آموزش عکاسی ۴

درجات کلوین در تنظیم تراز سفیدی دوربین عکاسی دیجیتال

خبرگزاری پانا:درجات را یاد بگیرید و در مواقع نیاز استفاده و عکسی با بهترین رنگ داشته باشید.

کد مطلب: ۴۶۶۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
شاید شما هم تابحال درگیر این مشکل شده باشید که چطور می‌توان تراز سفیدی یا White Balance متناسب با موقعیتی را که در آن هستید انتخاب کنید.
آیا تا بحال فکر نکردید چطور می‌توان رنگ زیبای غروب را بدون ویرایش عکس، تنها در خود دوربین تشدید کرده، یا با استفاده از نور موجود یک حس خاص را ایجاد کرد؟
جواب این پرسش دریادگیری درجات کلوین وجود دارد. این درجات را یاد بگیرید و در مواقع نیاز استفاده و عکسی با بهترین رنگ داشته باشید.

درجات کلوین روی بسیاری از دوربین‌های جدید یافت می‌شود، اما قابلیتی است که از سوی اغلب عکاسان به فراموشی سپرده شده است. اما با استفاده از این قابلیت می‌توانید خلاقیت بسیار زیادی در هنگام عکاسی داشته باشید.
محدوده رقمی درجات کلوین بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تغییر می‌کند. سردترین تنالیته رنگی از ۲۰۰۰ آغاز می‌شود و ته رنگ آبی بسیار سردی را روی تصویر ایجاد می‌کند. گرم‌ترین تنالیته رنگی به ۱۰۰۰۰ ختم می‌شود.
راهنمای زیر به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از درجات کلوین و تراز سفیدی داشته باشید.
در حقیقت در این جدول به شما گفته می‌شود که در هر یک از موقعیت‌های عکاسی چطور می‌توانید درجات کلوین دوربین‌تان را تنظیم کنید:

۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلوین نور شمع

۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین نور لامپ زرد خانگی

۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلوین طلوع و غروب خورشید در آسمان صاف

۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین نور لامپ فلورسنت

۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کلوین نور فلاش

۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین نور طبیعی روز همراه با آسمانی صاف و نورانی

۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ کلوین آسمان معتدل با ابرهای روشن

۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین سایه یا آسمان ابری

دقیقا همانطور که تراز سفیدی دوربین‌تان با تغییر تنالیته عکس، تنالیته اضافی نور محیط را جبران می‌کند، درجات کلوین نیز به شما کمک می‌کنند تا مناسب‌ترین رنگ را برای تنالیته نور عکس‌تان انتخاب کنید.

اما سوال این است که چرا باید به جای استفاده از تنظیمات تراز سفیدی از درجات کلوین استفاده کرد. اگر نتوانید با استفاده از تراز سفیدی استاندارد Tungsten تنالیته نور یک لامپ خانگی را کنترل کنید، آنوقت درجات کلوین بسیار کمک‌تان خواهند کرد. همچنین اگر با استفاده از استاندارد Cloudy نتوانید رنگ طبیعی صورت سوژه‌تان را در هوای ابری بدست آورید، باز هم درجات کلوین در خدمتتان هستند.

درجات کلوین می‌توانند برای بهبود رنگ طلوع و غروب خورشید نیز به کار روند. این درجات را با گام‌های کوچک‌تری نسبت به طراز سفیدی می‌توانید تغییر دهید، بنابراین قدرت خلاقه بیشتری را در اختیارتان می‌گذارند. سعی کنید استفاده از آنها را در کنار دیگر تنظیمات مهم دوربین‌تان مثل دیافراگم، سرعت شاتر، و حساسیت دوربین، فراموش نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار