تشریح اقدامات مرکز آموزش و پژوهش سازمان ثبت احوال کشور

تهران (پانا) - مرکز آموزش، پژوهش و مطالعات راهبردی سازمان ثبت احوال کشور در سال 1369 با مجوز رسمی از سازمان اداری و استخدامی کشور در سطح تشکیلاتی مرکز تأسیس شد که هدف آن تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های مرتبط با وظایف سازمانی و همچنین ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان است و با قدمتی نزدیک به 30 سال توانسته اقداماتی مهمی را انجام دهد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح اقدامات مرکز آموزش و پژوهش سازمان ثبت احوال کشور

بر این اساس، اخذ مجوز برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت، اخذ مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی میان مدت و بلند مدت در مقاطع کاردانی و کارشناسی، تهیه برنامه چهارساله آموزشی، اخذ مجوز دانشگاه علمی کاربردی سازمان در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی، اخذ گواهی تدریس برای 53 نفر از کارکنان، تهیه شناسنامه آموزشی الکترونیک برای تمامی کارکنان از سال 79 تاکنون، برگزاری دوره‌های تخصصی سازمانی با استفاده از توان داخلی، تولید محتواهای آموزشی تخصصی، ایجاد کتابخانه دیجیتال، برگزاری دوره‌های حضوری و غیر حضوری، برگزاری دوره‌های آنلاین، برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از ویدیو کنفرانس، استفاده از سامانه یکپارچه آموزش کارکنان (آذرخش) در سال 1397 و الکترونیک کردن کلیه فرایندهای آموزش و اجرای بیش از 90 درصد از برنامه‌های آموزشی سالیانه از جمله اقدامات حوزه آموزش در سازمان ثبت احوال است.

سازمان ثبت‌احوال با توجه به سند تحول سازمانی و نقشه راه سازمان و با توجه به نیازهای شغلی و مهارتی نیروهای خود هر ساله و بر اساس برنامه نیازسنجی آموزشی و با توجه به نیاز ادارات، برنامه آموزشی (شغلی، شغلی تخصصی، عمومی و مدیریتی) تهیه می‌نماید و پس از تصویب کمیته سرمایه انسانی و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور با برنامه‌ریزی دقیق اقدام به اجرای برنامه‌‎های فوق می نماید. در این راستا گزارشات آماری احصاء شده از سامانه یکپارچه آموزشی و رتبه های کسب شده در جشنواره شهید رجایی گویای این مسئله می باشد.

همچنین در راستای اهداف و مأموریت‌های سازمانی همه ساله در برنامه آموزشی دوره های تخصصی با توجه به وظایف تخصصی سازمان در دو حیطه فناوری اطلاعات (کارت هوشمند) و حقوقی و سجلی (صدور شناسنامه) پیش‌بینی می‌شود. به‌طور مثال در سال 1400 دوره روند تولید و چاپ و توزیع شناسنامه، دوره صدور و تحویل اسناد هویتی و صدور کارت شنایی ملی صورت گرفته است.

چشم انداز این مرکز، مرکزی نظام مند، دانش گرا و پژوهش محور با سیاست‌های کلی از جمله فراهم کردن زمینه بالندگی معنوی و بهسازی منابع انسانی با بالابردن تراز دانش، تخصص و مهارت کارکنان سازمان، روی آوری به سودمندی و کارایی آموزش‌ها، روی‌آوری به انجام پژوهش‌های کاربردی در راستای سازمان یادگیرنده، در این تلاش همواره کیفیت و کمیت آموزش و پژوهش و کاهش هزینه‌‌های آموزشی و پژوهشی همسو با اقتصاد مقاومتی مد نظر بوده است.

ماموریت‌ها و اهداف

مأموریت های این مرکز نیز شامل توانمندسازی کارکنان برای خلق ارزش، کسب مزیت رقابتی از طریق بهبود مهارتها، کسب حداکثر رضایت ارباب رجوع و کارکنان است.

همچنین اهداف این مرکز آموزش کارکنان اهداف و مقاصد زیررا برای بهینه سازی عملکرد سازمانی و شغلی و همچنین رشد و اعتلای فردی کارکنان محقق می‌کند، افزایش کار آئی واثر بخشی در ارائه خدمات دولتی و بهبود میزان پاسخگویی به مردم، ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی بخش دولت از طریق افزایش سطح دانش و مهارت کارکنان دولت، توسعه آگاهی‌های عمومی کارکنان دولت به منظور افزایش کیفیت ارائه خدمات، توانمندسازی مدیران در زمینه های بهبود وظایف مدیریتی و آماده سازی کارکنان دولت برای ارتقاء به رده‌های شغلی بالاتر است.

از دیگر اهداف رشد فضایل اخلاقی، فرهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی کارکنان دولت، ایجاد ارتباط شفاف و مشخص بین نظام آموزشی کارکنان با سایر نظامهای استخدامی، هماهنگ و همسو نمودن کارکنان با سازمان، افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان، بهنگام سازی دانش و توانش نیروی انسانی در سازمان، کمک به تغییرو تحولات سازمانی و تقویت روحیه همدلی وهمکاری در بین کارکنان سازمان نیز است.

با توجه به اینکه بستر پیشرفت و ارتقاء هر سازمان بستگی به آموزش و ارتقاء سطح علمی افراد آن سازمان دارد، این مرکز با پیگیری و با استفاده از طرح های پژوهشی درون سازمانی و برون سازمانی در جهت پیشبرد و ارتقاء سطح علمی کارکنان همواره به سمت بروزرسانی اطلاعات و به کارگیری فناوری روز آموزش می باشد از این رو با استفاده از سیستم های به بروز آموزشی و اثر بخشی بیشتر نسبت به برگزاری دوره های آموزشی به صورت برخط اقدام نموده است. تا با صرفه جویی در هزینه‌های اجرای دوره‌های حضوری ، اقدامی در جهت بهبود کیفیت نیز به وجود آورد.

این مرکز با توجه به تدوین برنامه های راهبردی که هرساله تهیه و ابلاغ می‌گردد هر سال با بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای آموزش ها نسبت به اصلاح و اجرای برنامه های جدید می نماید که به طور مثال در سال 1401 در صدد ارتقاء سامانه‌ها و به روز رسانی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرای صد در صدی برنامه ها در بستر web را دارد.

با عنایت به اینکه هر آموزش بدون بحث نیاز های آموزشی لازم امکان پذیر و اثر بخش نمی باشد این مرکز در دو مرحله از سال 1390 اقدام به تهیه نیازسنجی آموزشی بر پایه نیازهای شغلی و عمومی و تخصصی و مدیریتی نموده که هر 5 سال این سنجی با توجه به نیازهای آموزشی و نیز نقشه راه سازمان به روز شده می گردد. که نیازسنجی آموزشی با استفاده از شرح وظایف کارکنان و بر پایه شغل، پست و رتبه افراد برای تمامی مشاغل تدوین می گردد.

با توجه به سرعت تکنولوژی و تغییر سمت و سوی آموزش از سنتی به سمت مدرن و استفاده از فناوری های به روز این مرکز با توان هر چه بیشتر به سمت این تغییرات پیش رفته و در نظر دارد کلیه آموزش های خود را با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برگزار کند. مختصری از برنامه‌ها به شرح زیر است.

-انجام نیاز سنجی آموزشی مبتنی بر شایستگی کارکنان با استفاده از ظرفیت داخلی و برون سپاری

- تشکیل پرونده نرم برای کارکنان (بر اساس ویژگی های شخصیتی و خصوصیات رفتاری) از ظرفیت داخلی و برون سپاری

- راه اندازی سامانه آموزشی بر اساس اطلاعات نیازسنجی و پرونده نرم کارکنان

- تعیین اهداف و راهبردهای سازمانی و نقشه راه سازمان

- آموزش ها بر پایه رتبه شغلی برگزار گردد که باعث ارتقا و انگیزه در بین کارکنان می باشد

- برگزاری دوره های جانشین پروری

- برگزاری دوره های مدیریتی برای مدیران عالی و ارشد سازمان

- برگزاری دوره های فرهنگ سازمانی

- برگزاری دوره های انگیزشی کارکنان

- ایجاد کارگروه های تخصصی در تمامی زمینه ها در آموزش و پژوهش

- آموزش کارکنان مرکز به صورت حضوری درخصوص آشنایی متد روز

- ایجاد اتاق فکر

- ایجاد انگیزه در کارکنان برای بهره مندی بیشتر از آموزش ها (در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان، معرفی نفرات برتر و ....)

-تهیه برنامه آموزشی جامع و کامل بر اساس رتبه‌های شغلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار