مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌های تهران:

ایجاد شرایط آموزش برای تمام اقشار دانش‌آموزی در راستای عدالت تربیتی است

فشافویه (پانا)- مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌های تهران گفت ایجاد شرایط آموزش برای تمام اقشار دانش‌آموزی در راستای عدالت تربیتی است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد شرایط آموزش برای تمام اقشار دانش‌آموزی در راستای  عدالت تربیتی است

به مناسبت بزرگداشت هفته معلولان، طی مراسمی با حضور مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌های تهران، معاون اجتماعی بهزیستی کشور، مسئولین منطقه فشافویه و اکبر ابراهیمی خیر مدرسه‌ساز در آموزشگاه استثنایی سردار سلیمانی فشافویه، مرتضی علیخانی گفت: در سال ۱۹۹۲ روزی از سال به نام معلولین نام‌گذاری شد تا به جامعه، مسئولین و خودمان تذکر بدهیم که حقوق یا نیاز اولیه باید رعایت شود و حقوق برابری داشته باشیم.

علیخانی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان استثنایی را دانش‌آموزان توانا خطاب کردیم و در استان مصوب شد. همه بچه‌ها نیاز‌های ویژه دارند و در این طیف دانش‌آموزان دیرآموز هم لحاظ شدند که مظلوم‌ترین قشر آموزش و پرورش هستند، در این مدارس توانا غیر از آموزش و پرورش بحث توانبخشی مطرح می‌شود که بسیار مهم است، با اینکه معتقد هستیم پرورش بر آموزش مقدم است؛ اما تا شرایط آموزش را فراهم نکنیم قطعا نمی‌توانیم بحث از عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی کنیم و این شعار امسال کشورمان است.

وی افزود: این دانش‌آموزان ویژه، نیاز به آموزش ویژه دارند و باید معلم نگاه ویژه‌ای نسبت به این دانش‌آموزان داشته باشد. همچنین باید خدمات شهری از جمله سرویس رایگان برای رفت و آمد داشته باشند. یکی دیگر از نیاز‌های این بچه‌ها گفتاردرمان و کار درمان است که ما برای این منطقه یک گفتار درمان و یک کاردرمانی اختصاص می‌دهیم.

مدیر اداره آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌های تهران در ادامه دل نوشته‌ای از مادر برای یک دانش‌آموز با نیاز ویژه خواند: «نمی‌دانم از نزدیک تو را دیده‌اند، صدایت را شنیده‌اند، انگشتانت را لمس کرده‌اند، یا از مردمک چشمانت به دنیا نگریسته‌اند، هرچند بعید می‌دانم آدم‌ها که هیچ دنیا هم واژه درد را شناخت، اما از درک آن عاجز ماند، از تو سخن گفتن آن هم این روز‌ها کاری بس آسان شده، یک واژه می چسبانند دنباله نامت و به آن می‌خوانند تو را دانش‌آموز ویژه، شرایط ویژه، جایگاه ویژه، خانواده ویژه و اما کاش بدانند که احساسات تو چند قدم از ویژه بودن هم پا فرا نهاده، کاش بدانند تو را که می‌بینند تو را با دست نشان ندهند، بیچاره، دست، پا و چشم ندارد. بیچاره ذهنش معیوب و معلول است. می‌دانی تقصیر تو نیست، تو را خوب معرفی نکرده‌اند از تو خوب ننوشته‌اند‌ شاید جمله‌ای کوتاه از تو در تقویم سیاه این روز‌های خزان‌زده آمده باشد روز جهانی معلولین، اما کسی که تو را نمی‌شناسد اصلا معنی واژه معلول را نمی‌داند اگر تو پا نداری، دستانی داری قدرتمند و اگر دست نداری چشمانی داری توانمند. اگر ذهنت گاهی یاری گرت نیست، اما جایی توان داری برای درک فصل‌ها، زمان، خانواده را خوب میشناسی حتی خدا را، دنیا را با آن همه زشتی جایی خوب می‌دانی چون قلب ساده و رئوفی داری. کاش تو را با همان نامت بشناسند و بپذیرند. انگار واژه معلول برایشان یعنی کسی که نمی‌تواند ولی معلول یعنی قدرت، آنها نمی‌دانند وقتی خدا قدرتی را از آنها گرفته در عوض قدرت دیگری به آنها بخشیده است.»

خبرنگار:نرگس عبداللهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار