دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس؛

صحرایی: آموزش و پرورش به کمک همه ‌نیاز دارد؛ دولت، ملت و مجلس

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست‌، گفت ‌برای اینکه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، باید همه همدل شوند؛ آموزش و پرورش به کمک همه ‌نیاز دارد، دولت، ملت و مجلس.

کد مطلب: ۱۳۷۵۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
صحرایی: آموزش و پرورش به کمک همه ‌نیاز دارد؛ دولت، ملت و مجلس

رضامراد صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه‌های خود، ضمن گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در سالروز ولادت امام رضا(ع) در مجلس برنامه‌های خود را ارائه می‌کنم. خدا را به خاطر انقلاب اسلامی شاکرم که از دل او چنین مجلسی برخاسته است. از موافقان و مخالفان سپاسگزارم. آنچه منتقدان راجع به من گفتند اگر حقیقت دارد، امیدوارم خدا مرا به راه راست هدایت و از این آسیب‌ها پاک گرداند و اگر حقیقت نیست، امیدوارم خدا‌وند حقیقت را آشکار و دل ‌منتقدان را نسبت به من نرم و مهربان نماید. در مجموع نظرات دقیق و کارشناسانه بود. درود خدا بر شما.

وی به جلسات خود در روزهای اخیر با نمایندگان اشاره کرد و افزود: اولین دستاورد من با نمایندگان مجلس این بود که فهمیدم چقدر مجلس عمیق است. عمده سوالات را پاسخ دادم و موارد باقی‌مانده را نیز تشریح خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی بیان کرد: اگر اقتصاد خوب، ایران قوی و جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راه آن از آموزش و پرورش قوی است. دغدغه‌های شما درباره آموزش و پرورش را می‌ستایم و ارج می‌نهم. دغدغه همه ما عزت ایران عزیز است.

وی ادامه داد: حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست‌. ما برای اینکه آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود برسانیم، باید همدل شویم؛ آموزش و پرورش به کمک همه ما نیاز دارد، دولت، ملت و مجلس.

باید خلاء ادراکی و شناختی با نسل جدید را از بین ببریم

صحرایی اظهار کرد: خدمت رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را امروز هم ارائه می‌کنم. اولین نکته درباره دانش‌آموزان بود. با نسلی مواجه هستیم که پیچیدگی دیدند؛ باید خلاء ادراکی و شناختی با این نسل را از بین ببریم. باید خاک این باغچه عوض شود. باید دانش‌آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه ای و هنرستان ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده‌ساز این کشور برنامه های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آنها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آنها نهادینه کنیم.

صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می کند. ما باید بهترین افراد کشور را برای معلمی برگزینیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، بلکه عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و استعدادِ معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه‌ریزی کنیم.

روستازاده‌ای هستم که هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر نداشتم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضامراد صحرایی روستازاده‌ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت‌هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط‌ها به تهران آمده‌ام، هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در 20 کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می گذرد، اگر می خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه های ما می باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.

خانواده، مدرسه و مسجد «مثلث تربیتی» است

صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می‌شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها در همین ایام از سال‌های زندگی فرزندانشان دغدغه‌ای برای انتخاب مدرسه فرزندانشان نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی و توانایی‌های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.

سند تحول بنیادین بسیار فاخر است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل 7 دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام‌های آموزشی به سمت کیفیت بوده است که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی‌بهره مانده‌ایم؛ باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش؛ که راهکار آن استفاده از شیوه‌های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله معلمان هستند. مرکز توانمندی معلمان نیز از طرف دیگر باید شیوه‌های نوینی را به معلمان آموزش دهد تا آنها این آموزش‌ها را به دانش آموزان انتقال دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین‌ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آنها لازم است.

در امور تربیتی و پرورشی طی یکسال گذشته کم‌کاری ندیدم

وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بارها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بارها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما 59 هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبودها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال 11 هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق 5 ساله این مشکل رفع خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.

وی با اشاره به صفحه اینستاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی‌ها شعر و آهنگ می‌گذاشت و خارجی‌ها نیز در مناسبت‌هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه‌های خود شعر می‌خواندند... افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده‌ایم. کتبی که بنده و تیم همکارانم تألیف کرده‌ایم در 65 تا 70 کشور جهان تدریس می‌شود؛ آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.

ضرورت دور بودن از حاشیه‌ها

وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه‌ها است، در مدتی که کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست‌زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی‌تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست‌ورزی ما در مسیر انقلاب خواهیم بود، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست‌زدگی نخواهیم داشت.

صحرایی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد؛ دوست حکیمی گفت که آموزش‌ها و تربیت‌ها را می‌توان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنه‌ای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشه‌ای زنده و فعال که بتواند شاخه‌ها و برگ‌ها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملی شود؛ چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) پس از شنیدن همین حرف‌ها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، اینها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که اینها بلندپروازی است و رفتن به سوی افق‌هایی که دستمان به آن نمی‌رسد، قطعاً اشتباه کرده، همه اینها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.»

وی ادامه داد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالش‌ها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالش‌های بسیاری دارد، ما معلمان می‌گوییم حسن السوال نصف العلم. اگر چالش‌ها را نشناسیم نمی‌توانیم برای دفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

شناسایی 5 چالش مهم

صحرایی تصریح کرد: 5 چالش جدی شناسایی کردیم؛ نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن، به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آنها فارغ‌التحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستان‌ها سالی حداقل 200 ساعت برای آنها آموزش می‌گذاشتیم که این اقدام انجام نشد.

وی ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی در تربیت به ما گفته می‌شود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را می‌گویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه می‌توانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت 16.5 میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم.

صحرایی ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و ادامه داد: 12 سال گوهر هر خانواده‌ای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان می پرسیم که بعد از 12 سال چه به او داده‌ایم، حافظه‌محوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است، باید آنها را رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جهت‌گیری عدالت‌ستیز و کاهش فرصت‌های برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاس‌های مختلط داریم، مدارس شبانه‌روزی، عشایری و روستایی‌ ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیستند، ملی هستند. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش می‌خواهیم که مقدمه تحول در کشور است که برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم.

وی در تشریح این برنامه‌ها توضیح داد: یک دسته برنامه‌ها فوری است و دسته دوم برنامه‌هایی است برای افق دو ساله و ریل‌گذاری چند ساله پس از آن.

صحرایی مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبه‌بندی دانست و اضافه کرد: در رتبه‌بندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آیین‌نامه‌ای که برای این موضوع نوشتیم، آیین‌نامه‌ای برای رتبه‌بندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمی‌شان رتبه‌بندی کرد. مقاله‌نویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس 45 نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه می‌فهمد. این درد همه معلمان است که ما آنها را بر مبنای مأموریتشان رتبه‌بندی نکردیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در 50 روز سرپرستی نشان دادیم که می‌توان کار جهادی کرد، با متلاطم‌ترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبه‌بندی را تحویل گرفتیم و به گونه‌ای تحویل دادیم که می‌بینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک 75 هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک 300 هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.

وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایت‌های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ان‌شاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلم‌الخیر است. معلمی که در وصف او گفته می‌شود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما می‌خواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبه‌بندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح می‌شود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد.

صحرایی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشته‌ایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال 40 درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما 5 هزار و 60 حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود.

وی در خصوص تخصیص فوق العاده ویژه برای کارکنان و معلمان، گفت: هر ظرفیتی که بتوانیم از جمله ظرفیت مجلس را برای این موضوع به کار خواهیم بست. موضوع دیگر تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین، خرید خدمات و سرایداران یا بابا مدرسه ها است. سال گذشته مجلس گفت که استخدام مهرآفرینان قطعی شود اما هیچ اقدامی نشده بود، در دوره سرپرستی کار شروع شد و سامانه برای بارگذاری مدارک مهرآفرینان باز شد و کار ما در مرحله تصمیم گیری است.

صحرایی یادآور شد: خرید خدمات باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود، برخی از این عزیزان بهترین معلمان ما هستند و کشور بزرگی مانند ایران را نمی توان با قواعد صفر و صدی اداره کرد. نیروهای خرید خدمت در وهله نخست باید قرارداد معین شوند و در مرحله بعدی راهی برای استخدام آن ها پیدا کنیم. به عنوان مثال می توانیم آزمونی در دانشگاه فرهنگیان با هدف توانمند کردن این نیروها برگزار کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: سرایداران و بابا مدرسه ها هم نقش موثری در تربیت دانش آموزان دارند، این قشر افراد انتظاراتی دارند زیرا حقوق آن ها کمتر از پول تو جیبی ما است بنابراین برای کمک به آن ها باید مجلس ورود کند. آموزش و پرورش در این مدت فوق العاده ویژه ای را برای آن ها در نظر گرفته اما کفایت نمی کند.

صحرایی در خصوص فعال سازی 10 هزار مدرسه به عنوان کانون تربیت در تابستان، گفت: ما این موضوع را آغاز کردیم و امیدواریم تربیت تابستانی را با کمک سایر دستگاه ها به ویژه برای دختران نازنین در دستورکار قرار دهیم. نکته دیگر استقرار یک کمیته فوریت ها در آموزش و پرورش است، این دستگاه بزرگ باید پاسخگوی فوری حوادث پیرامون باشد و این کار را تا سطح شهرستان ها پیش بردیم. در کنار این برنامه های فوری 8 برنامه اولویت دار نیز ارائه کردم که تا پایان دولت خدمتگزار سیزدهم و به کمک مجلس انقلابی می توانیم تحول خوبی را ایجاد کنیم.

وی در توضیح 8 برنامه فوری اولویت دار با هدف ایجاد تحول در آموزش و پرورش، اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین تا کف مدرسه، تحول در ساز و کار جذب، تربیت و ارتقاء معلمان یا همان سرمایه انسانی آموزش و پرورش، کارآمدسازی نظامات و ساز و کار راهبری در مدیریت آموزش و پرورش، عدالت تربیتی و کیفیت بخشی برنامه ها، تمرکز بر مدرسه، کارآمدسازی نظام تامین، تخصیص و مصرف منابع مالی آموزش و پرورش، استانداردسازی و توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های آموزشی و ارتقاء توانمندی های خانواده را دنبال خواهیم کرد.

صحرایی تصریح کرد: 90 اقدام مستند به سند تحول بنیادین، بیانات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام براساس 8 برنامه مذکور مشخص کردیم و 2 برنامه را در صورت کسب اعتماد نمایندگان در 2 سال پیش رو مورد تمرکز قرار خواهیم داد و معتقدم با تمرکز می توانیم به گونه محسوس نتیجه بگیریم؛ برنامه نخست اجرای سند تحول بنیادین است و راه اجرای آن داشتن دیدگاه تحولی، واقع بینانه و مبتنی بر شناخت است.

وی یادآور شد: ما باید به گونه دیگری بیاندیشیم تا بتوان تحول ایجاد کرد و برای این منظور چند کار مهم پیش بینی و در برنامه ارائه کردیم. نخست نقشه راه اجرایی سازی سند را در سریع ترین زمان ممکن و کمتر از 6 ماه برای تصویب در مجلس آماده خواهیم کرد، همچنین نگاشت نهاد حقوقی و رسانه ای و مدرسه ای سند را در سال جاری آماده خواهیم کرد و 17 قانون برای اجرای سند تحول نیاز است که در قالب یک بند در برنامه هفتم آوردیم و امیدواریم به کمک مجلس تصویب شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: در ادامه باید تربیت معلم و توانمندسازی معلمان را در دستور و اولویت قرار دهیم، هیچ تحولی در کشور بدون همراهی معلمان امکان پذیر نیست. صدای معلمان را باید شنید، آن ها بزرگترین سرمایه های کشور و همچنین بهترین مشاوران در تحولات هستند. اتفاقات بدی در نظام تعلیم و تربیت رخ داد؛ در فاصله سال های 1359 تا 1383، 816 هزار و 450 معلم کاملا از مسیر تربیت معلم جذب کردیم. در فاصله سال های 1390 تا 1400، 504 هزار معلم جذب کردیم که کمتر از 20 درصد این افراد از مسیر تربیت معلم جذب شدند. معلم باید شخصیت اش ساخته شود تا بتواند شخصیتی را بسازد بنابراین تربیت معلم یک اصل است، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر تقویت دانشگاه های تربیت معلم به لحاظ کمی و کیفی تاکید داشتند. در 11 سال اخیر ایشان 11 مرتبه بر این موضوع تاکید کردند و این تاکیدات را به عنوان حجت شرعی در دانشگاه فرهنگیان دنبال کردند.

وی با اشاره به سخنی از شهید رجایی درباره رسالت اسلامی کردن محیط های آموزشی، گفت: آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت معلمان است و اگر معلم داشته باشیم همه چیز خواهیم داشت، امام راحل نیز فرمودند انگیزه همه سعادت ها و شقاوت ها از مدرسه ها است و کلید آن در دست معلمان است برهمین اساس رهبر معظم انقلاب می فرمایند معلم معمار آینده ایران و انقلاب است و هیچ پیشرفتی بدون اتکا به آموزش و پرورش ممکن نیست.

صحرایی با بیان اینکه برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلمان داریم، افزود: کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و دکتر معلمان آموزش و پرورش را برای معلم پروری به خدمت خواهیم گرفت، مرکز ملی توانمندسازی معلمان فعلی کشور را در سال جاری تاسیس خواهیم کرد و دو پردیس در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت مدیران و تربیت مربی پرورشی تاسیس خواهیم کرد، چندین برنامه مهم دیگر نیز برای صندوق ذخیره فرهنگیان که خیرش به معلمان نمی رسد و باید برسد خواهیم داشت. صندوق باید در خدمت معلمان باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان اگر به جای هواپیما قطار می خرید و به جای ساختن خانه در مناطق گران قیمت تهران برای معلمان خانه می خرید یا به جای بیمه برای دیگران بیمه فرهنگیان را متحول می کرد امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر از این بود.

وی یادآور شد: همواره مجلس برایم محترم بوده و حرف نمایندگان را به عنوان حرف ملت تلقی کردم و وظیفه ام پیگیری است. دشمن بر مدارس تمرکز کرده و تنگه احد ما مدارس شده است لذا باید تدابیر ویژه ای بیاندیشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار