بررسی دلایل روند کاهشی در نرخ دلار

تهران (پانا) - روز گذشته پس از شش روز نوسان دلار در بازه قیمتی دو کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی، نرخ این ارز به سمت کف حمایت ۵۰ هزار تومانی حرکت کرد و توانست از آن عبور کند.

کد مطلب: ۱۳۶۲۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی دلایل روند کاهشی در نرخ دلار

به گزارش دنیای اقتصاد، به عقیده عده‌ای از تحلیلگران سیاسی- اقتصادی بازار ارز تهران سخنان وزیر امور خارجه کشور در روز گذشته از جمله دلایل کاهشی شدن نرخ ارز و عبور دلار از حمایت هفتگی خود است. کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشور روز گذشته در نشست مطبو‌عاتی خود با خبرنگاران گفت: برای بازگشت به توافق برجام آماده‌ایم، دولت سیزدهم در حوزه منطقه‌ای و آسیا اولویت‌های جدید را برای خود تعریف کرد؛ در چارچوب همین رویکرد شاهد شکل‌گیری فضای همکاری و تلاش مشترک برای ایجاد افق جدید بودیم.

او همچنین اضافه کرد: روابط بین کشورها مسیری دوطرفه است و نیازمند اراده سیاسی دو طرف برای ایجاد روابط است؛ اروپا با پرداختن به موضوع‌های حاشیه‌ای در ایران، از مسیر ایجاد روابط سیاسی غفلت کرد. تحلیل‌گران بر این باورند که سیگنال‌های مثبت حاصل شده از بهبود روابط ایران و کشور‌های منطقه در کنار سخنان کنعانی مبنی بر آمادگی ایران برای بهبود روابط خارجی، فشار کاهشی لازم برای عبور نرخ دلار آزاد از حمایت 50 هزار تومانی را فراهم کرده است. در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در پایان معاملات روز گذشته با حدود 750تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 49 هزار و 900 تومان رسید.

شکست حمایت هفتگی دلار

دیروز دوشنبه 21 فروردین ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که از 15 فروردین ماه قیمت دلار غیر‌رسمی در بازه قیمت دو کانال 50 و 51 هزار تومانی نوسان می‌کرد. روز گذشته شرایط فشار فروش در بازار سبب عبور نرخ دلار از مرز حمایت 50 هزار تومانی و فروش این ارز در کانال پایین‌تر شد. هر برگ از این اسکناس نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 550 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 50 هزار و 100 تومان آغاز کرد. در حوالی ظهر دوشنبه بود که نرخ این ارز بر اثر سیگنال‌های مثبت و فشار فروش ایجاد شده در بازار از مرز 50 هزار تومان عبور کرد و وارد کانال 49 هزار تومانی شد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات نقدی روز گذشته با حدود 750تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 49 هزار و 900 تومان رسید. البته گفتنی است که نرخ این ارز در معاملات فردایی عصر روز گذشته تغییر فاز داد. در صورتی که هر کانال‌ قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ فردایی معاملات دلار آزاد در عصر روز دوشنبه روی پله‌های اول و دوم کانال 50 هزار تومانی صورت پذیرفت. روز گذشته بر خلاف روند کاهشی نرخ ارز در معاملات آزاد، قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور افزایشی بود و با حدود 494 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 41 هزار و 492 تومان رسید.

عقبگرد سکه به کانال 30

با افت قیمت دلار آزاد در معاملات روز گذشته سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز گذشته با حدود 490 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به کانال 30میلیون تومانی بازگشت و در رقم 30 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. روز گذشته نرخ دیگر قطعات سکه دچار نوسانات چشمگیری نشد و هر یک از قطعات نیم و ربع سکه به ترتیب در ارقام 18 میلیون و 800 هزار تومان برای نیم و 11 میلیون و 500 هزار تومان برای ربع، به فروش رسیدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار