معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

صدور بیش از 1500 اخطاریه به صنایع برای حفاظت از خاک

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از صدور بیش از 1500 اخطاریه به صنایع برای حفاظت از خاک در سال 1400 خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
صدور بیش از 1500 اخطاریه به صنایع برای حفاظت از خاک

همایش ملی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی در روز جهانی خاک (دوشنبه 14 آذرماه 1401) در بندر سیراف بوشهر برگزار شد. در ابتدای این همایش، فرهاد قلی نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با خیرمقدم به مدعوین، نسبت از حضور دادستان و روسای دادگستری کشور و استان، مدیران عامل صنایع، پژوهشگران، فعالان سمن ها و شرکتهای دانش بنیان و مدیران ستادی و استانی محیط زیست، رسانه ها و خبرنگاران، روحانیون معزز و... قدردانی کرد.

وی در ادامه گفت: توجه به حفاظت از خاک و نقش صنایع و حراست از امنیت غذایی، یکی از مهمترین برنامه های حفاظتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر است و برگزاری این همایش ملی در استان بوشهر، نشان از توجه ویژه به این ضرورت دارد.

رفع تهدیدات امنیت غذایی با توجه به مقوله حفاظت از خاک

در بخش دیگری از این همایش، کلایدو پروایداس؛ نماینده عمران سازمان ملل متحد (UNDP) گفت: بیش از یک میلیارد نفر از انسانهای روی زمین دچار تهدید شده اند و تغییرات اقلیمی نیز بر روی زیست و زندگی آنها تاثیرگذار بوده است. فرسایش خاک باعث ایجاد تهدیداتی در منابع آب نیز می شود. اگر قرار است که تهدیدات امنیت غذایی را رفع نماییم باید نسبت به حفاظت از خاک توجه جدی داشته باشیم.

وی افزود: ایران نیز با این تهدیدهای منابع غذایی مواجه هست ولی تیم تخصصی در زمینه حفاظت از خاک در ایران داریم که برنامه های جدی در حفظ حاصلخیزی و جلوگیری از فرسودگی خاک را دنبال می کند. این برنامه ها و پروژه ها برای دهه های متمادی در بخشهای مختلف ایران مانند هامون و ارومیه اجرا شده است.

پروایداس خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که از دادگستری و دادستانی و نماینده هایی از دولت در این همایش حضور دارند و قطعا این حضور بسیار موثر خواهد بود.

دادستان‌ها و قضات نسبت به اجرای قانون حفاظت از خاک توجه جدی داشته باشند

غلامعباس ترکی؛ معاون قضایی دادستان کل در حقوق عامه و پیشگیری از جرم نیز در این همایش گفت: در موارد حفاظتی همواره با تعارض ماهوی بین توسعه و صنعت و حفاظت از محیط زیست مواجه هستیم و برای رفع این تعارض نیاز به یک نظام حکمرانی منسجم داریم.

وی در ادامه گفت: قانون حفاظت از خاک قوانین بسیار خوبی را در خود دارد که می بایست نسبت به اجرای آن اهتمام جدی داشته باشیم. به همین دلیل دادستانها و قضات در سراسر کشور باید نسبت به اجرای این قانون توجه دقیق و جدی داشته باشند.

ترکی با بیان اینکه ما در دادستانی کل کشور نسبت به قوانین محیط زیست توجه دقیق داریم، تصریح کرد: باید به طورخاص در قانون مدیریت پسماند و هوای پاک، برخی موارد اصلاح و به روزرسانی شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه و پیشگیری از جرم در انتهای سخنرانی خود نیز گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور می بایست سازوکارهای اجتماعی در زمینه مسوولیتهای اجتماعی صنایع بزرگ را گوشزد نماید تا با ازبین بردن زمینه های ایجاد آلایندگی، از خاک و هوا محافظت گردد. امنیت زیست محیطی یک موضوع جمعی و منطقه ای هست و می بایست راهبردهای مشترک با کشورهای منطقه به این منظور مورد توجه قرار گیرد.

صدور بیش از 1500 اخطاریه به صنایع برای حفاظت از خاک

ایرج حشمتی؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن قدردانی از برگزاری این همایش در روز جهانی حفاظت از خاک در سیراف استان بوشهر، گفت: روز پنجم دسامبر به عنوان روز حفاظت از خاک نامیده شد چون خیل عظیم طرفداران محیط زیستی در سراسر جهان نسبت به اهمیت حفاظت از خاک، برنامه هایی را برگزار می کردند و برنامه عمران سازمان ملل متحد و فائو از سال 2016 این روز در سراسر جهان جشن گرفت.

وی افزود: خاک، سرآغاز غذا به عنوان شعار روز جهانی حفاظت از خاک برای سال 2022 انتخاب شده است و برای سال جاری می بایست نسبت به امنیت غذایی و نقش خاک اهتمام جدی داشته باشیم.

حشمتی در ادامه خاطرنشان کرد: خاک پیکره ای طبیعی است که در آن واکنشهای فیزیکوشیمیایی رخ می دهد تا حاصلخیزی خود را حفظ نماید. سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1399 بیش از 700 اخطار و برای سال 1400 بیش از 1500 اخطاریه در زمینه حفاظت از خاک برای صنایع و موسسات صادر کرده است.

وی در انتها با بیان اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اهمیت حفاظت همگانی از محیط زیست گفت و نسبت به این مسوولیت سنگین متذکر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار