دانش‌آموز خبرنگار پانا روایت می‌کند:

چشمه هفت رنگ مجن، بوم نقاشی طبیعی در شاهرود /فیلم

سمنان(پانا) - شهر شاهرود واقع در استان سمنان ملقب به قاره کوچک با جاذبه‌های گردشگری فروان میزبان گردشگران است و از دیدنی‌های پُر طرفدارش، چشمه هفت رنگ مجن است. چشمه هفت رنگ مجن دارای خاصیت‌های درمانی و مواد معدنی فراوان بوده و رنگی بودن آب این چشمه به دلیل وجود چشمه در دره رنگارنگ است.

کد مطلب: ۱۳۵۸۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
چشمه هفت رنگ مجن، بوم نقاشی طبیعی در شاهرود /فیلم

شهر شاهرود در استان سمنان را می توان بهشتی برای عاشقان طبیعت نام گذاری کرد؛ چرا که در این شهر شما می توانید جلوه های زیبایی از کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل های سرسبز، آثار باستانی بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی را مشاهده کنید. حتی اگر شما دل به طبیعت و جاذبه های گردشگری این شهر هم نخواهید بزنید در کوچه پس کوچه های آن می توانید قدم بزنید و از آب و هوای دلپذیر این شهر و درختان چنار تنومند آن نهایت لذت را ببرید.

چشمه هفت رنگ مجن از چشمه‌های نادر و کم‌نظیر ایران محسوب می‌شود که از جاهای دیدنی شاهرود در ۲۵ کیلومتری شمال آن است و در میان شکاف دره‌‌های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار قرار دارد. رنگ‌های متنوع آب این چشمه به وجود مواد معدنی گوناگونی برمی‌گردد که در اطراف بستر آن هستند. از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی و استخوانی استفاده می‌شود. همچنین تنوع گیاهی و جانوری این منطقه در خور اهمیت است.

چشمه هفت رنگ مجن در شهر شاهرود و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود نیز واقع شده است. این چشمه روبروی باغ های منطقه گردشگری فرحزاد در فاصله ۵ کیلومتری از سه راهی مجن قرار دارد و همین سبب شده تا چشم انداز ویژه ای در این منطقه پدید بیاید. چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌ های گوگردی محسوب می شود و در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره‌ های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره به دو دره کوچکتر نیز تقسیم می شود. در یکی از این دره‌ ها، آب شفاف و زلال چشمه جاری است که از آن به عنوان آب آشامیدنی هم استفاده می شود، تفاوت عمده این چشمه با دیگر چشمه های شاهرود، قرارگیری آن در دره ای رنگارنگ است.

از لحاظ اقلیمی منطقه چشمه هفت رنگ مجن جزء مناطقی با آب و هوای نیمه خشک و سرد محسوب می شود. از همین رو به دلیل ویژگی‌ های خاص اقلیمی که دارا می باشد، از تنوع گیاهی زیادی برخوردار بوده، به طوری که ضمن رویش مراتعی در این منطقه نمونه گردشگری، گونه های گیاهی جنگلی هم در آن رشد می کند. علاوه بر گونه های مختلف گیاهی در این منطقه از شهر شاهرود زمانی که شما برای بازدید از چشمه هفت رنگ شاهرود می روید، می توانید گونه های جانوری هم در این منطقه مشاهده کنید که بسیار هم برای محیط زیست منطقه حائز اهمیت است. علاوه بر تنوع نسبی گونه های جانوری پستانداران در این منطقه شاهد پرواز پرندگان به ویژه در محدوده ی چشمه هفت رنگ و باغات و مزارع فرحزاد را هم خواهید دید که جلوه خاص و بی نظیری به این منطقه از شهر شاهرود بخشیده اند.

از جمله علل توجه مردم به این چشمه، خاصیت درمانی آن به دلیل وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و از قدیم الایام تا به حال برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه نیز استفاده می شده است.

در مسیر رسیدن به چشمه هفت رنگ مجن شاهرود، بوی خاصی به مشامتان خواهید رسید که دلیل آن وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و گازهای ساطع شده از آن می باشد. کارشناسان و افراد اهل فن می توانند با آزمایشات مختلف نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد. در اطراف منطقه، چشمه‌ هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می‌شود که این موضوع به آسانی قابل تشخیص است. آب چشمه هفت رنگ مجن شاهرود با رنگ‌ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و آب صابون مانندی را تشکیل می‌ دهند و با آب سفید چشمه تلاقی می‌ یابد. رنگ آب این چشمه‌ ها هر چقدر از محل دورتر می‌ شوند به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آن دیده نمی‌ شود.

*چرا به این چشمه، هفت رنگ می گویند؟

در واقع دلیل نام گذاری اغلب جاذبه ها را می توان از شرایط اقلیمی اطراف آن متوجه شد، به طور مثال علت نامگذاری منطقه فرحزاد به دلیل سرسبزی مراتع و باغ هایی است که در اطراف آن قرار دارند، چشمه هفت رنگ مجن شاهرود هم دلیلی مشابه به فرخزاد دارد و به دلیل عبور از مواد معدنی گوناگونی که در اطراف این چشمه وجود دارد به رنگ های مختلف دیده می شود.

برای دیدن این چشمه زیبا در استان سمنان باید به ۲۵ کیلومتری جاده شمال شاهرود روبروی باغات منطقۀ گردشگری فرحزاد و در فاصله ۵ کیلومتری از سه راهی مجن که در میان شکاف دره‌های دامنه قله شاهوار واقع شده است، بیایید.

منطقه نمونه فرحزاد تاش و چشمه هفت رنگ، از مناطق اطراف مجن است. بنابرین راه دسترسی به این منطقه از طریق مجن فراهم است. جاده آسفالته شاهرود به مجن نیز، امکان دسترسی از شاهرود و سایر نقاط و شهرهای استان و خارج استان را به منطقه فراهم می‌آورد. به علت فرعی بودن مسیر و کم بودن امکانات رفاهی، بهترین وسیله برای رفتن به چشمه هفت رنگ مجن خودروی شخصی است.

خبرگزاری پانا استان سمنان با هدف شناساندن بیشتر ظرفیت‌های کم‌نظیر و جذاب گردشگری، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری و آشنایی بیش از پیش مسافران نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی با اماکن و بناهای تاریخی، گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان، به معرفی جاذبه های گردشگری این خطه می‌پردازد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حالی سالانه افزون بر ۱۵ میلیون زایر با عبور از شهرستان‌های مختلف استان پهناور سمنان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس می‌روند که دست کم یک شب در استان اقامت می‌کنند؛ از این رو، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری یکی از برنامه‌های مهم حوزه گردشگری و مورد تاکید محمدرضا هاشمی استاندار این استان است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد.

دانش آموز خبرنگار: کوثر پریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار