رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی به کدام پیشرفت‌ها اشاره کردند

افتتاح پالایشگاه پارس جنوبی، ایرانی‌ترین فاز صنعت گازی در دولت مردمی

تهران (پانا) - فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی ایرانی‌ترین فاز در صنعت گاز است که نشان‌دهنده توان بالای داخلی است که با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت روزانه از این فاز به بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و پس از سال‌ها تأخیر، بالاخره در دولت سیزدهم افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح پالایشگاه پارس جنوبی، ایرانی‌ترین فاز صنعت گازی در دولت مردمی

به گزارش ایرنا، «استحکام درونی ملت ایران» مهم ترین گزاره‌ای بود که رهبر انقلاب در دیدار نوروزی امسال در حرم امام رضا علیه السلام تبیین و موشکافی کردند، به قرار یک سنت دیرینه سخنرانی سال نو در مشهد مقدس و سخنرانی در سالگرد ارتحال امام (ره) ذیل مجموعه بیانات جمع‌بندی و ناظر به چشم انداز کلی حرکت ملت ایران است که به رسم هرسال این بار هم در اولین روز بهار ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب ترسیم شد.

یکی از نکات کلیدی دیدار نوروزی سال جدید برشمردن نشانه های این استحکام درونی بود که رهبر انقلاب در این زمینه به پیشرفتهای بزرگ ملّت ایران اشاره کردند و گفتند که «نمیخواهند بگذارند این حرفها تکرار بشود. دشمن از تکرار این حرفها، از بیان این حرفها بشدّت ناراحت و ناراضی است امّا واقعیّت است. ما پیشرفتهایی پیدا کرده‌ایم که همه‌ این پیشرفتها در دوران تحریم بود، در دوران محاصره‌ی اقتصادی بود.

پیشرفت در حوزه‌ی زیرساخت‌های کشور؛ در جادّه، در ریل، در سدسازی، در آب‌رسانی ــ [مثل] همین آب‌رسانی غدیر که [افتتاحش] اخیراً انجام گرفت. در ساخت پالایشگاه، در ساخت بیمارستان؛ که بسیاری از اینها در همین ۱۴۰۱ انجام گرفته است؛ که یک قسمتی، یک بخشی در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است؛ این [پیشرفت] اتّفاق افتاد؛ کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. [پیشرفت] در تولید گاز مایع که یکی از کارهای بسیار مهم بود.

پیشرفت در حوزه‌ی روابط خارجی؛ غربی‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند؛ آنچه اتّفاق افتاد، نتیجه‌ی عکس داد. در بخشی از پیمانهای مهم عضو شدیم؛ دشمن میخواست ما را منزوی کند، تلاش و توانایی‌های ملّت ایران موجب شد که ما بتوانیم در بخشی از پیمانهای منطقه‌ایِ مهم و مؤثّر عضو بشویم؛ منزوی که نشدیم، بعکس، مطرح شدیم و روابطمان با دولتهای منطقه و ملّتهای منطقه تقویت شد. ارتباطات قوی با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامه‌های حتمی ما است و ان‌شاءالله این برنامه را دنبال خواهیم کرد.»

خبرگزاری ایرنا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی مصداقی و جزیی پیشرفت‌های مورد اشاره رهبر انقلاب پرداخته است که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد.

پالایشگاه فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی پس از سال‌ها تأخیر، بالاخره در دولت سیزدهم افتتاح شد.

روز ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۱ با سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی به طور رسمی به مرحله بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۲۹۰۰تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، ۲۷۵۰ تن اتان و ۴۰۰ تن گوگرد به محصولات تولیدی پارس جنوبی افزوده می‌شود.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین مجتمع پالایشگاهی در حال توسعه پارس جنوبی است که مراحل ساخت و راه‌اندازی آن از سوی شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران ازسوی مجموعه‌ای از پیمانکاران داخلی به رهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انجام شده است.

فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی ایرانی‌ترین فاز در صنعت گاز است که نشان‌دهنده توان بالای داخلی است. با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی برداشت روزانه از این فاز به بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و ارزش فرآورده‌های صادراتی آن سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

شرکت نفت و گاز پارس در آستانه افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی اعلام کرد: هم‌اکنون از چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه سه واحد به صورت کامل در حال شیرین‌سازی و تصفیه گاز ترش سکوهای فاز ۱۴ هستند.

براساس توضیحات این شرکت، واحد ۱۰۷ میعانات گازی از دی‌ماه سال گذشته وارد مدار شده و این واحد از الزامات شیرین‌سازی به شمار می‌رود.

میدان گازی پارس جنوبی، ایرانی ترین فاز

درواقع فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز در میان فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاکنون ۶۲ میلیارد متر مکعب گاز شیرین تولید کرده است. همچنین تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار با راه‌اندازی این پروژه محقق خواهد شد.

در این توضیحات با اشاره به این‌که در همه فازهای پیشین پارس جنوبی نیز واحد استحصال گوگرد در زمان افتتاح پالایشگاه به دلیل الزامات فرآیندی به صورت کامل راه‌اندازی نشده است، آمده است: در فاز ۱۴ که در میان پالایشگاه‌های پارس جنوبی با بیشترین میزان پیشرفت در آستانه افتتاح قرار دارد، واحد ۱۰۸ هم اینک در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد. در پاییز و زمستان امسال نیز شاهد تزریق ده‌ها میلیارد متر مکعب گاز تولیدی این پروژه به شبکه سراسری بوده‌ایم.

این شرکت در توضیح مراحل تکمیل همه بخش‌های پروژه پالایشگاه فاز ۱۴ تاکید کرده که واحدهای ۱۴۷ و ۱۴۸ شامل مخازن ال‌پی‌جی و کمپرسورهای آن نیز در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد؛ در فازهای پیشین افتتاح شده نیز شاهد فاصله زمانی ۲ تا ۴ سال برای تکمیل و بهره‌برداری از این دو واحد بوده‌ایم.

در مجموع، پیشرفت کنونی پالایشگاه فاز ۱۴ بیش از ۹۵ درصد است. هیچ یک از فازهای پارس جنوبی در زمان افتتاح دارای این میزان پیشرفت فیزیکی نبوده و همگی به طور میانگین با ۹۰ درصد پیشرفت افتتاح شده‌اند.

شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که فاز ۱۴ پارس جنوبی همه تکالیف تولیدی خود را عملی کرده است، افزود: همه پروژه‌ها در آستانه افتتاح با پانچ‌هایی همراه بوده که مستلزم رفع آنها توسط پیمانکاران است که به تدریج پس از شروع راه‌اندازی، رفع می‌شوند.

چرا این فاز سال ۹۸ افتتاح نشد؟

فاز ۱۴ قرار بود سال ۹۸ افتتاح شود اما این اتفاق نه تنها آن سال رخ نداد بلکه تا پایان دولت روحانی هم این وعده عملی نشد و حالا در دولت سیزدهم قرار است روز پنج‌شنبه با سفر رئیس‌جمهور به بوشهر این فاز ۱۰۰درصد ساخت ایران به بهره‌برداری برسد.

چندی پیش سخنگوی وزارت صمت گفته بود با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری، ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. امید قالیباف با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری انجام شده در فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی با طراحی، ساخت و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت آماده بهره‌برداری شده است.

توسعه دریایی این میدان

بنابراین پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان است. برای بهره‌برداری از منابع موجود در این میدان علاوه بر سکوهای دریایی، نیاز است تا پالایشگاه‌هایی نیز برای پالایش گاز ساخته شود. از همین رو، در سال‌های گذشته، ساخت پالایشگاه و توسعه دریایی این میدان به موازات هم پیش رفته تا گاز تولیدی در جنوب کشور حبس نشود. با این حال ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ در مقایسه با توسعه بخش دریایی آن با شتاب کمتری همراه بوده، زیرا این تصور وجود داشت که می‌توان گاز تولیدی از این فاز در بخش دریا را در سایر پالایشگاه‌های پارس جنوبی فراورش کرد.

با توجه به این مهم، در سایت ۲ پارس جنوبی که در منطقه کنگان قرار دارد، اغلب پالایشگاه‌ها با خط لوله به هم متصل هستند تا در صورت نیاز گاز در سایر پالایشگاه‌ها پالایش شود.

اکنون با راه‌اندازی ردیف جدید شیرین سازی مجموعاً در پالایشگاه فاز ۱۴، ۲۸ میلیون متر مکعب به ظرفیت فرآورش کشور اضافه شده که به خطوط انتقال گاز تزریق می‌شود و با راه‌اندازی ردیف‌های جدید شیرین سازی ظرفیت این پالایشگاه به ۵۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار