سوهان ایرانی به 23 کشور جهان صادر می‌شود

تهران (پانا) - آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته سوهان ایرانی به 23 کشور جهان صادر شده و رشدی 30 درصدی را تجربه کرده است.

کد مطلب: ۱۳۷۵۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
سوهان ایرانی  به 23 کشور جهان صادر می‌شود

به گزارش ایانا، سوهان نوعی حلوای لذیذ و خوشمزه است که عمدتا از جوانه گندم تهیه می‌شود و طی سالیان اخیر توانسته به یکی از پرطرفدارترین تنقلات ایرانی تبدیل شود، به‌طوری که امروزه در بیشتر شیرینی فروشی‌ها این محصول در دسترس خریداران قرارگرفته است.

سوهان به شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی، دسر سوهان و غیره تولید و عرضه می‌شود.

قم؛ پایتخت سوهان ایران

پروتئین فوق العاده، مواد معدنی و ویتامین‌های E و B در سوهاناین شیرینی را به منبع خوبی برای افزایش انرژی تبدیل کرده است. عمده این محصول در استان قم تولید شده و این استان بیشترین تنوع تولید سوهان را به خود اختصاص داده است. همچنین از دیگر مراکز تولید سوهان می‌توان به اصفهان و زرند استان کرمان اشاره کرد.

ثبت جهانی سوهان نیز در خرداد ماه سال 1399 انجام شد، با این حال سوهان‌پزان در دوران کرونا با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند به‌طوری که صادرات این محصول به صفر رسید. حال اما با فروکش کردن این بیماری، صادرات آن با رشد محسوسی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

جزئیات صادرات سوهان

براساس آمار گمرک یک هزار و 73 تن و 135 کیلوگرم سوهان به ارزش یک میلیون و 754 هزار و 777 دلار یا 48 میلیارد و 273 میلیون و 819 هزار تومان در سال گذشته از کشور صادر شده است.

این در حالی است که در سال 1400 حدود یک هزار و 50 تن و 52 کیلوگرم انواع سوهان به ارزش یک میلیون و 598 هزار و 550 دلار یا 36 میلیارد و 947 میلیون و 629 هزار تومان از کشورمان صادر شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که صادرات سوهان به لحاظ وزنی با رشد 2 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با رشد 10 درصدی و به لحاظ ارزش تومانی با رشد 31 درصدی روبرو بوده است.

صادرات به 23 کشور جهان

طی این مدت استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، سوئیس، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، هلند و یونان 23 مقصد صادرات سوهان ایران بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار