مهسا رادپور*

چهارشنبه سوری را با بی احتیاطی به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم

نوروز نزدیک است. خیابان‌های شهر غرق در تب و تاب‌های پایان سال، نوید گردشی دیگر در چرخه بی‌پایان طبیعت را می‌دهد. شهروندان، مادران و پدران به همراه فرزندان و عزیزانشان و به امید پایانی خوش برای سال جاری برای انجام خریدهای نوروزی، خانه تکانی منزل‌هایشان در جنب و جوش و گشت و گذارند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
چهارشنبه سوری را با بی احتیاطی به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم

تحویل سال روز سه‌شنبه است. شه شنبه ای سبز و پر از نشاط، پر از امید. چهارشنبه اما، چهارشنبه سیاه است؛ چهارشنبه‌ای از جنس ذغال داغ سیاه؛ چهارشنبه ای از جنس بوی سوختگی این روزها در هر گذرگاهی، سر ورودی تاریک هر کوچه‌ای، دلالان مرگ، در کمین جگرگوشگان ما، در انتظار لحظه‌ای غفلت‌اند، تا بخاطر مشتی دلار، جان عزیزان ما را به جرقه فندکی محدود کنند. از همین چند روز آینده، همچون سال‌های گذشته، زمزمه‌های جان کاهشان، قدم به قدم به گوشمان خواهد رسید: دینامیت، نارنجک، کوزه، بمب، آکریل سرنج! واژه‌هایی که در گوش ما به عنوان والدین، مسئولین، مدیر، قانونگذار، تامین کننده امنیت، جور دیگری شنیده می‌شوند: سوختگی درجه 1، سوختگی درجه 3، نقص عضو، قطع عضو، کوری، مرگ

سال گذشته، اورژانس کشور از آمار دو هزار و هشتاد و دو نفری مصدومین و مرگ 4 نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری خبر داد.

65درصد مصدومان حوادث در گروه سنی 6 تا 18 سال بوده‌اند. 24 مورد قطع عضو، 158 مورد سوختگی درجه متوسط و شدید، 160 حریق در واحدهای مسکونی و تجاری، 157 مورد دچار آسیب در ناحیه چشم عیان است که ریشه‌یابی چنین رفتارهای مخربی از سوی جوانان وارث میراث جشن باستانی چهارشنبه سوری البته، امری حیاتی است که توجه دقیق کارشناسان متخصص در علوم اجتماعی را طلب می‌کند. اینکه چگونه، آیینی برای دوری از بیماری و کژحالی به واسطه از روی آتش پریدن و سرخی تو از من، زردی من از تو گفتن، اینچنین با رگه های خشونت در هم تنیده و به وسیله ای برای تخریب سلامت جسم و جان برگزارکنندگان آن تبدیل می شود.

در همین زمینه همکاری های مشترک و هماهنگی میان اصناف، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در جهت پیشگیری و جلوگیری از دسترسی و فروش مواد اولیه شیمیایی برای ساخت مواد محترقه غیرمجاز از راهکارهای ارائه شده توسط کارشناسان امر است و در اینجا نقش اصناف نیز بطور گسترده ای پررنگ می گردد و از این رو فعالین در حوزه مواد شیمیایی، رنگ و حتی داروخانه ها باید از تحویل هر نوع ماده قابل اشتعال و انفجار به جوانان و نوجوانان خودداری کنند

در چنین شبی، نگرانی شهروندان نسبت به جان خود چنان است که حتی بزرگسالان نیز از خانه بیرون نمی روند، چه برسد به اینکه سالمندان و فرزندانشان بتوانند در آن شب برای انجام کوچکترین کاری، خانه را ترک کنند و آنهایی که مجبورند بیرون از خانه باشند، قدم هایشان سست است و لرزان از سوی دیگر، خوشبختانه همچون سال گذشته خبرهای خوبی از طرف تامین کنندگان امنیت شهر کرج به گوش رسید که قوت قلبی برای شهروندان نگران کرج در این روزها است.

هفته گذشته سردار حمید هداوند فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال(سوری) از کشف بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در این استان خبر داد.

وی همچنین افزود: این افراد حتی بعد از درمان نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

اواخر سال گذشته سردار رحیمی در همین زمینه اعلام کرد: پلیس با شادی مردم مخالف نیست و مردم از سنت ها استفاده کنند ولی با رفتارهایی که مخل نظم باشد و ثانیا آزار و اذیت همسایگان را در پی داشته باشد و ثالثا مصدومیت و خسارات به همراه داشته باشد خط قرمز پلیس است و شدیدا با آن ها برخورد می کنیم.

اما در پایان این قانون است که حکم متخلفین را صادر می کند و نیروی انتظامی را به عنوان برقرارکننده امنیت شهری مکلف می دارد تا از آسیب به جان و مال شهروندان جلوگیری موثر به عمل آورد.

بر همین اساس ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب سال 1390 خرید و نگهداری، حمل، توزیع و فروش مواد منفجره و مواد محترقه جرم است و مرتکبان آنها مجازات خواهند شد.

در متن این ماده آمده است: هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هرگونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به مجازات تعزیری محکوم می‌شود همچنین چنانچه بر اثر استفاده از مواد منفجره و محترقه دراماکن عمومی برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد شود، مرتکبین مطابق ماده 619 قانون مجازات اسلامی به حبس و شلاق محکوم خواهند شد .

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار