آموزش عکاسی ۵

مثلث نوردهی

خبرگزاری پانا:میزان حساسیت سنسور،دیافراگم و سرعت شاتر سه رکن اصلی نوردهی را تشکیل می دهند.

کد مطلب: ۴۸۰۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

تا اینجا درمورد نور، رنگ و کنترل تراز سفیدی تصویر و تنظیمات آن صحبت کردیم؛ حال به یکی از نکات مهم در عکاسی میرسیم: " مثلث نوردهی".

نوردهی از 3 رکن اصلی تشکیل شده که هر کدام بر دیگری تاثیر مستقیم دارد .

1_ میزان حساسیت سنسور دوربین دیجیتال ( ISO - ایزو )

2_ دیافراگم (اندازه باز شدن دهانه لنز)

3_ سرعت شاتر (مدت زمانی که شاتر باز می ماند)

این سه رکن به صورت مستقیم با هم در ارتباطتند؛ برای بهتر درک کردن این موارد ابتدا توضیح مختصری می دهیم سپس به ارتباط آنها با هم می پردازیم.

ISO - ایزو

عبارت ISO مخفف یک اصطلاح با عنوان International Standards Organization است که همراه با سرعت شاتر و تنظیمات دریچه دیافراگم، جزو سه رکن اصلی تعیین کننده‌ میزان نوردهی به سنسور دوربین دیجیتال به شمار می رود.

ISO که از ۲۵ تا ۶۴۰۰ و حتی بیشتر از آن متغیر است، بیانگر حساسیت به نور است. هرچقدر این عدد کمتر باشد، حسگر تصویر، حساسیت کمتری به نور دارد.

به همین ترتیب با بیشتر شدن این مقدار، حساسیت به نور بیشتر می‌شود، در نتیجه در محیط‌ های تاریک نیز می‌توان انتظار عکس هایی مناسب داشت.

هر چقدر عدد ISO پایین‌تر باشد، سنسور تصویر حساسیت کمتری خواهد داشت و در نتیجه تصویر یکدست‌تر خواهد بود؛ چرا که نویز دیجیتال کمتری در آن دیده می شود.

هر چه عدد ISO بالاتر باشد و حساسیت بیشتر شود سنسور تصویر هم قوی‌تر کار خواهد کرد و تصویری دقیق خواهد گرفت که در آن نویزهای دیجیتال هم ثبت خواهند شد.

به یاد داشته باشید که هر چه ISO پایین‌تر باشد، کیفیت عکس بهتر خواهد شد.

افزایش مقدار ISO روی کیفیت عکس شما به دو شکل تاثیر خواهد گذاشت:

1: تمایز بین جزئیات ظریف کمتر دیده خواهد شد.

2: وقتی عکس را بزرگنمایی می‌کنید و نسخه‌های پرینت شده از آن تهیه می‌کنید، یا هنگامی که عکس را به صورت jpeg ذخیره می‌کنید نویز بیشتری دیده می شود.

چگونه ISO راپایین نگه داریم

برای پایین نگه داشتن مقدار ISO ، از منابع نوری بیشتری استفاده کنید و اگر با شرایط نوری نامناسب روبرو شدید یا نیازمند سرعت‌های بالاتر شاتر بودید، باید کیفیت عکس را تا حدودی فدای استفاده از ISO بالاتر کنید.

به بیان دیگر ISO را افزایش دهید و خود را برای نویز دیجیتال آماده کنید ، چون در این شرایط استفاده از ISO پایین باعث از دست دادن عکس است.

اعداد ISO هم به ترتیب زیراست:

25 - 50 - 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400

در برخی از دوربین های دیجیتال جدید هم تعداد این اعداد بیشتر هم می شود تا بتوانیم در مکان های تاریک آسان تر عکس بگیریم.

در مبحث بعدی در مورد دیافراگم صحبت خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار