معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

جزئیات تشکیل تعاونی‌های مسکن محلات در پایتخت

تهران (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران جزئیات تفاهم نامه شهرداری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد تعاونی‌های مسکن را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات تشکیل تعاونی‌های مسکن محلات در پایتخت

حمیدرضا صارمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص تفاهم‌نامه شهرداری تهران با وزارت رفاه برای ایجاد تعاونی‌های مسکن در محلات تهران گفت:‌ «وزارت رفاه متولی تعاونی‌های کشور است. پیش‌ از این تعاونی‌ها نقش برجسته‌ای در ساخت‌وساز کشور داشتند که در برهه‌ای با لطماتی مواجه شد و سطح فعالیت‌های آن کاهش پیدا کرد. این در حالی است که ظرفیتی که تعاونی‌ها دارند ظرفیت فوق‌العاده‌ای است. در تفاهم‌نامه که با وزارت رفاه منعقد شده، این هدف دنبال می‌شود که دوباره از ظرفیت‌های مردمی که در تعاونی ادارات و سازمان‌ها نیستند در قالب محلات و بخش آزاد استفاده شود.»

وی در خصوص فعالیت دفاتر نوسازی و تسهیلگری که در محلات فعالیت می‌کردند و تفاوت آن‌ها با تعاونی‌های مسکن هم توضیح داد: «دفاتر تسهیلگری در محلات برای آشنایی مردم با مشوق‌های قانونی دولت و شهرداری‌ها در حوزه نوسازی است و بیشتر در بافت فرسوده است. این تعاونی‌ها در تمام محلات هدف تهران با مشارکت وزارت رفاه تشکیل می‌شوند و در واقع مشوق‌هایمان را از بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی به لایه‌های هدف جامعه می‌بریم و افراد می‌توانند در قالب‌های تعریف‌شده با محوریت یک کانون مانند مسجد یا هر بخشی که متمایل به آن هستند، تعاونی‌ها را تشکیل داده و از طریق وزارت رفاه و شهرداری از مشوق‌های پیش‌بینی‌شده استفاده کنند.»

صارمی درخصوص چالش‌های تعاونی‌های مسکن که در دوره‌ای باعث بدبینی به فعالیت‌های آن‌ها شده بود هم توضیح داد:‌ «وقتی به دلیل شرایط اقتصادی کشور قیمت ساخت‌وساز بالا می‌رود بسیاری از بخش‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند و به‌تبع آن تعاونی هم همین‌طور، یک بدنامی راجع به تعاونی‌ها از قبل شکل‌گرفته است. اکنون قوانین به‌ویژه قانون مصوب مجلس درخصوص پیش‌فروش تقریباً زمینه‌های تهدیدی که وجود داشته از بین رفته است.»

معاون شهردار تهران معتقد است: «نباید اگر در فرایندی با شکست مواجه شدیم صورت مساله را پاک‌کنیم و باید روش‌های جدیدی برای آن ایجاد کنیم و از ظرفیت‌های جدیدی استفاده کنیم. تقریباً 90 درصد جامعه در هیچ‌کدام از قالب‌هایی که تعریف می‌کنیم قرار نمی‌گیرند. چند درصد جامعه مثل آموزش‌وپرورش، دانشگاه یا بخش دولتی حقوق‌بگیرند؟ لذا آن بخش ضرورت دارد در قالب تعاونی‌ها خود را به ظرفیت ساخت‌وساز کشور اضافه کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار