رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر خبر داد؛

اجرای طرح تحول و توسعه محلات کم‌برخوردار در 2200 محله

تهران (پانا) - رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور با اشاره به اجرای طرح تحول و توسعه محلات کم‌برخوردار در کشور گفت این طرح در ۲۲۰۰ محله در کشور با همکاری 4 دستگاه هلال احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با محوریت وزارت کشور اجرا شد و از ۲۲۰۰ محله ۲۴۷ محله به جمعیت هلال احمر واگذار شد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح تحول و توسعه محلات کم‌برخوردار در 2200 محله

وحید سلیمی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی داوطلب در محل سازمان داوطلبان برگزار شد، گفت: سازمان داوطلبان هلال احمر هر ساله روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی داوطلب گرامی می‌دارد و امسال نیز با شعار همبستگی با کار داوطلبانه این روز را جشن می‌گیرد و از زحمات و تلاش‌های داوطلبان سراسر کشور که در حوزه‌های مختلف همراه جمعیت هلال احمر هستند، قدردانی می‌‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به گزارش عملکرد یکساله سازمان داوطلبان هلال احمر اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در سازمان صورت گرفته، بحث شبکه‌سازی خیرین و استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه در توسعه برنامه‌های جمعیتی هلال احمر است که بر اساس توافقی که با مجمع خیرین کشور انجام شده، سازمان داوطلبان به عنوان دبیرخانه مجمع خیرین کشور نسبت به راه‌اندازی مجامع خیرین در سراسر کشور طی چند سال گذشته اقدام کرده است که البته به دلیل شیوع کرونا از راه‌اندازی و توسعه مجامع صرف نظر شد اما مجددا این اتفاق افتاد و اکنون در ۱۲ استان تهران، قم، قزوین، گیلان، کرمان، یزد، گلستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان و چهارمحال و بختیاری مجامع خیرین راه‌اندازی شده است. سایر استان‌ها هم در دست راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: دومین فعالیتی که در سازمان داوطلبان صورت گرفته است بحث وقف، هبه و صلح است. در یکسال اخیر در زمینه احداث پایگاه امداد و نجات در استان آذربایجان شرقی، بحث ساخت و تجهیز پایگاه امدادو نجات جاده‌ای در استان خراسان شمالی و اهدای زمین جهت ایجاد پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در استان قزوین صورت گرفته است. همچنین اقلام اهدایی به داروخانه و برگزاری دوره‌های مددکاری با کمک خیرین و آموزش مددکاران اجتماعی که در حوزه خدمات حمایتی ما نقش مهمی دارند و واگذاری 1900 متر مربع زمین جهت ایجاد پایگاه جاده‌ای در استان کرمان داشتیم و در نهایت در استان‌های مازندران یزد و البرز هبه و صلح نیز انجام شده است.

سلیمی در ادامه به طرح تحول و توسعه محلات کم‌برخوردار در کشور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اتفاقات دو سال اخیر صورت گرفته است، بحث طرح تحول و توسعه محلات کم برخوردار در کشور است که در ۲۲۰۰ محله در کشور با همکاری 4 دستگاه هلال احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با محوریت وزارت کشور طرح توسعه اجرا شد. علاوه بر این طرح هم‌افزایی خدمات به منظور عادلانه تقسیم شدن خدمات دستگاه‌های اجرایی اتفاق افتاد و از ۲۲۰۰ محله ۲۴۷ محله به جمعیت هلال احمر واگذار کردند که ما هم با راه‌اندازی خانه‌های هلال به عنوان محور فعالیت‌ها در این محلات اقدامات را شروع کردیم و در سایر محلات نیز میز خدمت هلال مستقر است و فعالیت ها در بحث آموزش همگانی و آموز‌های مبتنی بر آمادگی در برابر مخاطرات و خدمات حمایتی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در ادامه سخنان خود با اشاره به جمع‌آوری کمک‌های مردمی گفت: بحث جمع‌آوری کمک‌های مردمی در قالب راه‌اندازی پویش‌های مختلف در فواصل مختلف و متناسب با ایام سال برگزار شد. به عنوان مثال در پایان سال گذشته که تقارن پیدا کرد با ماه رمضان پویش هلال رحمت با هدف تهیه بسته‌های غذایی اجرا کردیم و همچنین تامین دستگاه‌های توانبخشی و درمانی که با کمک مردم و تشکل‌های مردم نهاد بالغ بر ۳۵ میلیارد وجه نقد جمع آوری شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پویش‌هایی که سالانه داریم برگزار می‌کنیم و امسال برای پنجمین سال متوالی اجرا کردیم، طرح ملی نذر آب است که سه محور اصلی در اجرای این برنامه دنبال می‌شود. اولویت اول، آبرسانی به مناطق کم برخوردار و روستایی است. در کنار آن خدمات سلامت محور با اعزام کاروان‌های سلامت محور متشکل از پزشکان، متخصصان و پیراپزشکان داوطلب هلال احمر در دستور کار قرار گرفته که بر اساس ارزیابی‌هایی که در مناطق هدف انجام می‌شود و بیماری‌های شایعی که با همکاری وزارت بهداشت در محلات داریم، ترکیب کاروان‌های سلامت تشکیل می‌شود و در کنار خدمات آبرسانی بحث سلامت را هم داریم.علاوه بر این بحث توزیع بسته‌های بهداشتی و غذایی و آموزش‌های مبتنی بر جوامع محلی هم در این طرح دنبال می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: در طرح ملی نذر آب تا به امروز بالغ بر ۸۵ روستا آبرسانی شده است و با توجه به تقارن سال جاری با صد سالگی جمعیت هلال احمر قرار است این طرح تا پایان سال در ۱۰۰ روستا انجام شود که تا به امروز بالغ بر ۱۸۶ میلیارد ریال از محل مشارکت‌های خیرین و کمک‌های مردمی برای اجرای این طرح اعتبار هزینه شده است.

وی در ادامه به پویش مرحم زائر اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از پویش‌هایی که امسال اجرا شد، پویش مرحم زائر با هدف تامین داروهای زائران در ایام اربعین بود که بالغ بر۱۱ و نیم میلیارد ریال وجه نقد و اقلام دارویی جمع‌آوری شد و در پایانه‌های مرزی با کشور عراق ارسال شد. یکی دیگر از خدماتی که در قالب این پویش انجام شد، ایحاد درمانگاه سیار و تونل سرد بود که توانست از گرمازدگی زائران جلوگیری کند.

وی افزود: در طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات، در ۳۱ استان ۱۴۷ شهرستان جامعه هدف ما است که به 247 محله تقسیم شده است. مسئولان خانه هلال در 201 محله شناسایی شدند و خانه‌های هلال راه‌اندازی شدند که قرار شد کار به خود مردم واگذار شود و از این حیث در کوچه‌های این محلات از دل مردم افرادی را به عنوان شهردار انتخاب کردیم و در قالب بزرگتر که متشکل از چند کوچه است شهردار محله را انتخاب کردیم و شهرداران محله در نهایت زیر نظر مسئول خانه هلال، وظیفه اطلاع‌رسانی درباره مشکلات مردم محله را داشتند و آنچه که مربوط به حمایت‌های بهداشتی و درمانی بود اطلاع‌رسانی می‌شد. در این حوزه بالغ بر 158 محله دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم و 945 دوره به 19 هزار و 265 نفر ارائه شد و در ۱۷۲ محله هم بالغ بر ۸ میلیارد تومان خدمات دارو و درمان ارائه شده است.

سلیمی اضافه کرد:‌ بسته‌های معیشتی در ۱۷۳ محله به ارزشی بالغ بر 102 میلیارد ریال و بسته‌های بهداشتی در 70 محله به ارزش 4 میلیارد ریال و سایر اقلام از جمله لوازم التحریر و پوشاک در 53 محله بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توزیع شد. فعالیت مربوط به اجرای پروژه‌ها در حوزه توانمندسازی بحث در اختیار گذاشتن تنور در میان خانواده‌ها و اهدای چرخ خیاطی و از این دست پروژه‌ها در قالب ۵۶۸ پروژه در کشور اقدام شد و بالغ بر 26 هزار میلیارد ریال هزینه داشت و ۳۸ هزار نفر بهره‌ور در اجرای این پروژه‌ها بهره‌مند شدند.

به گفته وی، کمک‌های نقدی به‌طور مستقیم به افرادی که در محلات هستند واریز شده است.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به اجرای طرح‌های کارآفرینی در محلات نیز گفت: طرح‌های کارآفرینی در ۱۸ محله انجام شده است و در این بخش تعامل و همکاری با تشکل‌های مردم نهاد در حوزه‌های اجتماعی در 63 محله بالغ بر 340 تشکل به ارزش بیش از 22 میلیارد ریال خدمت ارائه شده است.

وی با اشاره به جذب افراد علاقمند به عضویت در سازمان داوطلبان در محلات گفت: مشخصات افراد علاقمند ثبت می‌شود و ۴هزار و ۶۵۵ نفر در قالب این طرح در محلات به عضویت سازمان درآمدند.

سلیمی تصریح کرد: همچنین طرح بسیار خوبی که امسال اجرا شد، بحث بیمه سلامت بود که افرادی که فاقد هر گونه بیمه بودند با همکاری بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند که بیش از ۱۶ هزار نفر از ساکنان محلات توانستند از این خدمات استفاده کنند.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان داوطلبان، بحث ارائه تسهیلات مربوط به کمک هزینه دارو به بیماران نیازمند است که از سال گذشته تاکنون ۲۴۷ میلیارد تومان کمک هزینه بلاعوض دارو به بیماران ارائه شد که از محل اعتبارات سازمان است و بالغ بر ۸۹ هزار نفر از این خدمات هم بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: در حوزه سامانه‌های جذب کمک‌های مردمی در زمان بحران راه‌اندازی کد دستوری #12* را داریم که بخش عمده کارهای آن انجام شده است. بحث لینک پرداخت از طریق کد دستوری هم انجام شده است و مجوز درگاه پرداخت از طریق وب‌سایت جمعیت هلال احمر هم صادر شده است و با توجه به تکالیف قانونی که داریم بانک مرکزی ایران به عنوان بانک عامل ما در بحران‌ها معرفی شده است.

سلیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در سازمان داوطلبان انجام شده است، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سامانه جذب و هدایت کمک‌های مردمی در حال راه‌اندازی است که کلیه تشکل‌های مردم نهاد و موسسات خیریه و گروه‌های جهادی از طریق این سامانه به عنوان حامی حقوقی جمعیت هلال احمر شناسایی می‌شوند. همچنین یکی دیگر از اتفاقاتی که در سازمان انجام شده است بانک امانات تجهیزات پزشکی است که در سنوات گذشته راه‌اندازی بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است و امسال ۲۱ هزار قلم تجهیزات شامل ویلچر و واکر، دستگاه اکسیژن‌ساز و ... در این بانک‌ها نگهداری می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر درخصوص اعطای تسهیلات وام با سود 4 درصد به بیماران نیازمند گفت: این تسهیلات قرض‌الحسنه را با دو بانک عامل مهر ایران و رسالت توافق کردیم. مرحله اول با پست بانک مبلغ 100 میلیارد تومان به توافق رسیدیم و مبالغ به استان‌ها ابلاغ شد و فرایند مددکاری و شناسایی این افراد انجام شد و اطلاعات به سازمان داوطلبان ارسال شد و بالغ بر 1300 نفر تا به امروز از این تسهیلات بهره‌مند شدند و به بانک مراجعه کردند و از آن 100 میلیارد تومان 58 میلیارد تومان محقق شده است و سایر افراد هم به لحاظ مشکلاتی که مدارک داشتند هماهنگ شد که این افراد هم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌های با بانک رسالت نیز انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال فاز دوم اعطای تسهیلات نیز به بیماران ارائه شود.

سلیمی در پاسخ به سوالی درباره تعداد داوطلبان هلال احمر گفت: بالغ بر 920 هزار داوطلب به‌صورت شناسنامه‌دار داریم که به‌صورت مستمر با جمعیت هلال احمر همکاری می‌کنند و بعضا افرادی هم هستند که در بحران‌ها به‌صورت غیرمستمر با ما همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر همچنین از راه‌اندازی اپلیکیشنی تحت عنوان «هلال من» خبر داد و گفت: این برنامه در حال راه‌اندازی است. زیرساخت‌های آن آماده است که فرایند عضویت را تسهیل می‌کند و هم در قالب آن اپلیکشین، باشگاه رفاهی داوطلبان پیش‌بنیی شده است تا بتوانیم برای داوطلبان تخفیفات رفاهی ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: داوطلبان زیر 35 سال در سازمان جوانان هلال احمر جذب و ساماندهی می‌شوند و داوطلبان بالای 35 سال در سازمان داوطلبان هلال احمر جذب و ساماندهی می‌شوند.

سلیمی در پاسخ به سوالی درباره خدمات ارائه شده در طرح نذرآب گفت: در سنوات گذشته طرح نذر آب را در 4 استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان اجرا می‌کردیم که با توجه به توسعه خشکسالی و تنش‌هایی که در کشور اتفاق افتاد و درخواست‌هایی که از سطح کشور داشتیم، امسال این طرح در سطح ملی اجرا کردیم و به‌طور متوسط در سه روستا و سه شهرستان در سطح هر استان تعریف شد و اینگونه نبود که کمرنگ‌تر باشد بلکه به سمت اجرای پروژه‌های پایدارتر رفتیم.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر درباره همکاری این سازمان با وزارت آموزش و پرورش گفت: این مساله در حوزه سازمان جوانان تعریف شده است و طرح دادرس در این بخش اجرا می‌شود و طرح دانش‌آموز آماده به‌صورت گسترده در کشور اجرا می‌شود ضمن اینکه ما هم آموزش خانواده‌های دانش‌آموزان را برای عضویت در سازمان در دستور کار قرار داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار