دیدار وزرای دفاع مالی و ایران در تهران؛

امیر آشتیانی: راهبرد برخی کشورهای غربی در آفریقا؛ تعقیب اهداف استعماری و ایجاد تنش و بی‌ثباتی است

تهران (پانا) - «سادیو کامارا» وزیر دفاع کشور مالی با حضور در ستاد وزارت دفاع با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۵۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد
امیر آشتیانی: راهبرد برخی کشورهای غربی در آفریقا؛ تعقیب اهداف استعماری و ایجاد تنش و بی‌ثباتی است

‌به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، ‌امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را دنبال کرده است گفت: همکاری با کشورهای مسلمان و مستقل همچون کشور مالی که از نقش قابل توجهی در تحولات منطقه‌‌ غرب آفریقا برخوردار است از اولویت‌­های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می­‌رود ‌و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای همین سیاست اصولی، در برقراری تعامل با کشورهای مستقلی همچون مالی، تلاش و اهتمام جدی دارد.

امیر سرتیپ آشتیانی با تقدیر از مواضع دولت مالی در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم آن، پایداری این کشور در حفاظت از آرمان قدس شریف را به عنوان الگویی درخشان از حق طلبی و دفاع از مظلوم برشمرد.

وزیر دفاع با اشاره به برگزاری اولین کمیسیون مشترک همکاری‌­های اقتصادی میان دو کشور در سال گذشته گفت: خوشبختانه اخیراً تحولات خوبی در همکاری‌­های بین دو کشور رخ داده است و حضور جنابعالی و هیات همراه در تهران، نشان‌دهنده اراده مقامات کشور مالی، برای توسعه روابط و همکاری‌های فی مابین است.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه راهبرد حضور برخی کشورهای غربی در آفریقا؛ تعقیب اهداف استعماری، کسب منفعت و ایجاد تنش و بی‌ثباتی است افزود: گرچه به ظاهر سیاست­ اعلامی و ریاکارانه­‌ی این کشورها، گسترش امنیت است؛ اما تاریخ نشان داده که آن‌ها به ­منظور توجیه و مشروعیت­‌بخشی به حضور خود در منطقه و مداخله در امور داخلی کشورهای مستقلی مانند مالی، به توسعه و گسترش تروریسمِ تحت مدیریت خود دامن می‌­زنند.

وزیر دفاع با اشاره به مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای و گسترش فزاینده‌ی گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل و غرب آفریقا گفت: اقدامات جریانِ انقلابی در غرب آفریقا به منظور دست­یابی به استقلال و خروج از سلطه، تصمیمی مهم است و جمهوری اسلامی ایران به تصمیم دولت و ملت مالی مبنی بر تنوع بخشیدن به شرکای بین المللی خود احترام می­گذارد و آن­ را نشانه‌­ی درکِ صحیح از تحولات بین‌­المللی می‌­داند.

وزیر دفاع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی انتقال توانمندی‌­ها و امکانات در حوزه تجهیزات و همچنین آموزش و تجربیات برای مقابله با تروریسم را دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تقویت بنیه­‌ی دفاعی کشور مالی در برابر تهدیدات گروه­‌های ترویستی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر دفاع مالی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران هدف سفر خود را گسترش و تحکیم روابط میان دو کشور عنوان کرد و افزود: ملت و دولت مالی تلاش دارند که خود حاکمیت و امنیت کشورشان را بر عهده بگیرند و جمهوری اسلامی ایران الگوی مناسب برای ملت ما است.

وی با اشاره به تجربیات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با تروریسم و هم چنین بسیج مردمی و مشارکت دادن مردم در تامین امنیت خودشان، خواستار بهره مندی از تجربیات شد.

سادیو کامارا در این دیدار با انتقاد از استعمار غرب و همچنین مدیریت امنیت توسط برخی کشورهای غربی در آفریقا، آن را نه تنها ناامن کننده و ویران کننده بلکه ناکارآمد دانست و افزود: ملت و دولت مالی تصمیم گرفته اند حاکمیت و مسئولیت امنیت خود را بر عهده گرفته و خودشان سرنوشت شان را تعیین نمایند؛ در این مسیر تجربیات و حمایت های جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار