مافی در نشست جایزه پژوهش سال سینما مطرح کرد؛

نیازمند یک سینمای فکورانه و دارای پشتوانه نظری هستیم

تهران (پانا) - امیرضا مافی می‌گوید، برای گره خوردن سینما با پژوهش نیازمند گونه‌های جدیدی از پژوهش است که جستار نمونه‌ای از آنهاست. پر کردن این فاصله، کار امروز و فردا نیست و بایدسینمای ایران به این نیاز واقف باشد که پژوهش پشتوانه آن است و هم پژوهشگران ما باید به سمتی بروند که به سینما کمک کنند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
نیازمند یک سینمای فکورانه و دارای پشتوانه نظری هستیم

نیلوفر نصیریان/ نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با حضور قادر آشنا، امیررضا مافی دبیر و مینو خانی از اعضای شورای داوری جایزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و توسعه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی درباره وضعیت پژوهش در عرصه سینما گفت: سازمان سینمایی وظیفه خود می‌داند آثار برتر پژوهشی کشورش را ببینید و ارج بگذارد. در سازمان سینمایی، امسال برای توجه به امر پژوهش و بهره‌برداری، ابتدا فراخوانی دادیم که از همه اساتید و پژوهشگاه‌های فعال در این زمینه خواهش کردیم که اولویت‌های پژوهشی را به ما اعلام کنند که در این زمینه شاید بیش از ۲۰۰ اولویت را به ما اعلام کردند و وقتی جمع‌بندی کردیم ۳۶ طرح نهایی به دست ما رسید که از این میان، ۸ طرح را مصوب کردیم که برای فروش فیلم‌های ایرانی در خارج، نسبت سینمای ایران با اقتصاد و نسبت ایران با هویت ملی و دینی و ... کاربردی است.

وی بیان کرد: ۱۰ جلسه شورای پژوهشی را تشکیل داده‌ایم و تلاش داریم تا پایان سال تمام پژوهش‌هایی را که انجام شده، بارگزاری کنیم و تا پایان سال قابل بهره‌برداری باشند. این پژوهش‌های کاربردی برای سینماگران و مدیران قابل بهره‌برداری خواهد بود.

در ادامه پوستر پنجمین جایزه پژوهش سینمای سال ایران با طراحی و اجرای میلاد جوادی رونمایی شد.

امیررضا مافی درباره طراحی این پوستر گفت: تلاش شد به جوان‌تر نگاه کنیم ترکیب رنگ پوستر محصول کتاب نشان‌واره جایزه است، شعی که قلم است و نور ایجاد می‌کند و ۴۴ شمع داریم که نشانه ۴۴سالگی انقلاب اسلامی است. پوستر به صورت مینی‌مال طراحی شد که مفاهیم حوزه پژوهش را منتقل کند.

دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ادامه این نشست، بیان کرد: چهار دوره جایزه برگزار شده و اساتید بزرگواری دبیری دوره‌های گذشته را برای اعتلای پژوهش سینمای ایران، بنا گذاشتند. به نظر می‌رسد با برگزاری این جایزه، انفکاک موجود بین پژوهش و سینمای ایران کنار گذاشته شده است. جایزه طبق اساسنامه به پژوهش‌های جاری سینمای ایران می‌پردازد و با رویکردهای مصوب و رویکردهای کلان دیگری چون توجه به گام دوم انقلاب اسلامی و منشور مردمی، در لین مسیر فعالیت می‌کند.

وی درباره مراسم پایانی جایزه اظهار کرد: مراسم اختتامیه جایزه پژوهش سال سینمای ایران پس از پایان جشنواره سینماحقیقت در ۲۹ آذرماه موزه سینمای ایران برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: جایزه پژوهش سال سینما در ۷ بخش برگزار می‌شود که ۹۲ اثر به دبیرخانه ارسال شده است؛ ۳۶ مقاله علمی، ۲۷ پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۰ طرح پژوهشی، ۸ طرح‌نامه پژوهشی، ۳ پژوهش بصری و ۳ جستار علمی که این آثار در ۶ بخش مورد بررسی قرار گرفت.

مافی گفت: اعضای هیات داوری و انتخاب یکسان بودند و به واسطه اینکه جایزه پژوهش از بین مکتوبات موجود قرار است آثاری را انتخاب کند، ۷ نفر داوری کردند و ۳۸ اثر منتخب شدند و به داوری نهایی راه پیدا کردند. در داوری نهایی، ۳۸ اثر را با رویکردهای مصوب مدنظر بررسی کردند. یک جایزه ویژه با عنوان امیرحسن ندایی اهدا خواهد شد که حضوری پررنگی در ادوار مختلف جایزه و چهره نام‌آشنای سینما و آموزش بود.

وی همچنین افزود: مینو خانی، محسن بهلولی، وحیدالله موسوی، رامتین شهبازی، عبدالله پیشرانلو، مسعود سفلایی و مجید سلیمانی ساسانی اعضای شورای علمی و هیات داوری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران هستند.


مافی درباره کاهش استقبال از این دوره جایزه بیان کرد: تا الان واکنشی نسبت به این موضوع شاهد نبودیم البته به دلیل شرایطی که پیش آمد، فراخوان ۱۵ روز تمدید شد و به نظرم می‌رسد در ابتدای راه کمی در اطلاع‌رسانی دچار اشکال شدیم اما در ادامه
میزان استقبال جایزه در معدل استقبالی است که در ادوار گذشته روی داده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینمایی پانا درباره تعامل جایزه پژوهشی سال سینما با سینماگران و کاربردی‌تر شدن این جایزه پژوهشی گفت: رابطه میان پژهشگران و سینمای ایران موضوعی است که مغفول واقع شده است. در ادوار مختلف، همواره پژوهش به عنوان یک امر فرعی مورد نظر قرار گرفته خصوصا در ساحت هنر به نظر می‌رسد متولیان نسبت به اهمیت پژوهش واقف نیستند و آن را در خلق آثار هنری دست و پاگیر می‌دانند. مفهومی که ما از پژوهش داریم مفهومی آکادمیک و گره خورده به دانشگاه است اما ان تصویری که من از پژوهش دارم جستار علمی است و تعمدا بخش جستار علمی را وارد جایزه این دوره کردم.

مافی تاکید کرد: برای گره خوردن سینما با پژوهش نیازمند گونه‌های جدیدی از پژوهش هستیم که جستار نمونه‌ای از آنهاست. پر کردن این فاصله، کار امروز و فردا نیست و باید هم سینمای ایران به این نیاز واقف باشد که پژوهش پشتوانه آن است و هم پژوهشگران ما باید به سمتی بروند که به سینما کمک کنند.

این مدیر سینمایی همچنین گفت: چون جایزه ملی است محورها را ما پیشنهاد می‌دهیم اما موضوعات در جایزه امسال تنوع قابل ملاحظه‌ای داشتیم و به صورت موردی تا کلان و بزای سینما نیز اثر داشتیم اگرچه این تنوع به معنای غنای موضوعی نیست. از پژوهشگران خواهش دارم روی انواف جدید پژوهش تمرکز کنند چراکه عمده آثار پژوهشی سینما محصول پایان‌نامه‌ها است و طرح پژوهشی به واسطه سختی که دارد تعداد کمتری است و این نشان می‌دهد علاقمندان به سینما اقدام به پژوهش می‌کنند اما کسی که به واسطه کار سینما پژوهش می‌کند، خیلی کم است.

مینو خانی عضو شورای داوری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران درباره پژوهش‌های فلسفی گفت: مقصود این بود که فارغ از مباحث نظری و کاربردی، اولین گزینه انتخابی ما در هیات داوری این بود که یک اثر در ارتقای سینمای ایران تاثیرگذار باشد، بنابراین مشخصا تاکید می‌کنم زمینه‌های پژوهشی و نگاه آقای مافی دخالتی در انتخاب‌های ما نداشت؛ همچنان که پژوهش کاربردی را بیشتر مدنظر قرار دادیم.

مافی در پایان نشست گفت: سینما مشغول مسائل دیگری است که دیگر وقتی برای پژوهش ندارد و فقر نظریه‌پردازی آزاردهنده شده است. هیاهوی سینما، سبب کمرنگ شدن اندیشه در سینما شده است. ضمن احترام به همه سلیقه‌ها در سینما، نیازمند یک سینمای فکورانه و دارای پشتوانه نظری هستیم. امیدوارم ضعف‌ها کاسته شوند و رونق سینمای ایران را با توجه به پژوهش شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار