رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش:

25 درصد نیروی انسانی مدارس عام‌المنفعه را آموزش و پرورش تامین می‌کند

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عام‌المنفعه یعنی مدرسه و موسسه‌ای که سودی برای هیچ فردی ندارد و شهریه دریافتی از دانش‌آموزان هم برای موسسه هزینه می‌شود، گفت آموزش و پرورش برای کمک به این نوع مدارس می‌تواند حداقل 25 درصد نیروی انسانی این نوع مدارس را تامین کند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
25 درصد نیروی انسانی مدارس عام‌المنفعه را آموزش و پرورش تامین می‌کند

احمد محمودزاده در خصوص مدارس عام‌المنفعه با پانا گفت: «چند اصطلاح در قالب مدارس غیردولتی داریم که یکی، مدارس غیردولتی خیریه و دیگری، مدارس غیردولتی عام‌المنفعه و یکی هم دارس غیردولتی عادی است.»

وی با بیان اینکه بخشی از این مدارس، حقیقی و بخش دیگری حقوقی هستند، اظهار کرد: «مدارس و موسسات حقیقی یعنی یک فرد موسس، مدرسه غیردولتی دارد و به صورت خیّری آن را مدیریت می‌کند و از دانش‌آموزان شهریه دریافت نمی‌کند. آموزش و پرورش هم کمک‌هایی به این مدارس می‌کند و معمولا فضا و نیروی انسانی می‌توانیم بدهیم و در ساماندهی نیروی انسانی هم لحاظ می‌شوند.»

محمودزاده با بیان اینکه بخشی از موسسات به صورت عام‌المنفعه هستند، خاطرنشان کرد: «عام‌المنفعه یعنی موسسه‌ای که سود شخصی برای فرد ندارد و شهریه دریافتی از دانش‌آموزان هم برای موسسه هزینه می‌شود و آن موسسه، کارهای خیریه هم انجام می‌دهد. برای این نوع مدارس هم کمک می‌کنیم و حداقل 25 درصد نیروی انسانی این نوع مدارس را می‌توانیم تامین کنیم.»

اداره مدارس هیات‌امنایی با تدوین آیین‌نامه جدید به سمت مشارکت چندوجهی سوق پیدا می‌کند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس هیات‌امنایی گفت: «مدارس هیات‌امنایی، مدارس دولتی هستند که اداره آن با مشارکت خانواده‌ها اتفاق می‌افتد اما متاسفانه در سال‌های گذشته این مشارکت، بیشتر به مفهوم مشارکت مالی قلمداد شده است.»

وی ابراز کرد: «به دنبال این هستیم تا با ساز و کارهای خوبی که در سند انتظار دولت مردمی هم وجود دارد از این نوع نگاه به مدارس هیات‌امنایی کاسته و با همکاری شرکای آموزش و پرورش یعنی خانواده‌ها، جامعه، اساتید دانشگاه، حوزه‌ها و همه کسانی که می‌توانند به عنوان عوامل سهیم و موثر در موضوع تربیت باشند به سمت مشارکت چندوجهی در مدیریت مدارس هیات‌امنایی برویم.»

محمودزاده تصریح کرد: «این کار اتفاق خواهد افتاد و آیین‌نامه آن در حال تدوین است و به محض اتمام آیین‌نامه به صورت کامل از این پروژه جدید و با نگاه و رویکرد جدید در سطح کشور رونمایی خواهد شد.»

اصلاح قانون شوراهای آموزش و پرورش بعد از تعطیلات نوروزی به صحن علنی مجلس می‌آید

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اصلاح قانون شوراهای آموزش و پرورش گفت: «در حال پیگیری اصلاح این قانون در مجلس شورای اسلامی هستیم. لایحه اصلاحیه قانون شوراهای آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی رفته و در کمیسیون مربوطه نیز مصوب شده و یک بار هم از صحن علنی مجلس، برگشت خورده اما با بررسی مجدد در کمیسیون مربوطه به تصویب رسیده است.»

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم شده و قول داده‌اند که به صحن علنی آورده شود ، اظهار کرد: «بازنگری خوبی در قانون شوراهای آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد که اگر محقق شود به کیفیت‌بخشی و نظارت بر مدارس غیردولتی کمک خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این اتفاق بعد از پایان تعطیلات نوروزی بیفتد البته انتظار داشتیم زودتر از این‌ها این امر محقق شود.»

دستورکار جلسات شورای آموزش و پرورش در خصوص مشارکت سایر مجموعه‌ها در کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش مناطق باشد

محمودزاده در خصوص تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش در مناطق آزاد تجاری نیز خاطرنشان کرد: «با توجه به تفاهمنامه‌ای که بین وزیر آموزش و پرورش و دبیر مناطق آزاد تجاری منعقد شد، پیگیر تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش این مناطق هم هستیم.»

وی با بیان اینکه جلسات شورای آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری تشکیل می‌شود و در چندین مورد نیز شخصا یا مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش در این جلسات حضور داشتیم، بیان کرد: «انتظارمان این است که جلسات شورای آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری هم مانند شورای آموزش و پرورش استان‌ها باشد و سالانه حداقل باید 12 جلسه برگزار کنند. البته دستور جلسات، خیلی مهمتر از تعداد جلسات است و ملاک ما این است که دستورکارهایی که در جلسات قرار داده می‌شود باید در خصوص مشارکت سایر مجموعه‌ها و خود مناطق آزاد تجاری در کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش آن منطقه باشد.»

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برنامه‌ای در حال تدوین داریم که به یک تفاهمنامه مجزا بین سازمان مدارس غیردولتی و مدیران عامل مناطق آزاد تجاری ذیل تفاهمنامه مذکور مبنی بر وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب و راهکارهایی که 2 دستگاه برای ارتقای شاخص‌های آموزش و پرورش آن منطقه می‌توانند داشته باشند، برسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار