در شامگاه روز شنبه برگزار شد:

نشست علما و روحانیون صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت

تبریز(پانا) - نشست علما و روحانیون صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت به منظور بررسی برنامه های تدوین شده در خصوص مسائل پرورشی و تربیتی در جهت ارتقاء سطح کیفیت و پیاده سازی سند تحول بنیادین و تقویت باورهای اعتقادی دانش آموزان با محوریت منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی ) شامگاه روز شنبه 12 آذر ماه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نشست علما و روحانیون صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت

علیرضا صیادی در این نشست در مقدمه ای گفت: بهره مندی از ارشادات خیرخواهان تربیتیو تعامل حداکثری با آنها جزو اولویت دستگاه تعلیم و تربیت استان می باشد تا چالش های مختلف نظام تعلیم و تربیت کشور مخصوصا استان بررسی گردد و نقایص و موارد پنهان با توجه به ارتباط روحانیون با مردم بعنوان مرجع دینی بیان و پیگیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: نیازمند هستیم تا از فرصت و ظرفیت علما جهت اعتلای آموزش و پرورش بهره مند شویم و در ادامه پیشنهاد داد این جلسات در بازه های زمانی مختلف تشکیل شده تا ضمن واکاوی مسایل، موانع شناسایی و رفع شود.

تعلیم و تربیت گسترده و پیچیده است و نگاه ساده نمی تواند موفقیت مورد انتظار را فراهم کند

صیادی افزود: نگاه های متفاوتی نسبت به آموزش و پرورش وجود دارد و متاسفانه نگاه های غیر تخصصی که سبقه تعلیم و تربیت ندارند آسیب های جدی ایجاد می کنند و ضروری است جریان های فکری و سیاسی به سمت چگونگی عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و وصایای شهدا در پیشبرد اهداف عالی انقلاب و اسلام در لایه های مختلف سوق داده شوند.

وی با تاکید بر لزوم بهره مندی از نظرات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت با اتخاذ رویکرد صحیح انقلابی و منصفانه خاطرنشان شد: برای اقناع نسل جدید باید منطق های دینی به درستی و با زبان نسل فعلی بیان شود.

همفکری آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه برای تحقق بیشتر سند تحول بنیادین

صیادی در ادامه مطرح کرد: هدایت صحیح دانش آموزان با توجه به ارزش های اسلامی امری ضروری است و دنیای فعلی با انبوه اطلاعات تنها با تدریس کتاب های درسی این امر میسر نمی باشد بنابراین باید از ارشادات اساتید حوزه در دانشگاه فرهنگیان نیز برای توانمند سازی دانشجو معلمان بهره مند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه افزود : البته سند تحول بنیادین تمامی این موارد را بیان کرده است و برای تحقق بیشتر این سند طبق فرمایشات رهبری همفکری آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه لازم است.

علیرضا صیادی در این نشست، با تشریح اقدامات شش ماهه اخیر در حوزه پرورشی از فعال شدن ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه خبر داد و گفت: طی نشست ها و هماهنگی های صورت گرفته نزدیک به 800 روحانی از طرح امین در مدارس استان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بلاغی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستی بعد از گذشت چندین سال بر بکارگیری افکار علما برای بهره گیری در حوزه تعلیم و تربیت به صورت علمی و مطالعه شده تاکید کرد و گفت: اقدامات در مدارس دولتی و غیردولتی همپای هم پیش برود.

مبلغ مسائل دینی توضیح داد: این نسل ادامه نسل شهدا و دفاع مقدس است و باید برای بروز جریان های غیر دینی آسیب شناسی جدی صورت گیرد و طرز تعلیم و پرورش بروز شود و مادامی که کار اساسی ، بنیادی و اعتقادی در این زمینه اجرا نگردد سوالات این نسل بی پاسخ خواهد ماند.

آیت الله فاضلی هیدجی نیز در این نشست به بحران معنویت اشاره کرده و گفت: در جهاد تبیین امیدواری، نقش اساسی دارد که با تقویت ایمان، معنا دهی به زندگی و پاسخ گویی درست به شبهات با تکیه بر علوم مختلف کارساز است.

استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: فرهنگ دینی نباید فدای مسایل سیاسی و اقتصادی شود و قشر دلسوز معلم باید در این وضعیت موجود به پای کار بیایند.

مدرسه جایگاهی برای تبلیغ دین با حضور افراد کاربلد

حجت الاسلام قدوسی فعال حوزه دانش آموزی گفت: مدرسه بهترین جایگاه برای تبلیغ دین است و باید با شناخت زبان مخاطب این کار صورت گیرد و برای این کار افراد متخصص بکارگیری شود.

عالم فعال حوزه دانش آموزی توضیح داد: طرح مدارس «امین»، طرحی است که روحانیون حدود 30 ساعت در هفته، در مدارس فعالیت فرهنگی و تربیتی داشته باشند و برای این هدف روحانیون باید متناسب با نیازهای پایه های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم آموزش ببینند و گزینش شوند.

در ادامه نماینده ولی فقیه در سپاه در این خصوص تصریح کرد: روحانیون پس از گذراندن دوره های آموزشی و تخصصی و اخذ مدرک در مدارس متقاضی اجرای طرح امین حضور پیدا کرده و برنامه ها براساس توافق آموزش و پرورش تعریف و حیطه کاری روحانیون مشخص می شود تا موازی کاری و تداخلی با سایر برنامه های مدرسه ایجاد نشود.

سرایی بر تعامل بین حوزه، دستگاه های فرهنگی و تشکل های انقلابی تاکید کرد و گفت: برنامه های مختلفی نیز در کنار اجرای طرح امین به صورت گسترده در این شرایط برای جامعه لازم است.

برای گسترش طرح مدارس امین نیازمند تخصیص اعتبار و ایجاد چارچوب‌های قانونی هستیم

در این نشست توضیحات تکمیلی طرح توسط روشن تن مدیر حوزه های علمیه استان به این صورت بیان شد که: روحانیون در قالب طرح امین ضمن مشاوره در حوزه های فرهنگی، پرورشی، مذهبی، پاسخگوی سوالات دانش آموزان در موضوعاتی همچون نماز، بلوغ و شبهاتی دینی هستند، افزود: گاهی اوقات دانش آموزان در مدارس نیازمند اطلاعاتی درباره دین هستند تا بتوانند به آموزه های دینی از جمله نماز و احترام به والدین علاقمند شده و اگر دانش آموزان ارتباط موثر قلبی و روحی و روانی با روحانی آموزش دیده، داشته باشند، بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند و کادر آموزشی مدرسه هم مشتاق خواهند بود که روحانی در تمام روزها در مدرسه حضور داشته باشد.

استقبال مدارس و دانش آموزان از طرح مدارس امین

"دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی استقبال خوبی از ملغان دینی در مدارس دارند که با برنامه ریزی و کار تخصصی می توان بسیاری از دانش آموزان نخبه را جذب مدارس دینی کرد و در آینده بسیاری از اندیشمندان، دانشمندان و رجال ما می توانند از حوزه علمیه بهره مند شوند."، این موضوعی بود که حجت الاسلام اولیا نصب در این نشست مطرح کرد.

صیادی مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان در ادامه با بیان اینکه یکی از ارگان‌های مهم در تبلیغ دین آموزش و پرورش است، افزود: بر اساسبرنامه های تدوین شده در خصوص جهاد تبیین، چندین طرح مختلف با موضوعات دینی، فرهنگی و روشنگری سیاسی برای دانش آموزان و فرهنگیان استان انجام گرفته و در حال انجام است.

اقدامات عنوان شده در حوزه پرورشی توسط مدیرکل آموزش و پرورش در این نشست به شرح زیر است:

1- میزبانی مسابقات قرآن، عترت ونماز، بعنوان بزرگترین رویداد قرآنی دانش آموزی کشور

2- افزایش تعداد ائمه جماعات مدارس استان از 720 نفر به 1980 نفر

3- تشکیل 50 هیئت مذهبی قرآنی در دارالقرآن های استان برای اولین بار

4- تشکیل 1830هیئت مذهبی در سطح مدارس

5- انتخاب دارالقرآن آموزش و پرورش اسکو به عنوان برتر دارالقرآن کشور

6- برگزاری همایش 6 هزار نفری دختران ایران قوی

7- برگزاری همایش معلم پایه ریز تمدن نوین اسلامی

8- وبینار 800 نفری مدیران مدارس با حضور استاندار

9- برنامه ریزی برای حضور دانش آموزان در نماز عبادی سایس جمعه و مشارکت در اجرای برنامه ها در سطح استان

10- برگزاری اجتماع یاوران امام زمان( عج)

11- اجرای پویش های " جانم فدای ایران ، لبیک یا خامنه ی ، رفیق شهیدم، ایران من و ...

12- تشکیل کلاس های تربیتی وتبیینی با تدریس هادیان سیاسی در بیش از 500 مدرسه

13- تشکیل مستمر جلسات تبیینی برای همکاران

14- برپایی موکب دانش آموزی جا ماندگان اربیعن

15- کسب رتبه اول ارزیابی عملکرد فعالیت های حوزه نماز در بین یکصد دستگاه اجرایی استان

16- برگزاری دو هزار سفر تربیتی یک روزه برای دانش آموزان

17- غباروبی نمازخانه های مدارس در آستانه بازگشایی

18- تجهیز 23 نمازخانه مدرسه ای در مناطق

19- افزایش تعداد مبلغین طرح امین با همکاری حوزه علمیه از 40 به 800 نفر

20- راه اندازی 40 مرکز مشاوره در استان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار