رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران درگفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

تفاوت‌های بودجه 1402 شهرداری تهران؛ تجمیع ردیف‌های حقوق و دستمزد

تهران (پانا)- رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران درخصوص تغییر فرم بودجه 1402 شهرداری تهران توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تفاوت‌های بودجه 1402 شهرداری تهران؛ تجمیع ردیف‌های حقوق و دستمزد

احمد صادقی در گفت‌وگو با پانا درخصوص تغییر فرم لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران گفت :‌«در زمان بررسی اصلاحیه بودجه با موردی مواجه شدیم که بر روی هر بندی دست می‌گذاشتیم گفته می‌شد از این ردیف، حقوق پرداخت می‌شود. یعنی تعداد زیادی ردیف هزینه‌ای بود که بر اساس آن حقوق پرداخت می‌شد. ما درخواست کردیم که در بودجه 1402 تکلیف این ردیف‌ها مشخص شود و پاسخ این پرسش را بدهند که اگر از این ردیف حقوق پرداخت می‌کنید چرا عنوان آن هزینه حقوق نیست و پرسش دیگر این که شهرداری سامانه‌ای دارد که حقوق بگیران شهرداری در آن مشخص هستند، پس کسانی که از این ردیف‌ها حقوق می‌گیرند چه کسانی هستند؟ پاسخ داده شد اینها پیمانکاران و نیروهای حجمی هستند و مواردی از این دست.»

وی افزود: «قرار بر این شد تمام ردیف‌هایی که ماهیت حقوق دارند تجمیع شود و شفاف مشخص شود به چه تعداد افراد حقوق می‌دهند، این افراد چه کسانی هستند و رقم آن هم مشخص شود، چون این گونه شاهد شفاف‌یت بیشتری خواهیم بود؛ عمده این ردیف که تجمیع شده است از آن ردیف‌هایی بوده که از کنار آن حقوق می‌دادند و مشخص هم نبود و به نام چیز دیگری حقوق پرداخت می‌ش د.نمونه‌هایش هم موجود بود و اختلافاتی نیز که در اصلاحیه پیش آمد همین بود که اینجا مصوب شد آن ردیف‌هایی که بابت حقوق است را بپذیریم؛ شهرداری می‌گفت بابت حقوق است و ما هم می‌گفتیم اگر بابت حقوق است پس چرا به عنوان مثال، کمک به نخبگان نوشته شده است؟! قرار شد شفاف و تجمیع شود.»

صادقی ادامه داد :‌«برخی نقد می‌کنند که موارد فرهنگی را یکی کرده‌اید؛ این‌ها معلوم نیست کدام کار فرهنگی است. راه چاره این است که زمانی که هر ردیف را تصویب می‌کنیم ریزپروژه‌های آن را هم ضمیمه کنیم که شائبه غیرشفاف بودن از بین برود.»

وی درخصوص کمک به مراسم اربعین که امسال برای اولین بار در بودجه آمده و در سال‌های گذشته به صورت لایحه جداگانه به شورای شهر ارائه می‌شد نیز توضیح داد: «وقتی شهرداری اعتباری را هرساله پرداخت می‌کند دیگر نیازی به لایحه جداگانه نیست و اتفاقا وقتی در بودجه باشد نظارت‌پذیرتر می‌‍شود و ذیحساب به آن ورود پیدا می‌کند و از این لحاظ بهتر می‌شود. البته فرقی هم نمی‌کند و اینکه چرا امسال در بودجه آمده و قبلاً لایحه بوده، چون چندین سال است که این روال در حال تکراراست و در تبصره بودجه هم می‌تواند بیاید و رقمی برایش در نظر گرفته شود.»

صادقی درباره این که چرا شهرداری برای کمک به حادثه دیدگان شهرهای دیگر براساس قانون، لایحه‌ای به شورای شهر ارائه نمی‌کند گفت :‌«تا آنجا که من مطلع هستم تمام خدماتی که شهرداری تهران در حوادث فرا استانی می‌دهد با هماهنگی هیأت رئیسه شورای شهر است. اگر بار مالی اضافی داشته باشد و آن بار مالی نیازمند مصوبه شورای شهر باشد قطعاً بایستی بیاید و تا به امروز گزارشی بابت اینکه از هزینه‌هایی که مصوب شده خارج از ردیف خودش هزینه شده باشد نداریم. فکر می کنم جزو اختیارات شهردار باشد که رقمی در اختیار دارد که برای حوادث هزینه کند؛ در تبصره سال گذشته بوده و آن را به صورت کلی گفتند و حوادث تهران را ذکر نکردند و فقط گفته‌اند برای حوادث است؛ 4 درصد کل بودجه در اختیار شهردار است تا زمانی که حادثه رخ می‌دهد هزینه کند و گزارش آن را به شورا بدهد. گزارش اقدامات گذشته به شورا داده شده اما اینکه این اعتبار برای حوادث تهران تعبیر شود یا خارج از تهران نیاز به تفسیر دارد.»

وی همچنین درخصوص سهم هوشمند سازی در بودجه 1402 شهرداری تهران اظهار داشت:‌«یکی از اولویت‌های مهم برنامه چهارم شهر تهران، بحث هوشمندسازی است. در کنار همه محورهای اصلی شهر تهران از جمله حمل و نقل، آلودگی هوا و محیط زیست و... در کنارش بحث هوشمندسازی هم آمده و این نشان دهنده این است که هوشمندسازی برای شورای شهر جایگاه ویژه‌ای دارد و افزایش بودجه‌ای هم که برای سال 1402 در همه زمینه‌ها چه در حوزه حمل و نقل شهری و چه در حوزه خدمات شهری گذاشته شده، نشان‌دهنده اهمیت آن است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار