نشست صمیمی معلمان درس پژوهنده قم با استاد دانشگاه ژاپن

قم(پانا) - نشست صمیمی معلمان فعال در عرصه درس پژوهی با یکی از اساتید دانشگاه ناگویای ژاپن امروز در تالار آموزش و فرهنگ خانه معلم قم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست صمیمی معلمان درس پژوهنده قم با استاد دانشگاه ژاپن

نشست صمیمی علمی معلمان فعال در عرصه درس پژوهی با «محمدرضا سرکار آرانی» استاد دانشگاه ناگویای ژاپن امروز در تالار آموزش و فرهنگ خانه معلم قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «علیرضا رحیمی» مدیرکل آموزش و پرورش استان قم طی سخنانی با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش و تاثیر آن در بهبود روند آموزشی مدارس اظهار کرد: اینکه در سومین روز فروردین، نخستین روز ماه مبارک رمضان و همزمانی با تعطیلات نوروزی، معلمان و اساتید فرهیخته ای دور هم جمع شده اند تا حظ و بهره وافی از استاد مجرب خود در زمینه پژوهش و تحقیق و کیفی سازی تدریس ببرند، نشان دهنده اهمیت موضوع وافر امر تحقیق است.

در ادامه، «محمدرضا سرکار آرانی» دانش آموخته دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس، دارای مدرک دکترای تخصصی آموزش تطبیقی و بین الملل از دانشگاه ناگویای ژاپن و استاد همین دانشگاه، طی سخنانی به بیان تجربیات خود در موضوعات مختلف تدریس و مقایسه چیستی، چرایی و چگونگی پدیده های آموزشی در تعدادی از کشورها پرداخت.

وی گفت: بازیگر بودن در تدریس بهتر از صرف کنشگری است زیرا یک بازیگر تلاش می کند سبک حل مساله را با هنرنمایی خود عوض کند و روی دانش آموزان اثر تربیتی بگذارد.

سرکار آرانی اهمیت گوش دادن به صحبت دانش آموزان و سنجش حال و احوال و وضعیت روحی آنها را به عنوان مقدمه تدریس مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: ما در امر آموزش به کروکی نیاز داریم که بدانیم کجا ایستاده ایم اما متاسفانه بدون توجه به این نکته، مدام نقشه می کشیم کجا برویم در حالی که کسی می تواند ادعا کند کجا برود که بداند دقیقا در چه نقطه ای ایستاده است.

وی با ذکر این مثال که نماز یک مقدماتی دارد همچون طهارت و وضو و ذکر و ...، اما قبله نباید کج باشد، گفت: داشتن کتاب و طرح درس و ارزشیابی و .. مقدمات آموزش است و باید به مسیر یادگیری برسد در غیر اینصورت همانند قبله اشتباه، بدون تحقق یادگیری هیچ فایده ای مترتب نمی شود.

وی همچنین توجه جدی به زبان فارسی در کلاس های درس را خواستار شد و با اشاره به تاثیر گروه بندی در یادگیری درس ادامه داد: برای مسائل خیلی ساده و پیش پا افتاده دانش آموزان را گروه بندی نکنید زیرا نتیجه معکوس خواهد داد.

استاد دانشگاه ناگویای ژاپن تاکید کرد: معلمان دیده شدن را از هم دریغ نکنند یکدیگر را تشویق نموده و برای کارهای هم ارزش قائل شوند.
وی گفت: درس پژوهی، در انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان بسیار اثربخش است چون هم دیده می شود، هم قابل اجراست و هم برای همه قابل استفاده است.

در این نشست، معلمان پژوهنده ای که در زمینه زیسته ای، درس کاوی و درس پژوهی تجربیاتی داشتند، به بیان نظرات و آموخته های خود پرداختند.

در نشست فوق همچنین اساتیدی از دانشگاه قم و دانشگاه فرهنگیان حضور داشتند و دیدگاه های خود را پیرامون معلمی و درس پژوهی بیان کردند.

تقدیر از تعدادی از فعالان حوزه پژوهش و تحقیق و رونمایی از کتاب کار و راهنمای معلم «درس پژوهی» در حوزه تربیت بدنی بخش پایانی مراسم بود. کتاب فوق توسط سید حسین موسوی، الهام نادری صفا و فاطمه برخورداری تالیف شده است.

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار