در صحن شورا صورت گرفت؛

گزارش حسابرسی منطقه 4 شهرداری تهران قرائت شد

تهران (پانا) - در یکصد و یازدهمین جلسه شورا، گزارش حسابرسی رسمی شورا در خصوص منطقه 4 شهرداری تهران برای سال‌های مالی 96 تا 1399 در صحن شورا قرائت و اعضای شورا بر اجرای بندهای تکلیفی این گزارش توسط شهرداری تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
گزارش حسابرسی منطقه 4 شهرداری تهران قرائت شد

گزارش حسابرسی رسمی شورا در خصوص حسابرسی شهرداری منطقه 4 برای سال‌های 1396 لغایت 1399 در یکصد و یازدهمین جلسه شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفت.

در ابتدا حبیب کاشانی، خزانه دار شورا در قرائت این گزارش چنین گفت: مبلغ 8 میلیارد تومان مربوط به واحد تجاری پلاک ثبتی است که در سنوات قبل از سوی سازمان املاک به شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شهرداری واگذار شده اما مانده حساب‌ها از این بابت تعیین تکلیف نشده است.

کاشانی ادامه داد: مبلغ 2 میلیارد تومان مربوط به پلاک ثبتی واقع در مجیدیه شمالی است که در سال مالی مورد گزارش به فروش رسیده ولیکن مبلغ مذکور تعیین تکلیف نشده است.

وی در ادامه با اشاره به موجودی واحدهای ساخته شده شامل 70 پلاک واحد اداری و تجاری در مجموع به مبلغ 7 میلیارد تومان عمدتا نقل از سنوات قبل که مدارک و مستندات واحدهای مذکور ارائه نشده است، گفت: هرگونه برآورد نسبت به میزان سهم‌الشرکه شهرداری و درصد پیشرفت و هرگونه معارض قانونی و علت عدم بهره‌برداری و نیز اعمال تعدیلات لازم برای پروژه‌های در جریان برای موسسه حسابرس مقدور نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه گزارش خود در خصوص پلاک ثبتی دیگر بیان کرد: قرارداد مشارکتی مبل هنگام به پلاک ثبتی با مساحت کل زیربنا 27.750 مترمربع به مبلغ 55 میلیارد تومان فیمابین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به نمایندگی از شهرداری منطقه 4 و فیروز حافظی منعقد و قدرالسهم شهرداری منطقه بابت عوارض ساخت به مبلغ 20 میلیارد تومان (معادل37.7درصد) تعیین شده که صرفا مبلغ 3 میلیارد تومان از عوارض ساخت در حساب‌ها شناسایی شده است؛ عملیات اجرای پروژه متوقف بوده و وضعیت آن مشخص نشده است.

حبیب کاشانی ادامه داد: طبق قرارداد مشارکتی سه‌جانبه پروژه یاس شرق در پلاک ثبتی واقع در محله تهرانپارس فیمابین شهرداری منطقه 4 (طرف اول) به عنوان کارفرما و شرکت نوسازان منطقه 4 شهر تهران (طرف دوم) به عنوان مدیر طرح و شرکت بن‌آرمه (طرف سوم) به عنوان مجری طرح، مطابق ماده 4 قرارداد آورده شهرداری منطقه 4 عبارت است از زمین پروژه و کلیه هزینه‌ها و عوارض مربوط به صدور پروانه ساختمانی و آورده شرکت نوسازان نظارت و طراحی و آورده شرکت بن‌آرمه (طرف سوم) تامین کلیه هزینه‌های مربوط به ساخت و اجرای پروژه است؛ عملیات اتمام و تعیین تکلیف پروژه با وجود گذشت ده سال از زمان انعقاد قرارداد به سرانجام نرسیده است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: طبق قرارداد مشارکتی درسال 1386 و متمم آن در سال 1392 فیمابین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و امیر عباس گردان در خصوص احداث پروژه سینما باران و پارکینگ طبقاتی واقع در تهرانپارس، اتوبان شهید باکری که آورده شهرداری به مبلغ 15 میلیارد تومان (معادل 78/42% قدرالسهم) شامل مبلغ 2 میلیارد تومان بهای زمین و مبلغ 13 میلیارد تومان بهای عوارض و صدور پروانه ساخت است، عملیات اجرای پروژه متوقف بوده و جهت تعیین تکلیف به کمیسیون ماده 38 ارجاع شده است.

خزانه دار شورا تاکید کرد: طبق تفاهم‌نامه سال 1389 سازمان مدیریت پسماند با شهرداری منطقه، بابت نیروگاه هاضم (تولید برق از پسماند) مبلغ 7 میلیارد تومان به عنوان پروژه مشارکتی شناسایی و منظور شده است که از این بابت هیچگونه مدارک و مستنداتی از جمله قدرالسهم هریک از طرفین، درصد فیزیکی، برآورد مخارج، برآورد تاریخ بهره‌برداری و غیره جهت رسیدگی و اثبات آن به موسسه حسابرس ارائه نشد.

کاشانی در پایان اشاره‌ای به درآمد عملیاتی غیرمستمر داشته و اظهار کرد: درآمد عملیاتی غیر مستمر به مبلغ 745 میلیارد تومان عمدتا شامل عوارض تغییرکاربری، مازاد تراکم مجاز، پذیره، زیربنا و پارکینگ است که معادل 70 درصد از کل درآمد ناخالص شهرداری منطقه را تشکیل می‌دهد؛ این موضوع بیانگر عدم اجرای اسناد فرادست به منظور افزایش درآمدهای پایدار است.

پس از گزارش کاشانی، رضا پوریافر، شهردار منطقه 4 با بیان اینکه ما تلاش خود را برای رفع و حل باقی مشکلات انجام خواهیم داد، توضیح داد: در خصوص ملک طهوری باید بگوییم که با توجه به اینکه این ملک نیمه کاره است، هنوز به پایان کار و ثبت سند نرسیده است، ملک خیابان امین هم در این مرحله از طرح خارج شده و توسط یک حسینیه تصرف شده است که برای عودت از طریق مراجع قضایی اقدام شده است.

شهردار منطقه 4 ادامه داد: در خصوص مجیدیه شمالی نیز 2.4 میلیارد تومان بابت فروش عرصه و تجمیع در سیستم درآمدی شهرداری ثبت شده است که اسناد آن در اختیار حسابرس قرار گرفته است، ۴۹ ملک مبل هنگام نیز که به پیمانکار واگذار شده و اسناد آن موجود است؛ ۱۷ مورد پاساژ فجر به منطقه تحویل نشده که در این خصوص هم شکایاتی تنظیم شده که رای بدوی هم در این باره به نفع شهرداری صادر شده است؛ سه مورد نیز با شکایت در حال پیگیری است.

پوریافر افزود: ملک سبلان نیز به طور کامل به پیمانکار واگذار شده است؛ پروژه یاس شرقی هم ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است که به زودی پس از تایید آتش نشانی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت؛ موضوع پروژه باران هم باید بگوییم که مشارکت گذار در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، این موضوع از حوزه‌های پر خطر است که در دست بررسی و پیگیری بوده و پرونده در کمیسیون ماده ۳۸ در جریان است و پروژه حاضر که پروژه سازمان مدیریت پسماند است نیز از همین طریق در حال پیگیری است که به دلیل مسائل اقتصادی و اینکه با توجه به افزایش قیمت ارز پروژه از حالت اقتصادی خارج شده است فعلا متوقف شده است که در آینده پس از توقف از طریق منطقه برای رفع موارد بعدی اقدام خواهد شد.

در ادامه پرویز سروری، نایب رئیس شورا گفت در بررسی‌هایی که توسط کمیته از سوی کمیسیون نظارت انجام شده است یکی از مشکلات اصلی پروژه‌های مشارکتی، فقدان گروه حقوقی قوی در موضوع شرکت‌ها عنوان شده است؛ لذا توقع می‌رود هر چه زودتر این مشکلات، مغایرت‌ها و عدم پیشرفت پروژه‌ها حل و فصل شود.

این گزارش در نهایت با اکثریت آراء به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار