استاندار تهران:

ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها عامل اصلی خسارت سیل فیروزکوه است

تهران (پانا) - استاندار تهران رعایت نکردن اصول ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها یا مسیر حرکت آب را عامل اصلی ایجاد خسارت‌های مادی هنگام وقوع سیل خواند و اعلام کرد، خدمت رسانی به آسیب دیدگان در سیل فیروزکوه با تمام قوا انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۷۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها عامل اصلی خسارت سیل فیروزکوه است

علیرضا فخاری روز جمعه در حاشیه بازدید از روستای سیل زده ترودِ شهرستان فیروزکوه در جمع خبرنگاران گفت: با بارش نزولات آسمانی در شرق استان تهران طی سه روز گذشته شاهد حوادثی بودیم که منجر به وقوع سیل شد.
وی ادامه داد: از همین جا توصیه می کنم به همکاران در حوزه بنیاد مسکن که حتما نظارت عالیه بر چگونگی ساخت وساز در روستا ها داشته باشند.
استاندار تهران توضیح داد: در بازدید از روستای ترود شاهد بودیم که خانه ها در مسیر مسیل ساخته شده و مالکان توضیح دادند که در طرح تفضیلی که برای طرح هادی داشتند از سوی بنیاد مسکن اجازه ساخت و ساز صادر شده است.
فخاری ادامه داد: به همکاران بنیاد مسکن تذکر می دهم که نظارت عالیه را برای جلوگیری از ساخت و ساز در مسیر حرکت آبهای فصلی و باران‌های حاره ای بیشتر کنند.
وی افزود: در شهرستان فیروزکوه در روستای حبله رود؛ ارجمند؛ پشتکوه روستاهای زیادی در معرض سیلاب قرار گرفتند به لحاظ مسائل سازندی آبرفتی هستند وبه محض بارش سنگین شن و ماسه حرکت می کنند ومشکلات زیادی فراهم می شود.
استاندار تهران اظهار داشت: در سیلاب سه روز اخیر تلفات جانی نداشتیم اما در حوزه مادی ۱۰۰ راس گوسفند در سیلاب اخیر تلف شدند و بخش‌هایی از یک مرغداری آسیب دیده است.
فخاری ادامه داد: بخشی از علوفه دامدارن که آماده سازی شده بودو در حال انتقال به انبارها بودند نیز از بین رفت وبرای جبران خسارت وارده با وزیر جهاد کشاورزی برای تامین علوفه دامداران برای فصل جاری و آینده صحبت کردیم ،قول مساعد دریافت شد تا بخشی از مشکلات دامداران مرتفع شود.
وی با بیان اینکه توصیه هایی انجام شد تا بتوانیم از سیلابهای بعدی جلوگیری کنیم، یادآور شد: راه و چاره جبران آینده برای جلوگیری از سیلابی شدن در این روستا، اجرای پروژه دیواره ای است که در پشت روستا اجرا شود و مقرر شد از محل اعتبارات به فوریت تخصیص داده شود و اجرای این در دستور کار قرار گیرد.
استاندارتهران با اشاره به درگیر شدن بخش جنوبی شهر فیروز کوه در سیل اخیر، اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن حریم رودخانه که شاید در سنوات گذشته اتفاق افتاده در بارش سنگین، دیواره های حایل رودخانه توان وظرفیت لازم را برای هدایت آب نداشته و سرریز شدند.
فخاری ادامه داد: آب از رودخانه سرریز و به داخل منازل مردم رفته و به بخشی از اثاثیه آنها خسارت زده ، متاسف شدیم و به دنبال راهکارهای جبرانی هستیم و با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رض) تماس گرفتیم، قول مساعد دادند که همکاری کنند.
وی یادآور شد: مقرر شد تا تیمی اعزام شود و برای بخشی از جامعه هدفی که به لحاظ دهک های پایین توان جبران ندارند کمک کنند تا رفع مشکل شود.
استاندار تهران گفت: ساخت دیوار حائل در روستای ترود از فردا پس از مطالعات محیطی و نقشه برداریو پس از کندن نهرها با دستگاه اجرا و انجام می شود.
شهرستان فیروز کوه با جمعیت ۵۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در فصول مختلف سال در شرق پایتخت قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار