محمد اصغری*

بهارستان در حصار ساخت و سازهای غیرمجاز

شهرستان بهارستان با حدود 700 هزار نفر جمعیت، در مجاورت استان تهران به دلیل مهاجرپذیر بودن به عنوان یک شهرستان خوابگاهی شناخته می‌شود که این موضوع شاید حاصل وجود نرخ پایین مسکن در طی سال‌های گذشته بوده باشد، که جمعیت بالایی را نسبت به وسعت خود جا داده است که همواره بسترساز مشکلاتی گاها عظیم بوده است.

کد مطلب: ۱۳۳۴۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
بهارستان در حصار ساخت و سازهای غیرمجاز

همان طور که کاهش جمعیت می‌تواند آسیب‌های بزرگی در جامعه به وجود آورد، افزایش جمعیت نیز بدون توسعه پایدار امکانات می‌تواند مشکل‌ساز باشد و موجب کاهش رشد و پویایی آن جامعه خواهد شد.

اما این افزایش جمعیت در شهرستان بهارستان، بازار ساخت و ساز را در این شهرستان به ویژه طی سال‌های گذشته که قیمت مصالح با سرعت کم‌تری رو به افزایش بود داغ کرده تا جایی که منطقه پرسودی برای سازندگان داخلی و وارداتی شده است.

افزایش ساخت و ساز در کنار افزایش قیمت مصالح ساختمانی، رشد تخلفات را به دنبال داشته که مالکان و سازندگان به منظور کسب سود و منفعت بیشتر و همچنین افزایش صرفه اقتصادی مرتکب انواع تخلفات از جمله تامین نکردن پارکینگ، بنای غیر مستحکم و ...شدند.

اما متاسفانه با چراغ سبز برخی از اعضای شورای شهر بهارستان شاهد افزایش تخلفات ساختمانی در بهارستان هستیم، که خوشبختانه با هوشیاری دستگاه‌های نظارتی و قضایی از این تخلفات جلوگیری می‌شود و با متخلفین برخورد می‌شود؛ تا جایی که منجر به سلب عضویت تعدادی از اعضای شوراهای شهر شده است، اما به دلیل سود و منفعت زیاد حاصل از این موضوع شاهد تکرار این تخلفات در سطح شهر می‌باشد.

این اقدامات بازدارنده از سوی مقامات قضایی نتوانست دست منفعت‌طلبان را از تخلفات ساختمانی کوتاه سازد و بعضا شاهد ساخت و سازهای شبانه در گوشه کنار شهر هستیم؛ شاید برخوردها اثربخشی لازم را نداشته که مجدد شاهد تعدد در تخلفات ساختمانی بودیم.

این ساخت و سازهای غیرمجاز می‌توانند در درازمدت مشکلات عظیمی را به شهر تحمیل کند و در افزایش آسیب‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه نقش قابل توجهی خواهد داشت و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

شاید با اجرایی شدن بسته‌های تشویقی، دولت تا حدودی بتواند این تخلفات را کاهش دهد؛ اما نمی‌توان امید داشت که این موضوع به طور کلی ریشه کن شود و باید در به صورت ویژه بررسی شود و مجازات ها نیز تشدید شوند.

*خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار