در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

انیمیشن«چل پله زیر زمین» به دنبال انتقال مفاهیم آموزشی به مخاطب است

تهران(پانا) - صداگذار «چل پله زیر زمین» می‌گوید انحصار سریال انیمیشن در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم آموزشی به مخاطبش است که بنظرم کاملا موفق بوده و این نکته‌ای‌ مثبت و منحصر به فرد است.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
انیمیشن«چل پله زیر زمین» به دنبال انتقال مفاهیم آموزشی به مخاطب است

محمدعلی درگاهی صداگذار سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین»، تازه‌ترین محصول مرکز انیمیشن سوره، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا طاهری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه حضورش در این پروژه به واسطه همکاری‌هایی که قبلا با مرکز انیمیشن سوره داشته، اتفاق افتاده است، درباره دلیل همکاری خود با این سریال پویانمایی عنوان کرد: «معمولا عوامل بر اساس سوابق کاری و تخصصی خود برای پروژه‌های مختلف انتخاب می‌شوند. طبق تجربیات قبلی و شناختی که شکل گرفته بود، «چل پله زیر زمین» به عنوان مجموعه انیمیشن از سمت مرکز انیمیشن سوره معرفی شد.»

وی ادامه داد: «اما آنچه که باعث شد در این پروژه حضور داشته باشم، این بود که این سریال پویانمایی که محوریت آن آموزش به کودکان است، تلاش دارد در بستر یک فضای سورئالیسم با همراهی شخصیت‌های متفاوت و جذابش مسایل و مشکلات را با ساده‌ترین و درست‌ترین روش‌ها حل کند که بسیار برایم مهم و ارزشمند بود.»

صداگذار سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین» درباره تجربه همکاری با علیرضا طاهری سازنده اثر گفت: «ایشان علاوه بر تسلط روی کار، طبق برنامه و جدول زمان‌بندی پیش می‌رفت و این اتفاق در معدود پروژه‌ای رخ می‌دهد. البته ناگفته نماند که این همراهی کاملا دوطرفه بود به گونه‌ای که یک قسمت به عنوان نمونه صداگذاری شد تا سلیقه و خواسته ایشان مشخص شود و در ادامه با کمترین مشکل به خروجی نهایی رسیدیم.»

درگاهی با بیان اینکه «چل پله زیر زمین» هشتمین مجموعه یا سریال انیمیشنی‌ست که کار کرده است، بیان کرد:« «چل پله زیر زمین» به لحاظ صداگذاری و صداسازی تفاوت چندانی با بقیه کارها نداشت و مانند دیگر آثار باید همه کارها از پایه صوتی و فضای کلی تشکیل می‌شدند. اما این سریال پویانمایی به لحاظ تعدد کاراکتر و جزئیات صوتی کاراکتر متفاوت بود البته «چل پله زیر زمین» بیشتر به لحاظ فضای داستانی و فرهنگ‌سازی که به دنبال آن است با دیگر آثار فرق دارد.»

وی با اشاره به اینکه تعدد شخصیت‌ها و جزییاتشان کمی سرعت کار را می‌گرفت، مطرح کرد:««کوشا»، قهرمان قصه صدای پای خود و «خُرخُف» صدای متفاوت پا مانند خرس و همینطور بال‌های پشتش را داشت. صدای چنگک‌های «کلنجک» ویژه بود. «گردوله» دیگر شخصیت این اثر، که مثل گوی حرکت می‌کند و غلت می‌زند، برخی مواقع با سرعت می‌چرخد و گاهی در شرایطی شروع به هیپنوتیزم می‌کند، صدای هرکدام متفاوت بود.»

صداگذار سریال «چل پله زیر زمین» افزود: ««زیپی» صدای پای درخت را دارد و برخی مواقع صدای شاخ و برگش را هم می‌شنویم. صدای بال زدن «ویزی» مشخص بود و ما «بادکنکی» را داریم که بعضی مواقع باید صدای خالی شدن باد را در می‌آوردیم. از سوی دیگر صدای دست ربات را داشتیم که حرکت می‌کرد و آزمایشگاه «دکتر تور» هم که فضای صوتی خودش را دارد. همه اینها در کنار هم صداهای اصلی کار به علاوه اتفاقات را شکل می‌دهد و رسیدن به هرکدام از مشخصه‌های صوتی مربوط به کاراکترها بخشی از سختی کار صدا بود.»

درگاهی تاکید کرد: «در فیلم‌ها و مجموعه‌های غیرانیمیشن تا حدی فضای صوتی در صحنه فیلمبرداری وجود دارد که به فضاسازی و پُر کردن صدای هر سکانس کمک می‌کند اما در انیمیشن تمام فضای صوتی با توجه به فضای تصویری و خلاقیت صداگذار ساخته می‌شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «انحصار «چل پله زیر زمین» در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم آموزشی به مخاطبش است که بنظرم کاملا موفق بوده و این نکته‌ای‌ مثبت و منحصر به فرد است. همچنین لازم می‌دانم از پویا افضلی، علیرضا طاهری و همه عوامل که با شرایط دشوار و محدود زمانی کار را به مرحله نمایش رساندند، تشکر کنم. امیدوارم همه این سختی‌ها نتیجه‌ای مطلوب داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار