درس۱

نور در عکاسی

خبرگزاری پانا:نور، از اصلی ترین عوامل عکاسی است و به کارگیری آن در تصویر به اندازه تسلط بر ترکیب بندی، اهمیت دارد.

کد مطلب: ۴۴۷۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
اگر نور نباشد چیزی دیده نمیشود. شما اگر در یک فضای تاریک قرار بگیرید وهیچ منبع نوری در آن روشن نباشد هیچ چیزی نمی بینید. کافیست تا یک منبع نوری مثل چراغ یا شمع روشن شود ، آنموقع است که اجسام و هر آنچه که هست می بینید.
در عکاسی خبری هم نور عاملی بسیار مهم به شمار می رود به طوری که گاهی آنقدر کمک میکند که بیننده بتواند سوژه مورد نظر را ببیند و روی آن تکیه کند، گاهی هم موجب می شود عکس معنی ومفهم پیدا کند.
انواع نور
در ابتدا لازم است انواع نور در عکاسی را بررسی کنیم.
نور بالا
نوری که هنگام عکاسی بر شانه هایتان می افتد، نور بالاست. این نور همان نور ظهر است. نور بالا که درست میان روز می تابد، نور خوبی نیست چون سایه می سازد. ظهر بدترین زمان عکاسی است که البته بیشترین عکس های سفر هم در این زمان گرفته می شود.
مثل عکس زیر که سایه ها روی صورت سوژه مانع از دیدن جزِییات می شود. و صورت را سیاه کرده است.
نور جانبی
این نور، صبح زود و نزدیک غروب به وجود می آید که به آنها «ساعت های رویایی» می گوییم. عکاسان حرفه ای بیشتر در این ساعت ها مشغولند؛ چرا که تُن نور در این ساعت ها بسیار عالی است و زاویه کم نور، سایه های زیبایی ایجاد می کند که به سوژه، وضوح و عمق می دهد.
نور زمینه
این نور برای عکس های نمایشی خوب است. سوژه خود را درست در مقابل طلوع یا غروب خورشید قرار دهید تا یک تصویر «ضد نور» بگیرید. مثل عکس زیر:
حال با تمام این مطالبی که گفته شد باید توجه کنید که چطور میتوانید در انواع نور ها عکاسی و دوربین خود را تنظیم کنید تا عکستان درست و با نور مناسب گرفته شود.
منابع نوری که داریم منبع طبیعی و مصنوعی است . طبیعی که همان نور خورشید است و منبع مصنوعی انواع چراغ ها. در برابر هر کدام از این منابع باید دوربین خود را بر اساس آنها تنظیم کنیم .
در ابتدا برای تنظیم دوربین در هر کدام از این منابع باید بدانیم که هر نوری یک رنگ و هر رنگ نور یک دما و حرارتی دارد.به دمای رنگ نور کلوین گفته می شود .
اگر در یک خانه در حال عکس گرفتن از جشنی هستید. نوری که بیشتر در خانه ها استفاده می شود اغلب نور زرد است همان لامپ های تنگستن . شاید در جایی باشید که از نور های مهتابی یا همان فلورسنت استفاده شده و رنگ نور لامپ های مهتابی آبی و سرد است.
شاید دارید در نور روز و در آفتاب یا در سایه و یا هوا ابری عکاسی می کنید؛ در هر کدام از این شرایط باید دوربین را بر اساس دمای رنگ نور تنظیم کرد تا عکسی که گرفته می شود با رنگِ درست و دقیقا همان چیزی باشد که با چشم میبینیم .
اما چکونه می توان با دوربین عکاسی درجه حرارت دمای رنگ نور را اندازه گیری کرد. دانستن این نکته شما را در گرفتن عکس های واقعی تر یاری می دهد.
پس برای تنظیم دوربین بر اساس همین شرایطی که گفته شد در درس بعد به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. منتظر باشید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار