معاون وزیر نفت خبر داد:

افزایش ۲.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع در سال ۱۴۰۱ 

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش ۲.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، گفت با توسعه شبکه حمل و نقل سوخت در کشور، شرایط پایدار در امنیت انرژی ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۲.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع در سال ۱۴۰۱ 

جلیل سالاری امروز در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده توسط شرکت ایران خودرو دیزل به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل در عبور از زمستان همکاری کاملی داشتند، افزود: در شرایطی که ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند بدون خاموشی از زمستان عبور کردیم.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش وظیفه تولید، توزیع و تامین سوخت را دارد و از همین رو نیاز است زیرساخت‌های خود را توسعه دهد.

سالاری تاکید کرد: با توجه به ۱۶ هزار کیلومتر خط لوله در حوزه ناوگان جاده‌ای نیاز است ناوگان را نوسازی و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به الزام قانونی زیست محیطی در کشور، گفت: بر اساس قوانین زیست محیطی طرح «کهاب» باید بر روی نفتکش‌های جاده پیما اجرا شود که با تحویل این نفتکش‌های جدید این اقدام نیز انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف سوخت نیز در این طرح اتفاق می‌افتد، افزود: اقدامات خوبی که همکاران در مجموعه شرکت‌های حمل و نقل، شبکه بانکی، نیروی انتظامی و ... توانستیم با همدلی و هماهنگی امروز حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفتکش جاده پیما را به ظرفیت ناوگان اضافه کنیم.

وی ادامه داد: امسال در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مخازن پشتیبان در نیروگاه‌ها، گفت: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد.

به گفته سالاری، ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است.

وی به تحویل ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ۵۵ درصد از این سوخت از مسیر جاده‌ای تحویل شده است.

سالاری تصریح کرد: ۳۰۰ هزار نفتکش جاده‌ای کار جابه‌جایی را انجام دادند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای جلوگیری از اختلال در تامین سوخت، ناوگان را تقویت کردیم، ادامه داد: مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

وی گفت: با فرض اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری در جابه‌جایی سوخت از مسیر جاده‌ای انجام شده، میانگین مصرف سوخت نفتکش‌های جاده پیما در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ لیتر نفت گاز بوده که ۹۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده است.

سالاری ادامه داد: در نفتکش‌های جدید و با نوسازی ناوگان، مصرف نفتگاز در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند که نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد.

سیستم استاندارد یورو

وی با اشاره به اجرای طرح بهبود کیفیت تولید نفتگاز در پالایشگاه اصفهان، ادامه داد: اکنون ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید یورو ۴ و ۵ در کشور وجود دارد و در شبکه حمل و نقل کشور این فضا ایجاد شده که تامین کننده سوخت با استانداردهای زیست محیطی دنیا باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: دستاوردهایی بوده که بعد از تحریم با خوداتکایی و توجه به درون کشور و حمایت ظرفیت ایجاد شده و ما هم وظیفه داریم از همه حوزه دانش بنیانی کشور حمایت کنیم.

سالاری گفت: باید بخشی از حوزه حمل و نقل را به سمت پایه برقی ببریم.

سبد شبکه حمل و نقل را افزایش دهیم

وی با اشاره به اینکه اقدامی که در سال جاری سرمای بی‌سابقه‌ای در کشور تجربه شد، افزود: مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بارش بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید سبد شبکه حمل و نقل را افزایش دهیم، گفت: بر اساس تبصره ۱۴ بودجه سال جاری، ۱۹ هزار میلیارد تومان از محل حاصل از صرفه جویی می‌توانیم به توسعه سبد سوخت اختصاص دهیم و شرایط پایدار در امنیت انرژی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار