«سوهان» شیرین ترین سوغات قم در دنیا

قم(پانا)-سوهان از مشهورترین سوغات شهر مقدس قم است که شیرینی و طعم خوش آن تا مدت‌ها در ذهن گردشگران ایرانی و خارجی باقی می‌ماند.

کد مطلب: ۱۳۵۸۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
«سوهان» شیرین ترین سوغات قم در دنیا

سوهان از مشهورترین و لذیذ ترین سوغات شهر مقدس قم است که تاریخچه آن را به دوره قاجار نسبت داده اند..
در سال‌های ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۰ هجری خورشیدی هنگامی که قرار بود صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (س)افتتاح شود، به هر یک از نمایندگان و ملازمان هدیه ای به عنوان پیشکش داده شد.
این شیرینی خوشمزه از جمله هدایایی بود که رئیس ایل قاجار آن را دریافت کرد و از آن به شدت تعریف کرد و گفت: این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد، غذای مرا برید و هضم کرد. پس از آن مراسم این شیرینی لذیذ به نام سوهان شهرت گرفت.
سوهان در شهر مقدس قم انواع مختلفی دارد که تا حدودی باهمدیگر تفاوت دارند سوهان گرد» یا«سوهان گل» اصیل ترین و مشهورترین نوع سوهان قم هست که تصور اکثر مردم از سوهان و سوغات شهر قم این نوع سوهان است.
این سوهان به صورت ورقه ای ضخیم، تخت و دایره های کوچک ویا بزرگ تولید و در ظروف فلزی مخصوص به فروش می رسد. این سوهان به روش کاملاً سنتی و با دست تهیه می شود و رگه های روی آن حاصل کوبیده شدن این حلوای سفت و ترک خوردن آن است. برای تزئین و خوشمزه تر شدن نیز، انواع آجیل از جمله مغز پسته و بادام روی آن کوبیده می شود.
سوهان لقمه ای نوع دیگر سوغات قم است که از نامش شکل آن مشخص است و داخل آن را از انواع آجیل ها پر کرده اند.
از جدید ترین نوع سوهان می‌توان به سوهان گزی اشاره کرد که ترکیبی از سوهان شهر مقدس قم و گز شهر گردشگری اصفهان است.
این نوع سوهان به شکل لوزی است و برای تهیه ی آن از ترنجبین، شیرخشت، خلال بادام نیز استفاده می‌شود.
سوهان شهر قم انواع دیگری از جمله سوهان پودری، سوهان حلوایی، دسر سوهان، سوهان حبه ای، سوهان آجیلی، سوهان کنجدی و سوهان عسلی است.
مواد اولیه سوهان شامل جوانه گندم یا آرد سفید، شکر، روغن حیوانی، زعفران، کره، عسل، هل، گلاب، پسته، بادام می شود. مرغوبیت حذف یا اضافه هر یک از این مواد می‌توانند عامل کیفیت بالا یا پایین سوهان باشد.
اولین ویژگی که باید در هنگام خرید این شیرینی به آن توجه کرد، رنگ آن است. یک سوهان خوب دارای رنگ قهوه‌‌ای روشن و همچنین عطر و طعم خوب آن است.
برخی تولید کنندگان سوهان در قم، مشهوریت ملی و جهانی دارند.
دانش آموزخبرنگار: نگین گایینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار