جلال زاده خبر داد:

طرح «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» در دستورکار کمیسیون امنیت ملی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت طرح «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» در دستورکار این کمیسیون قرار دارد که تکلیف بسیاری از شهروندان جمهوری اسلامی را روشن می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها را از سردرگمی نجات می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» در دستورکار کمیسیون امنیت ملی

به گزارش خانه ملت، وحید جلال‌زاده در توضیح عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم مجلس ضمن تشکر از خانه ملت به دلیل اطلاع رسانی درباره اقدامات تقنینی و نظارتی کمیسیون‌های تخصصی قوه مقننه، گفت: یکی از ایرادات حکمرانی ما عدم اطلاع رسانی اقدامات مثبتی است که دستگاه‌ها انجام می‌دهند و مردم از آنها بی‌اطلاع هستند لذا هر چه در حوزه اطلاع رسانی کار کنیم به جهاد تبیین کارکردهای جمهوری اسامی برای ملت مردم کمک خواهیم کرد.

تصویب 10 طرح و لایحه در نیمه اول دور یازدهم کمیسیون امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماموریت‌های قانون گذاری و نظارت کمیسیون‌های تخصصی مجلس، افزود: کمیسیون امنیت ملی یکی از کمیسیون‌های پر ماموریت است؛ این کمیسیون موضوعات چهار وزارتخانه مهم اطلاعات، کشور، امور خارجه و دفاع و سازمان انرژی اتمی و نیروهای مسلح را پوشش می‌دهد که ماموریت‌های نظارتی و تقننی فراوانی را در نهایت برای کمیسیون تعریف می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در حوزه تقنینی 10 طرح و لایحه را در کمیسیون مورد بررسی قرار دادیم، این طرح‌ها و لوایح پس از رسیدگی مقدماتی در کمیته‌ها و کارگروه‌ها و بررسی در کمیسیون با حضور دستگاه‌های ذی ربط مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت.

قانون اقدام راهبردی مهم‌ترین اقدام کمیسیون در دوره یازدهم مجلس

جلال زاده یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» بود که دو حوزه تقویت فناوری‌های هسته‌ای و باز کردن دست مذاکره کنندگان در مذاکرات با غربی‌ها را در بر گرفت و تقویت بنیه هسته‌ای سبب شد تا مذاکره کنندگان کشورمان حرف‌های جدیدی برای طرح در مذاکرات داشته باشند و منافع جمهوری اسلامی را پیش ببرند.

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌های مصوب «تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» بود که می‌تواند در بحث پدافندی به کشور صیانت ببخشد و از حملات سایری و تهاجمات غیرعامل جلوگیری و با آنها مقابله کند. لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های» را هم می‌توان از دیگر مصوبات مهم کمیسیون برشمرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم ادامه داد: ما از سال 2004 درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای را داده بودیم که نهایتا در این دولت اتفاق افتاد و لایحه آن در کمیسیون بررسی و تصویب و به صحن ارایه شد و در نهایت هم مورد تصویب نمایندگان محترم قرار گرفت.

وی یادآور شد: طرح‌های «اصلاح قانون بسیج سازندگی»، «تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی»، «اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش»، «بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» و لوایح «موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت ایران و قرقیزستان» و «موافقتنامه بین دولت ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی» نیز در کمیسیون نهایی و به تصویب رسیده است.

12 طرح و لایحه در نوبت رسیدگی کمیسیون

جلال زاده یادآور شد: 12 طرح و لایحه نیز در نوبت رسیدگی کمیسیون امنیت ملی است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» اشاره کرد که تکلیف بسیاری از شهروندان جمهوری اسلامی را روشن می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها را از سردرگمی نجات می‌دهد. همچنین اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی در دستور است؛ بسیاری از خانواده‌ها در انتظار تصویب این طرح هستند اما هنوز در فراز و نشیب کمیسیون امنیت ملی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: طرح «سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه» از دیگر طرح‌های در دستور کمیسیون است. این طرح برای صیانت از این قوه تهیه شده تا سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بتواند از روند دادرسی‌ها صیانت کند و مانع بروز فساد و نفوذ افراد غیر مرتبط در دستگاه قضایی شود. طرح «تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران» نیز در کمیسیون در حال بررسی که باید آن را به نتیجه برسانیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: لوایح «اخذ مجوز کمک مالی بلاعوض از آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن برای بهسازی تجهیزات نمایشگاهی موزه ملی ایران»، «پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در دریای خزر»، «موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر» و «الحاق دولت ایران به تشریفات اول و دوم الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو 1977» نی در دستور بررسی کمیسیون امنیت ملی است.

وی تصریح کرد: در حوزه نظارتی با توجه به تعدد دستگاه‌ها و ماموریت‌های کمیسیون، کارکرد وسیعی داشتیم. با توجه به اینکه کمیسیون ما مسئولیت سیاست خارجی را هم بر عهده دارد، در بحث دیپلماسی پارلمانی و نظارت بر دستگاه های ایران در خارج از کشور اعم از وزارت خارجه را دنبال کردیم و در چندین سفر اقدامات نظارتی انجام گرفته است. در حوزه داخلی نیز در بسیاری از مانورها، رونمایی‌‎های نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حضور پیدا کردیم.

جلال زاده همچنین گفت: در مواردی که حرکت‌های کور تروریستی مانند شهادت شهید محسن فخری زاده و شهید حسن صیادخدایی اتفاق افتاد، جز اولین گروه‌ها در صحنه حاضر شدیم و حادثه را مورد بررسی قرار دادیم. در حادثه اخیر زاهدان و زندان اوین نیز در ساعات اولیه پس از حادثه در صحنه و مناطق حاضر شدیم. کمیسیون همچنین در خرابکاری سایت‌های هسته‌ای فعال بوده و گزارش تهیه کرده و آن را به استماع نمایندگان رسانده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در توضیح یازدیدهای نظارتی کمیسیون امنیت ملی، گفت: اعضای کمیسیون تاکنون از مرزهای ایران بازدیدهای بسیار موثری انجام دادند و طرح تقویت مرزبانی در همین راستا قابل ارزیابی است. ما از ابتدای دوره از پایگاه‌ها و یگان‌های نیروهای مسلح بازدیدهای مختلفی داشتیم، همچنین از سفارتخانه‌ها نظارت میدانی داشتیم. بازدید از جزایر خلیج فارس، مراکز هسته‌ای و ستادهای فرماندهی یگان‌های نیروهای مسلح نیز در کارنامه کمیسیون امنیت ملی ثبت شده که همه ما را در ابعاد قانونگذاری کمک می‌کند.

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی به جهت اهمیتی که دارد یکی از کمیسیون های مهم مجلس به حساب می‌آید و از این رو نشست‌های نظارتی مختلفی را برگزای می‌کند، نشست‌های دوره‌ای با وزرا و مسئولان وزارتخانه‌های مربوطه و برگزاری جلسات نظارتی و چالشی جهت پاسخ به مطالب آنها و رفع نیازهای تقنینی در این زمره می‌گنجد.

برنامه هفتم، در دستور بررسی کمیسیون امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از موضوعات مطرح در کمیسیون که در حال بررسی است می‌توان به برنامه هفتم اشاره کرد. کمیسیون با کمک مرکز پژوهش‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز دانشگاهی پیگیر بررسی محورهای مهم حوزه ماموریتی خود است و امیدواریم با ارایه لایحه دولت برنامه موثر، پروژه محور و نتیجه محور و قابل ارزیابی را تصویب کنیم.

جلال زاده با اشاره به 3 حوزه ماموریتی کمیسیون امنیت ملی از جمله حوزه سیاست خارجی، دفاع و امنیت، گفت: نزدیک به 32 موضوع در این زمینه احصاء شده که مروبط به کمیسیون امنیت ملی است و ما در بحث بودجه در دو کمیسیون تلفیق گذشته حضور فعالی داشتیم و در ارزیابی‌های نهایی کمیته امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 رتبه اول را و در کمیته بودجه سال 1401 رتبه سوم را به جهت فعال بودن کسب کردیم.

جلال زاده با اشاره به رصد تحولات منطقه در مدت اخیر، گفت: کمیسیون در تمام رخدادهای امنیتی داخلی و خارجی نقش پررنگی داشته است، ما در بحث تحولات افغانستان 8 جلسه با حضور دستگاه‌های مختلف داشتیم، در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیز مذاکره کنندگان را قبل و بعد از مذاکرات در کمیسیون دعوت می‌کردیم و در خصوص مباحث مطرح گزارش می‌گرفتیم. در اتفاقات اخیر کشور هم جلسات متعددی در کمیسیون و کمیته امنیت داشتیم که یکی از آنها مربوط به هفته‌های گذشته از ساعت 6 صبح تا 6 بعدازظهر بود، جلسه چالشی که برای بررسی ابعاد مختلف اتفاقات اخیر تشکیل شد.

جلال زده تصریح کرد: جلسات متعددی را پیرامون اتفاقات قره باغ، منازعه اوکراین و 5 جلسه بررسی ابعاد ترور شهید فخری زاده، خرابکاری در نطنز نیز برگزار کردیم چراکه استماع گزارش‌ها یکی از وظایف ماست. جلسات متعددی نیز پیرامون دیپلماسی اقتصادی برگزار کردیم، در همین راستا همایشی در دانشگاه امام صادق(ع) داشتیم و جلسه‌ای را هم با سفرای کشورهای آفریقایی در روز آفریقا تشکیل دادیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جلساتی در حوزه های امنیتی، مانند خاموشی برق در خوزستان یا در بحث تنش‌های آبی حوزه زاینده رود و دریاچه ارومیه جلساتی را برگزار کردیم. البته جلساتی را به سوال نمایندگان از وزرا اختصاص دادیم که برشی از موضوعات سیاست خارجی می‌تواند باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم در زمان باقی مانده در دور یازدهم کمیسیون با ایده‌های جدید به کار خود ادامه دهد تا بتوانیم طرح‌ها و لوایح در نوبت را به نتیجه برسانیم و نقش نظارتی خود را با دقت ادامه دهیم.

وی ظهار کرد: در بحث لوایح و طرح‌ها موضوع اصلاح «قانون خدمت نظام وظیفه» از موارد مهمی است که تا پایان دوره باید به نتیجه برسانیم، «اعطای تابعیت به اتباع خارجی» و «تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران» نیز از دیگر موضوعات مهمی است که در اولویت کمیسیون امین ملی است و کمیسیون اهتمام جدی برای به نتیجه رساندن آن تا پایان دوره دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در آینده نزدیک با سفرای کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و حوزه آمریکای لاتین جلساتی را خواهیم داشت که همه کمک می‌کند وظیفه قانونی خود را انجام دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار