طبیعت بکر روستای جِمِزقان قم

قم (پانا) - روستای جمزقان بخش خلجستان قم یکی از روستاهای طبیعت‌گردی و گردشگری در استان محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
طبیعت بکر روستای جِمِزقان قم

روستای سرسبز جمزقان که با آب و هوای معتدل و بسیار مطبوع و دلنشین چهار فصل در فاصله 150 کیلومتری تهران 75 کیلومتری قم و 40 کیلومتری ساوه و با فاصله یک کوه به بلندای «وتوس» با تفرش از مجموعه دهستان قاهان بخش خلجستان استان قم است.

روستای جمزقان بخش خلجستان قم دارای طبیعت بکر و زیباست و یکی از روستاهای طبیعت‌گردی و گردشگری در استان به حساب می آید.

جمزقان دهی است از دهستان وزراء بخش دستجرد خلجستان شهرستان قم واقع در شمال دستجرد، سر راه فرعی ماهان به طغرود. ناحیه ایست واقع در کوهستان و سردسیر است و دارای 207 تن سکنه میباشد. آب آن از قنات و رودخانه ٔ نویس مشروب می شود. محصولاتش غلات، میوه جات سردسیری،اهالی به کشاورزی گذران می کنند.

آستان مقدس امامزاده هادی(ع) روستای جمزقان که فرزند امام موسی کاظم(ع) است نیز در ابتدای روستا چلوه گری می کند. جاذبه کوهنوردی در کوههای وتوس و تپه های کوچکتر اطراف که زیر پا جنگلی سرسبز مشاهده می شود.

در بهار باغ صدای پرندگان به طبیعت گاه بکر منطقه و غرش رودخانه گاهی پرخروشش و کوههای بلندش و گردنه های هیبتش را تازه خودنمایی می کند.

پاییز رنگین کمان روستا را با خود که می کشد گویی ارامشی بی بدیع در همه جا جاریست و ادم را نوازش می دهد و بر تارو پود حس زندگی می دهد.

زمستان که از راه می رسد و برف درختان را شکوفه باران می کند و اوای کبک ها به گوش می رسد و گاه این بازی کودکانه شان را می توان نظاره کرد و عروس زمستان در روستای زیبای جمیزقان اسفندماه است که گلهای بیدمشک با رنگ و بو طراوتی جانبخش به انسان می بخشد و روستا یکدست زرد رنگ و معطر است.

می توان از روستا عرقیات بیدمشک پونه نعنا اویشن کاسنی بنفشه و... لواشک گردو، انار، انگور، بادام، توت خشک، برگه قیصی و زردآلو و آلوچه خشک تهیه کرد.

دانش آموز خبرنگار: نرگس فارسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار