روستای «ونان» عروس منطقه خلجستان

قم (پانا) - روستای ونان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری منطقه خلجستان استان قم و به عنوان عروس این منطقه محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
روستای «ونان» عروس منطقه خلجستان

روستای سرسبز و خوش آب و هوای ونان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر دستجرد منطقه خلجستان در یکی از غربی ترین مناطق استان قم است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

روستای ونان با منظره های دلنواز و زیبای طبیعی جزء زیباترین روستاهای ایران و معروف به عروس خلجستان است و حدود 85 کیلومتر با مرکز استان فاصله داشته و از شرق و غرب بین دو روستای الکان و کهندان واقع شده است. جمعیت این روستا حدود 600 نفر است و ساکنان روستا بیشتر به‌صورت فصلی در روستا سکونت دارند.

آب‌وهوای روستای ونان کوهستانی است؛ وجود چنین آب و هوایی سبب پربار شدن درختان گردو در روستا شده است و به همین علت پرورش گردو به‌عنوان منبع اصلی درآمد ساکنان این روستای سرسبز است، اما از محصولات این روستا می‌توان به غلات، باغات و انواع میوه‌های سردسیری اشاره کرد.

آش گندله از غذاهای عروس خلجستان محسوب می‌شود و علت مشهور بودن این آش به‌دلیل وجود سبزی گندله در آن است که این نوع سبزی در فصل بهار در ارتفاعات می روید؛ از این سبزی در پخت نوعی نان محلی هم به علاوه ی گردو استفاده می‌شود.

آش ویشیل که با بلغور گندم طبخ می‌شود و اشکنه و شله سفید که از ترکیب برنج دوغ و لپه تشکیل می‌شود، از دیگر غذاهای محلی این روستا هستند.

در همه فصول بازدید از این روستای سرسبز و خوش آب و هوا امکان پذیر و جذاب است؛ اما بهترین زمان برای بازدید از طبیعت این روستا که در مقایسه با روستا های دیگر آن را به نگین منطقه تبدیل کرده است، فصل بهار است که بوی خوش بیدمشک ها در سرتاسر منطقه پخش می شود.

از دیگر جاهای دیدنی این روستا می‌توان به کوه توس اشاره کرد؛ ونان در دامنه‌های شرقی کوه وتوس واقع شده و برای افراد کوهنورد یکی از بهترین مکان ها برای دیدن به شمار می رود. در پایین، شیب ملایمی دارد، اما با افزایش شیب و ارتفاع، سنگلاخی می شود. همین شیب و لغزندگی زیاد کوه و حرکت سنگ‌ها روی هم، صعود به این قله را برای کوهنوردان دشوار می‌کند.

ستاد اسکان منطقه خلجستان امسال برای نخستین بار پذیرای اسکان زائران و گردشگرانی است که این منطقه بخصوص روستای ونان را برای هدف گردشگری خود انتخاب می کنند.

دانش آموزان خبرنگار: نگین گایینی، بهار یعقوبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار