در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

اقدامات مشترک محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش در زمینه آموزش و فرهنگسازی در سطح مدارس

تهران (پانا) - مدیرکل محیط‌زیست شهرستان ری با اشاره به اقدامات مشترک محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش در زمینه آموزش و فرهنگسازی محیط‌زیست گفت برنامه‌ریزی‌ها برای سال آینده تحصیلی ادامه دارد تا از ابتدای سال آینده بتوان به‌صورت مستمر و مدون برنامه‌های آموزشی را در سطح مدارس ادامه داد.

کد مطلب: ۱۳۷۷۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات مشترک محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش در زمینه آموزش و فرهنگسازی در سطح مدارس

محمد رستگاری در گفت‌وگو با پانا درخصوص اهمیت آموزش مسایل زیست‌محیطی به دانش‌آموزان اظهار کرد: «آنچه به‌عنوان فرهنگ در جامعه جا می‌افتد، از سنین کودکی و تحصیل به کودکان آموخته می‌شود. در واقع نکات مثبتی که در فرهنگ ما وجود دارد، آنهایی است که از کودکی با آن آشنا شده‌ایم و در زندگی‌ نهادینه شده است. بنابراین باید موضوعات مرتبط با محیط‌زیست را به‌نحوی به کودکان آموزش دهیم که این مباحث در دراز مدت در رفتار آنها نمود پیدا کند.»

وی با بیان اینکه نسل جدید به مسایل محیط‌زیست آگاه‌تر هستند، تاکید کرد: «اما همچنان در جامعه رفتارهایی مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد، نیاز است در برخی زمینه‌ها بیشتر کار شود. به‌طور نمونه در بحث پراکنش زباله و پلاستیک در کشور به‌ویژه در کنار جاده‌ها و جنگل‌ها نشان می‌دهد که هنوز جای کار وجود دارد و هر چند نسل جدید نسبت به گذشته آگاه‌تر است ولی به اقدامات بیشتری برای حفاظت از محیط‌زیست نیاز است.»

مدیرکل محیط‌زیست شهرستان ری ادامه داد: «در همین راستا با توجه به اهمیت آموزش محیط‌زیست، توافق‌نامه‌هایی بین محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش وجود دارد که از گذشته هم بوده است و اقدامات مشترکی بین دو دستگاه در زمینه آموزش و فرهنگسازی انجام می‌شود. در مناسبت‌‌های مختلف زیست‌محیطی نیز به فراخور مناسبت برنامه‌های مشترکی با آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.»

افتتاح خانه محیط‌زیست شهر ری در هفته ملی محیط‌زیست

وی اضافه کرد: «در اداره محیط‌زیست شهرستان ری هم به‌مناسبت‌های مختلف زیست‌محیطی از جمله روز هوای پاک، روز زمین پاک و هفته محیط زیست که از امروز آغاز می‌شود، برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود. علاوه بر این قرار است در همین هفته محیط‌زیست، خانه محیط زیست شهرستان ری افتتاح شود.»

رستگاری با اشاره به استقبال دانش‌آموزان از خانه‌های محیط‌زیست گفت: «در خانه‌های محیط‌زیست ارتباط بیشتری با کودکان و نوجوانان وجود دارد و این خانه‌ها نمادی از مشارکت مردمی است. در عین حال با توجه به اینکه فصل تابستان در حال نزدیک شدن است، اقداماتی که به‌طور مستقیم با آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، کمرنگ می‌شود ولی برنامه‌ریزی‌ها برای سال آینده تحصیلی ادامه دارد تا از ابتدای سال آینده بتوان به‌صورت مستمر و مدون برنامه‌های آموزشی را در سطح مدارس ادامه داد.»

وی تصریح کرد: «در خانه‌های محیط زیست کارهای ارتباطی بین شهروندان و دستگاه‌های متولی محیط‌زیست از جمله شهرداری‌ها و ادارات محیط‌زیست انجام می‌شود. البته شهروندان کارها را انجام می‌دهند و اگر به هدایت و راهبری نیاز داشته باشند، دستگاه‌های اجرایی نیز با آنها همکاری می‌کنند. به‌طور مثال برای برنامه بازدید شهروندان از تالاب‌ها داریم یا پاکسازی زمین از پلاستیک، از ظرفیت این خانه‌ها استفاده می‌کنیم و در واقع پل ارتباطی هستند بین شهروندان و خانه‌های محیط‌زیست. بخش اعظمی از افرادی هم که ورود می‌کنند کودکان هستند زیرا مباحث محیط‌زیست برای آنها جذابیت بیشتری دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار