درس۲

رنگ در عکاسی

خبرگزاری پانا: ترکیب رنگ ها در طبیعت و دیدن یک سوژه خوشرنگ عکاس را وسوسه میکند تا آن خاطره زیبا را به تصویر بکشد.

کد مطلب: ۴۴۸۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد
همانطور که قبلا گفته شد در جهان هستی وقتی نور نباشد هیچ چیزی دیده نمی شود . وقتی نور به اجسام می تابد می توان تشخیص داد که این جسم چیست، چه جنس و رنگی دارد. در غیر این صورت همه چیز سیاه است.
رنگ ها در عکاسی مهم هستند و در ترکیب بندی و زیبایی عکس نقش بسیار ارزنده ای دارند؛به عکس جلوه ویژه می دهند . قطعاً شما نیز از ترکیب رنگ‌ها در عکس‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرید و با دیدن یک سوژه‌ خوشرنگ و با ترکیب رنگ دلنشین، برای عکاسی با دوربین گوشی‌تان وسوسه می‌شوید.
وقتی انواع رنگ ها را در طبیعت می بینید ناخودآگاه دوست دارید از آن عکس بگیرید و یادگاری داشته باشید. شاید نخستین حرفی که می زنید این باشد:چقدر رنگ ! چقدر زیباست!
پس رنگ ها انسان را برسر ذوق می آورند. برای اینکه در مورد رنگ ها بیشتر بدانیم ، ابتدا در مورد رنگ های اصلی و رنگ های فرعی توضیح می دهیم.
رنگ های اصلی
در نقاشی سه رنگ اصلی داریم : آبی ، زرد و قرمز . از ترکیب این رنگها ،رنگ های فرعی به دست می آید.
همانطور که در عکس می بینید از ترکیب دو رنگ آبی و زرد رنگ سبز به دست می آید . از ترکیب زرد و قرمز ، نارنجی و همچنین از ترکیب رنگ های آبی و قرمز رنگ بنفش .
اما در اپتیک و در رنگ های اصلی که در نور دیده می شود؛ آبی ، قرمز و سبز رنگ های اصلی است؛ که از ترکیب آن ،رنگ های مکمل یا رنگ های فرعی به وجود می آید. مانند شکل زیر :
ترکیب آبی و قرمز می شود ( مژنتا )
ترکیب قرمز و سبز می شود ( زرد )
و ترکیب سبز و آبی می شود ( سایان )
از ترکیب تمام رنگ های اصلی با هم (رنگ سفید) و از ترکیب تمام رنگ های فرعی با هم (رنگ سیاه) بدست می آید.
توجه داشته باشید که هر رنگ اصلی یک رنگ مکمل دارد . مثال: رنگ مکمل آبی ، رنگ زرد(ترکیب سبز و قرمز) است .
رنگ مکمل قرمز هم ترکیب رنگ های سبز و آبی است یعنی سایان . همچنین ترکیب رنگ های آبی و قرمز رنگ مکمل سبز را تشکیل می دهند.
رنگ های مقابل هم در چرخه رنگی، به رنگ های مکمل معروف هستند.
رنگ های مشابه
رنگ های مشابه معمولاً در طبیعت دیده می شوند، این رنگ ها در چرخه رنگی کنار هم هستند و باعث جذابیت بیشتر یکدیگر می شوند.
طبیعت بهترین ایده را دارد، رنگ های زرد و قرمز که در چرخه رنگ کنار یکدیگر هستند، بسیار زیبا دیده می شوند.
در عکس بالا نمونه استفاده از ترکیب مثلثی از چرخه رنگی را مشاهده می کنید که از رنگ های آبی، نارنجی و سبز در کنار هم استفاده شده که جلوه زیبایی به عکس داده است.
رنگ های گرم و سرد
چرخه رنگ را می توان به دو نیمه رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم کرد.
رنگ های گرم نیمه سمت راست و رنگ های سرد نیمه سمت چپ
عکس های گرفته شده از طلوع و غروب خورشید معمولاً عکس های گرمی هستند.
به دلیل وجود رنگ های گرم در طلوع و غروب خورشید است که معمولاً این عکس ها به نظرمان جذاب می آیند.
اما رنگ های سرد دقیقاً نقطه مقابل رنگ های گرم هستند و قابلیت دور شدن به آنها نسبت داده می شود. این رنگ ها حس آبی آسمان و دریا را به ما می دهند که نشانگر فضای خالی بسیار بزرگ است.
ایجاد تعادل بین رنگ های سرد و گرم در تصویر بسیار مهم است و در زمان عکاسی باید به انتخاب رنگ و تُن رنگی عکس نیز توجه کنید، به حسی که عکس شما منتقل می کند فکر کنید و با دقت رنگ های عکس را انتخاب کنید. تُن تصویر را اندکی به سمت رنگی که حس مورد نظر شما را القا می کند متمایل کنید.
اینکه تأثیر هر رنگ و نحوه استفاده از آن را بدانیم، کمک بسیار بزرگی در استفاده از رنگ ها و در نتیجه بالا بردن جلوه عکس می کند.
حال بهتر است بدانیم برای اینکه از رنگی که می بنیم درست و واقعی عکس بگیریم، باید چه تنظیماتی را انجام دهیم.
ابتدا باید بدانیم هر منبع نوری که به هر جسمی تابیده می شود دارای یک رنگ خاص است. اگر یک کاغذ سفید را زیر نور تنگستن یا فلورسنت یا نور خورشید یا سایه و یا هر جایی که یک منبع نوری به صفحه سفید بتابد قرار دهیم و عکاسی کنیم در حالی که دوربین خود را تنظیم نکرده باشیم با رنگ های نامناسبی در عکس مواجه خواهیم شد. آن صفحه را به رنگ های زرد، بنفش، نارنجی، آبی و.... خواهیم دید.
پس باید دوربین خود را درست تنظیم کنیم تا این اشکال برطرف شود.
در قسمت تنظیمات دوربین جایی هست که با حروف WB دیده میشود که به اصطلاح وایت بالانس یا تعادل کردن رنگ سفید گفته می شود. مانند شکل زیر:
شماره 1 اتو وایت بالانس: به معنی این است دوربین به صورت اتوماتیک رنگ نور را تنظیم میکند.
شماره 2 خورشید:به این معنی که هر زمان در نور آفتاب در حال عکس گرفتن هستید وایت بالانس دوربین را در این حالت قرار دهید تا عکس های بهتری بگیرید.
شماره 3 سایه : وقتی در روز و جایی که سایه هست عکاسی میکنید تنظیمات دوربین را در این حالت قرار دهید.
شماره 4 هوای ابری: هر وقت هوا ابری بود و در حال عکاسی بودید تنظیمات دوربین را روی این حالت قرار دهید.
شماره 5 لامپ تنگستن: همان نور همیشگی خانه ها، نور گرم و زرد رنگ . هر زمان که زیر نور تنگستن عکاسی میکنید دوربین را روی این حالت بگذارید.
شماره 6 لامپ های فلورسنت: در بیشتر اداره ها،سازمانها،بیمارستان ها و... از این لامپ استفاده می کنند. این لامپ نور سرد و آبی رنگی دارند. این گزینه باعث میشود تا شما براحتی در این نور عکاسی کنید.
شماره 7 فلاش: زمانی که می خواهید با فلاش عکس بگیرید این گزینه را انتخاب می کنید تا دوربین خودش را با نور فلاش هماهنگ کند.
شماره های 8 و 9 به دلیل توضیحات مفصلی که دارد در درس آینده برای شما توضیح داده خواهد شد.
تمام گزینه هایی که گفته شد به شما کمک میکند تا در تمامی این شرایط نوری، براحتی یک عکس خوب با رنگ مناسب بگیرید.
این قسمت از تنظیمات دوربین یکی از مهمترین بخش های دوربین است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار