پیگیری پروژه‌های مشارکتی تا ضرورت بازنگری در ساختار حقوقی شهرداری

تهران (پانا) - گزارش حسابرسی رسمی شورا در خصوص منطقه 6 شهرداری تهران برای سال‌های مالی 96 تا 1399 در صحن شورا قرائت و اعضای شورا ضمن انتقاد از برخی مشکلات حقوقی در پروژه های شهری، بر بازنگری در ساختار حقوقی شهرداری تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری پروژه‌های مشارکتی تا ضرورت بازنگری در ساختار حقوقی شهرداری

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در یکصد و یازدهمین جلسه شورا و بررسی گزارش حسابرسی منطقه 6 شهرداری تهران با اشاره به عدم اجرای اسناد فرادست به منظور افزایش درآمدهای پایدار اظهار کرد: درآمد عملیاتی غیرمستمر به مبلغ 1293 میلیارد تومان عمدتاً شامل عوارض تغییرکاربری، مازاد تراکم مجاز، پذیره، زیربنا، حذف پارکینگ می‌باشد که معادل 87 درصد ازکل درآمد ناخالص شهرداری منطقه را تشکیل می‌دهد که بیانگر این موضوع می‌باشد.

وی افزود: مطابق با ماده 16 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرصه مسکن مصوب مجلس و ماده 46 آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی قانون مذکور مصوبه سال 1388 شورای اسلامی شهر و مفاد قانون برنامه 5 ساله توسعه کشور، شهرداریها و وزارت مسکن و شهرسازی مکلف به همکاری با یکدیگر هستند تا سالانه 10 درصد از بافت فرسوده را نوسازی کنند.

امانی تصریح کرد: به جهت تشویق سازندگان بین 50 تا 100 درصد عوارض ساخت و تراکم پروانه‌های صادره در بافت فرسوده را به حساب دولت در دفاتر منظور و مبلغ فوق از سوی وزارت مذکور به شهرداری پرداخت گردد، از سوی دیگر مانده مطالبات سنواتی واحد مورد گزارش بابت عوارض صدور پروانه برای بافت فرسوده به مبلغ 1.361،364 میلیون ریال می‌باشد که باعنایت به مراتب فوق با وجود مشخص بودن پلاک ثبتی بافت‌های فرسوده هر منطقه در طرح تفضیلی شهر، اطلاعات مذکور به منظور انجام بررسی‌های مورد لزوم به موسسه حسابرس ارائه نگردیده است.

این عضو شورا در ادامه به مطالبات موجود از شرکت توسعه فضای فرهنگی اشاره کرد و افزود: مبلغ 27 میلیارد تومان بابت صدور پروانه پروژه تجاری رفاهی و پارکینگ ملک مجاور سینما آزادی، مطالبات از سازمان عمران مناطق به مبلغ 18 میلیارد تومان بابت واگذاری ملک مشارکتهای طرح الماس کریمخان‌زند به تعداد 14 واحد و مبلغ 9 میلیارد تومان مطالبات از سازمان نوسازی شهر تهران بابت صدور پایان کار پارکینگ طبقاتی حافظ انتقالی از سنوات قبل می‌باشد که تطبیق حساب فیمابین ارائه نگردیده و اقدام موثری برای تعیین تکلیف نهایی، وصول و یا تهاتر مانده حساب‌های فیمابین انجام نشده است.

امانی ادامه داد: در ارتباط با اضافات ساختمان‌ها (دارایی در جریان تکمیل) و ایجاد کد اموال ساختمان پروژه دوستان به مبلغ 8 میلیارد تومان می‌باشد که مدارک و مستنداتی جهت اثبات بهای تمام شده و صحت مبلغ انتقالی به حساب دارایی‌ها ارائه نشده است، همچنین در ارتباط با کاهش در طی سال که عمدتاً مربوط به کاهش اعیان (سرقفلی تجاری مجتمع الماس کریمخان) به مبلغ 3 میلیارد تومان، گزارش کارشناس رسمی جهت اطمینان از صحت قیمت‌گذاری‌ها (در راستای ماده 9 قانون نحوه خرید و تملک اراضی برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی) به موسسه ارائه نگردیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: درخصوص مبلغ نهایی عوارض ساختمانی قابل مطالبه از بنیاد نیکوکاری قائم (انتقالی از سنوات قبل)، مبلغ جرائم تاخیر در عدم اجرای تعهدات، آخرین وضعیت انتقال مالکیت موضوعات مورد توافق، چگونگی بازیافت مبلغ سرمایه‌گذاری و مشارکت مذکور و نتایج اقدامات حقوقی انجام شده اطلاعاتی به موسسه حسابرس ارائه نگردیده است.

این عضو شورا درخصوص آخرین وضعیت فسخ و یا تمدید قرارداد مشارکتی در سال 1391 با شرکت روند (سهامی خاص) با موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث پروژه فرهنگی تجاری زند واقع در خیابان کریم‌خان خاطر نشان کرد: متاسفانه نتایج اقدامات حقوقی احتمالی، وصول تضامین احتمالی اخذ شده از شریک، محاسبه وجه التزام تاخیر در اجرای تعهدات شریک و چگونگی بازیافت مبلغ سرمایه‌گذاری و مشارکت مذکور به موسسه حسابرس ارائه نگردیده است.

امانی به قرارداد مشارکتی بین شهرداری منطقه 6 به مبلغ 6 میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: در حساب‌ها شناسایی گردیده که در این خصوص مدارک و مستنداتی از جمله اصل قرارداد و مشارکت نامه، جدول برآورد مبلغ و زمان پروژه، درصد پیشرفت فیزیکی کار و مدارک مربوط به آخرین وضعیت پروژه به موسسه حسابرس ارائه نشده است.

وی در پایان قرائت گزارش حسابرس شورا در خصوص پیش‌دریافت فروش واحدهای ساخته شده به برخی افراد و تعاونی مسکن منابع انسانی اظهار داشت: رقم موجود در این خصوص جمعا به مبلغ 780 میلیون تومان انتقالی از سنوات قبل می‌باشد که تا تاریخ این گزارش تعیین تکلیف نشده است و این موضوع به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و مستندات کافی، تعیین تعدیلات لازم از این بابت برای موسسه حسابرس میسر نگردیده است.

رضا محمدی شهردار منطقه ۶ در ادامه این جلسه و در جریان بررسی گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۶ برای سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با بیان اینکه عمده پروژه ها مشکل حقوقی دارند که روند آن در حال پیگیری است، اظهار کرد: تعدادی از پروژه ها همچون پروژه مجاور سینما آزادی ملک شخصی بوده و از بندهای حسابرسی خارج شده است.

محمدی با بیان اینکه در خصوص پروژه روند مذاکراتی را انجام داده ایم، یادآور شد: در نهایت باید مصالحه صورت بگیرد و مشکلات برطرف شود؛ با سازمان مشارکت ها جلساتی را داشتیم و به این سمت می رویم که از سرمایه های شهر استفاده کرده و پروژه هایی که نیاز به این سرمایه دارند، از آن بهره مند شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم مشکل ایستگاه های موجود در خط ۶ مترو از میدان صنعت تا دانشگاه تربیت مدرس را برطرف کنیم، این خط ساماندهی می شود؛ قول داده ایم که تا پایان سال پنج ایستگاه را به بهره برداری برسانیم،۹۰ درصد منابع نقد ما محقق شده اما کفاف پروژه ها را نمی دهد و باید سرمایه ها را بازگردانیم تا طرح ها را اجرا کنیم.

لطف الله فروزنده در یکصد و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ۴۸ طرح مشارکتی تنها یک طرح به سود شهرداری است و مابقی دارای مشکل بوده و در مراجع قضایی در حال پیگیری است، گفت: پروژه هزار و یک شب و پروژه چیتگر در گروهی که تشکیل داده ایم در حال بحث و بررسی است که با قوت پیگیری شود. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: در مواردی قراردادها به درستی منعقد نشده و در مورد دوم صلاحیت مشارکت کننده به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است، لذا مقرر شده قرارداد تیپ مشخص و صلاحیت مشارکت کنندگان بررسی شود.

وی با بیان اینکه با هفت نهاد در خصوص املاک چالش داشتیم، اظهار کرد: مشکلات پادگان ۰۶ برطرف شد؛ در بخش دیگر نیز قرار بود بانک شهر ۲۷ ملک بابت بدهی دریافت کند که در مواردی مالکیت شهرداری محرز نشده بود و مشکلاتی را داشت که در حال پیگیری برای رفع است؛ بخشی از برج میلاد به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد که در حال پیگیری برای رفع این مساله هستیم.

فروزنده ادامه داد: قرارداد اجرای ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه منعقد شده که هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه مفصلی با رسا تجارت به عنوان پیش پرداخت در نظر گرفته شده است.

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی حسابرسی منطقه 6 شهرداری تهران در تذکری اظهار کرد: یکی از نکاتی که در گزارش حسابرس شورا قابل توجه بود وجود چالش های متنوع در خصوص پروژه های مشارکتی شهرداری تهران اعلام شده که در یکسال و اندی گذشته این مقوله در کمیسون حقوقی و نظارت شورا مطرح شده است.

وی خطاب مدیران و شهردار تهران مبنی بر اهمیت این موضوع و انجام تدبیر های لازم در این خصوص گفت: متاسفانه ساختار و نهاد حقوقی شهرداری تهران دچار تغییر و تحولات مدیریتی شده و جابجایی هایی اتفاق افتاده است که در مجموع میتوان گفت نهاد حقوقی شهرداری تهران، یک نهاد ضعیف از لحاظ ساختاری دیده شده که این چالش باید مرتفع شود.

عضو شورای شهر تهران درخواست کرد برای رفع چالش های موجود در مجموعه ساختاری معاونت حقوقی، باید بازنگری جدی در این خصوص صورت گرفته تا نحوه تعاملات و فعالیت های حقوقی دچار چالش نشده و این موضوع به پروژه های آتی تسری پیدا نکند.

گزارش حسابرسی منطقه 6 شهر تهران برای سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با حداکثر آراء موافق به تأیید اعضای شورای شهر تهران رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار