زیاد در عکس های شما به وجود خواهد آورد.

بهترین راه برای درک بهتر این آموزش،این است که همین حالا دوربین تان را بردارید و همین آزمایش را تکرار کنید.نقطه ای را پیدا کنید که در کادر شما اجسامی با فاصله ی دور و نزدیک نسبت به دوربین تان وجود داشته باشد،سپس از همین صحنه یک بار با دیافراگم بسته و یک بار با دیافراگم باز عکس بگیرید.خیلی راحت متوجه تاثیر دیافراگم بر عمق میدان خواهید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار