معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اعلام کرد؛

برگزاری «روزِ باز» در دانشگاه تهران برای دانش‌آموزان

شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران محقق می‌شود/ ۴ دستاورد پژوهشی دانشگاه تهران در هفته پژوهش رونمایی می‌شود

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به تحقق شعار سال در فرایند برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه گفت در این راستا امسال از کارفرمایان برتر حوزه پژوهش و فناوری تجلیل می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری «روزِ باز» در دانشگاه تهران برای دانش‌آموزان

مهدی فکور صبح امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری با تشریح عملکرد بخش پژوهش و فناوری در یکسال گذشته اظهار کرد: در آستانه برگزاری سی‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران هستیم و 21 آذرماه با حضور پژوهشگران برتر دانشگاه مراسمی برگزار می‌شود و از پژوهشگران برتر تجلیل می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: مقدمات جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از خیلی وقت قبل کلید خورده است و پرونده‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و اساتید و پژوهشگران ارزیابی شدند. امسال در بخش استاد پیشکسوت نمونه ۴ استاد از کمیسیون‌های مختلف، ۷ پژوهشگر برجسته، ۱۰ پژوهشگر نمونه، ۷ پژوهشگر جوان نمونه، ۶ رساله نمونه، ۴ پایان نامه نمونه، یک کارشناس اجرایی نمونه، ۲ پژوهشگر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک کتابخانه، دو موسسه پژوهشی نمونه و یک آزمایشگاه نمونه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی افزود:‌ با توجه به اهمیت پژوهش و ارتباط جامعه و صنعت، امسال از کارفرمایان برتر نیز تجلیل می‌شود که در این راستا 2 کارفرمای برتر مورد تجلیل قرار می‌گیرند. همچنین ۴۷ محقق برتر در روز برگزاری جشنواره مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

فکور در ادامه در پاسخ به سوال پانا درخصوص تحقق شعار سال در دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری گفت: رویکرد اصلی ما در سال گذشته قبل از اینکه شعار سال توسط مقام معظم رهبری تبیین شود، بحث دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بود که کلمات کلیدی در این شعار موضوع کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که منطبق با شعار سال بود. بر روی موضوعات کارآفرینی، اشتغال و دانش‌بنیان بود. رویکرد ما این است که پژوهش عمیق و موثر باشد و منجر به فناوری شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزود: اعتقاد ما بر این است که وقتی می‌گوییم شرکتی دانش‌بنیان است که حتما باید مبنای علمی عمیقی داشته باشد و از پژوهش علمی عمیقی برآمده باشد و محصولی که شرکت دانش‌بنیان ارائه می‌دهد منطبق با اصول دانش و دغدغه علم باشد لذا بحث فناوری، کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شعار امسال مد نظر قرار گرفته است و تجلیل از کارفرمایان برتر انجام می‌شود و شرکت فناور برتر را معرفی خواهیم کرد و مشارکتی که امسال پارک علم و فناوری در هفته پژوهش خواهد داشت موید این موضوع است که توجه کامل به شعار سال را داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های ارائه شده در جشنواره پژوهش و فناوری سال جاری نیز گفت: فراخوان‌های مختلفی داده شده است که اگر طرحی قابلیت تجاری‌سازی دارد اعلام شود. این طرح‌ها اعلام شده و مورد داوری قرار گرفته است و در نمایشگاهی که با وزارت علوم برگزار می‌شود دستاوردهای نمونه دانشگاه نیز رونمایی خواهد شد.

فکور تصریح کرد: کارگروهی تشکیل شده است که مطابق فراخوان‌هایی که داده شده است، مشخصات و ویژگی‌های طرح‌ها تعیین شده است که جنبه نوآور داشته باشد و آمادگی داشته باشد تا بتواند برای محصولات صنعتی وارد سرمایه‌گزاری شود. این شاخص‌ها تعیین شده است و در اختیار کارگروه قرار گرفته است تا برای نمایشگاه‌ دستاوردهای پژوهشی برنامه‌ریزی کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های پژوهشی نیز گفت: اینکه چند درصد پژوهش‌ها مرتبط با صنعت بوده است، آمار ضعیفی است. دانشگاه وظیفه خود را برای نیازسنجی و اینکه فعالیت‌های پژوهشی منطبق با صنعت باشد، انجام نداده است و از طرفی انتظارات دانشگاه از صنعت این است که برای مشکلات خود به دانشگاه مراجعه کند اما در هر حال طرح‌های کاربردی که در ارتباط با صنعت تعریف می‌شود در دانشگاه تهران که جزو اولین دانشگاه‌های کشور است، می‌توان گفت هفته‌ای ۵ تا ۶ طرح کاربردی کلان امضا می‌شود.

تصویب آیین‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی و فناوری دانشجویان

وی ادامه داد: درباره سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های پژوهشی باکس‌هایی در دانشگاه تهران تعریف شده است که اولین آن آموزش است. بعد مرحله پژوهش است که با پایان‌نامه و رساله، ارتباط دانشجو با پژوهش برقرار می‌شود و یکسری مشوق‌هایی را قرار دادیم که آموزش تبدیل به نوآوری و فناوری شود. آیین‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان مصوب شده است که این حمایت به صورت مالی است و اگر دانشجویی از موضوع پژوهش وارد موضوع فناوری شود علاوه بر حمایت ۱۰ برابری از موضوعات دیگر نیز بهره‌مند می‌شود از جمله اینکه فرایند ورود آنها به پارک علم‌وفناوری تسهیل خواهد شد. آیین‌نامه مذکور سال 1402 ابلاغ می‌شود.

فکور ادامه داد: بعد از این سازمان توسعه فناوری را در دانشگاه داریم که اولین سازمان در دانشگاه تهران شکل گرفت و سرمایه‌گذاری در دانشگاه بر روی همین موضوعات پژوهشی و فناوری خواهد بود. حتی میزی در پارک علم و فناوری تعریف کردیم که شرکت‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند به معاونت توسعه سرمایه‌گذاری ورود کنند که اکنون یک یا دو طرح را در این مسیر پیش‌می‌بریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پژوهش در حوزه علوم انسانی نیز توضیح داد:‌ گروه‌های علوم انسانی در دانشگاه تهران رنک یک کشور است و دانشجویان و نخبگانی که می‌خواهند در این زمینه تحصیل کنند جذب دانشگاه می‌شوند. رویکرد ما در حوزه علوم انسانی جنبه حمایتی دارد. به‌طور مثال در باشگاه طلایه‌داران علم راه‌اندازی شد و سهمیه مجزایی برای گروه‌های علوم انسانی در نظر می‌گیریم که در جلساتی که برگزار می‌کنیم حمایت از پژوهش‌های مرتبط با علوم انسانی انجام می‌شود.

برگزاری «روزِ باز» در دانشگاه برای دانش‌آموزان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در ادامه درباره برنامه‌های ارتباط دانشگاه با جامعه خاطرنشان کرد:‌ در این راستا روز باز برای دانش‌آموزان و دانشجویان، رویدادی است که در دانشگاه تهران برگزار می‌شده است و اکنون نیز برگزار می‌شود. یک روز باز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود که با توانمندی‌ها و پتانسیل‌‌های دانشگاه تهران آشنا شوند.

فکور در پاسخ به سوالی درباره تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه پژوهش دانشگاه تهران گفت: در برنامه هفتم توسعه انتظار داریم که یکی دو موضوع در بحث‌های پژوهش و فناوری وارد برنامه شود و یکسری اختیارات به دانشگاه‌ها داده شود که یکی از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری است و مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان است. در مورد بودجه‌های پژوهشی که همواره مورد انتقاد پژوهشگران و محققان بوده است انتظاراتی وجود دارد.

رونمایی از 4 دستاورد پژوهشی دانشگاه تهران در هفته پژوهش

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری که 19 تا 22 آذر برگزار می‌شود 62 دستاورد پژوهشی در حوزه‌های مختلف در سامانه سافا وزارت علوم ثبت شده است از بین این دستاوردها 4 دستاورد(فیزیک، حوزه فنی، علوم و فنون) پژوهشی رونمایی می‌شود. همچنین یک کارگاه آموزشی در زمان برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار