یک دانش‌آموز در گفت و گو با پانا:

مطالبه‌گری از ویژگی‌های نوین است که دانش‌آموزان باید آن را به خوبی فرا گیرند

تهران(پانا) - محمدرضا ناصری؛ دانش‌آموز منطقه ۱۳، مطالبه‌گری را یکی از ویژگی‌های نوین در جوامع امروزی برشمرد و بر ایجاد بستری جهت آموزش صحیح مطالبه‌گری به دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۵۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
مطالبه‌گری از ویژگی‌های نوین است که دانش‌آموزان باید آن را به خوبی فرا گیرند

محمد رضا ناصری؛ دانش آموز دبیرستان حربن ریاحی منطفه ۱۳ در رابطه با اهمیت موضوع مطالبه گری برای یک جامعه بیان کرد: «مطالبه گری یکی از موضوعات حائز اهمیت در جوامع امروزی میان اقشار مختلف جامعه است چرا که بسیاری از افراد اگر توانایی مطالبه گری صحیح را داشته باشند ما شرایط مطلوب تری را تجربه خواهیم کرد. مقوله مطالبه گری در جامعه به بخش های مختلف تقسیم می شود که هر کدام در قالب خودش مهم و حیاتی است.»

ناصری؛ مطالبه گری را علمی نوین و مهم خطاب کرد و افزود: «کلمه مطالبه از طلب نشات می گیرد شاید یک تعریف ساده از نگاه من درخواست حقوق خودمان به طور منطقی و بر اساس یک اصول خاص است. برای همین نباید در مطالبه گری افراطی عمل کرد و باید یک دیدگاه درست با منطق و سودمند داشته باشیم.»

وی در مورد موضوع مهم و حیاتی مطالبه گری در میان دانش آموزان عنوان کرد: «مدرسه، خانه دوم هر شخص لقب می گیرد. از طرف دیگر مطالبه گری در کنار مطالب دیگر از جمله سواد رسانه، فن بیان و... از علوم نوین و مورد نیاز هر جامعه است. مطالبه گری در دانش آموزان هم تا حدودی رواج دارد. خیلی افراد به این موضوعات علاقه دارند و برای اهداف خودشان در زمینه های آموزشی، پرورشی و...‌ مطالبه می کنند. از نظر بنده دانش آموزان باید مطالبه گری را از مدارس یاد بگیرند. شاید خانواده از مدرسه هم به ما نزدیک تر باشد ولی سوالی که در ذهن ما تداعی می شود این است که آیا خود خانواده این علوم نوین را به خوبی فرا گرفته اند؟»

ناصری افزود: «بعضی از افراد از معلم خودشان نسبت به والدین خود هم حتی بیشتر حرف شنوی دارند، برای همین اگر مطالبه گری صحیح و از پایه و اصولی تدریس شود، نه تنها در دوران تحصیل بلکه آن دانش آموزان چند سال بعد در جامعه یک فرد مطالبه گر خواهند شد. اما همانطور که اشاره کردم این مطالبه داشتن یا نقد داشتن به موضوعاتی مبتنی بر دانش کافی ماست. از طرف دیگر مطالبه گری اصولی دارد که این دقیقا مرتبط با نحوه صحیح آموزش آن به دانش آموزان می شود.»

وی از مطالبه گری تحت عنوان یک فعالیت مهم برای قشر دانش آموزان یاد کرد و گفت: «از نظر من شاید مطالبه گری در میزان بالا رفتن اعتماد به نفس خیلی تاثیرگذار باشد. اما مزیت های آن در همین اندازه محدود نمی شود. دانش آموزان که به خوبی این علم را یاد گرفتند می توانند مشکلات دانش آموزان را به گوش مسئولین برسانند و برای بهبود وضعیت همنوعان خودشان تلاش کنند که این ارزشمند و قابل ستایش نیز است.»

وی بیان کرد: «دانش آموزی که مطالبه گر است باید به خوبی آگاهی کامل داشته باشد. حرف هایی که بیان می کند بر اساس استدلال و منطق باشد. در مطالبه گری های خود ادب و احترام را به خوبی رعایت کند. تمام این مسائل در نهایت یک مجموعه قوی را تحت عنوان مطالبه گری می سازند که می‌تواند کمک حال یک جامعه باشد نه یک فرد.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار