در گفت‌وگو با پانا؛

دانش‌آموزحافظ قرآن: زندگی کردن را از قرآن یاد گرفتم

کرج (پانا)- یک دانش‌آموز حافظ قرآن دبیرستان استعداد های درخشان فرزانگان ناحیه ۲کرج که در کنگره قرآنی مدارس سمپاد سراسر کشور در بخش حفظ قرآن کریم موفق به کسب رتبه اول شده است، عنوان کرد زندگی کردن را از قرآن کریم یاد گرفته است، زیرا این کتاب آسمانی بهترین راهنما برای بشریت است.

کد مطلب: ۱۳۲۸۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزحافظ قرآن: زندگی کردن را از قرآن یاد گرفتم

فاطمه قنبری، دانش آموز پایه دوازدهم دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان ناحیه ۲کرج که در بیست و هفتمین کنگره قرآنی مدارس سمپاد سراسر کشور در بخش حفظ قرآن کریم موفق به کسب رتبه اول شده است در گفت گو با پانا عنوان کرد: «مهم ترین فایده حفظ قرآن برای بنده، انس و دوستی با قرآن بود. مدتی بعد از شروع به حفظ، قرآن به دوستی تبدیل می‌شود که در تمام لحظه های خوب و بد زندگی درکنار ماست و در بیشتر مواقع در مشکلات به ما کمک می‌کند تا با صبر و حوصله با مشکلات مبارزه کنیم و علاوه بر آرامشی که به زندگی ما می دهد، می‌تواند الگوی خوبی باشد تا با الهام گرفتن از آن راه درست را انتخاب کنیم.»

قنبری اضافه کرد: «بنده حفظ قرآن را از 12 سالگی آغاز کردم. از طریق یکی از معلمان مدرسه فرزانگان با جامعه‌القرآن آشنا شدم و در یکی از طرح‌های چهار ساله موسسه جامعه‌القرآن شرکت کردم که این طرح تا سن 16 سالگی من طول کشید.»

وی در خصوص مدت زمان حفظ قرآن به صورت روزانه گفت: «یادگیری هر هنر جدیدی در ابتدا دشوار است، ولی بعد از مدتی بخش‌هایی از ذهن که به آن هنر مربوطه تقویت می شود کار راحت تر پیش می‌رود و انگار بخشی از وجود انسان می‌شود. همان‌طور که گفتم در مدت چهارسال قرآن را حفظ کردم و میزان حفظ ما، هفته‌ای سه صفحه بود. در ابتدای این مسیر، وقت بیشتری نیاز بود در روز تقریبا دو ساعت اما وقتی که با روال کار آشنا شدم و روان تر حفظ می کردم در روز یک الی یک و نیم ساعت وقت می گذاشتم. این زمان هم مربوط به حفظ صفحات جدید بود هم برای مرور محفوظات قبلی.»

قنبری سختی‌های حفظ قرآن را اینگونه بیان کرد: «قطعا هر مسیری با سختی هایی همراه است ولی چیزی که مهم است هنگامی که لذت ها و منافع یک مسیر از سختی‌ها و هزینه‌های آن بیشتر باشد در روند حفظ قرآن، اختلاف بین سختی‌ها و لذت‌ها بسیار چشمگیر است.»

این دانش آموز حافظ قرآن در ادامه بیان کرد: «مهم ترین فایده حفظ قرآن برای من، انس و دوستی با قرآن بود. اگر شما انتخاب کنید که در یکی از طرح‌های حفظ شرکت کنید در طول دوره بر خودتان لازم می‌دانید که حتما روزانه مقداری قرآن بخوانید و اگر با توجه به معنی آیات، حفظ کنید. هر روز و هر زمان که مرور می‌کنید معنای آیات در ذهن تداعی می‌شود و کم‌کم معانی آیات و نکات تفسیری در وجودتان نهادینه می‌شود. بعضی از نکاتی که در آیات قرآن هستند سبک زندگی ما را می‌سازند و بعضی از آنها باعث تشکیل عقاید سالم می‌شوند. اگر موقع حفظ قرآن یک دور تفسیر آیات را هم مطالعه کنید به راحتی می‌شود با مفاهیم عمیق قرآن آشنا شد و درانتخاب هایی که در زندگی باید داشته باشیم به بهترین نحو از آنها استفاده کرد.»

وی در پاسخ به پرسش حفظ کدام سوره‌ها برایتان آسان‌تر بود عنوان کرد: «بعضی سوره ها را با گوش دادن به صوت تلاوت اساتیدی مانند استاد مهدی فروغی حفظ می‌کردم و این کار روند حفظ را خیلی راحت تر می کرد. بعضی سوره ها را با هم دوره‌ای‌هایم مرتب و روزانه به صورت حضوری یا حتی تلفنی تمرین می‌کردم و مرتب از هم سوال می‌کردیم و اشکالاتمان اصلاح می‌شد، البته این سوره ها از اول بهتر حفظ می شدند و روان تر بودند. علاوه بر این قانون بسیار قشنگی که در موسسه ما بود، قانون 10درس بود. هر روز باید 10درس را قبل از حفظ حداقل یک دور مرور می‌کردیم. این کار بسیار در روند حفظ موثر بود.»

قنبری احساس خود را از حفظ قرآن اینگونه توصیف کرد: «بسیار خرسند بودم که توانستم این کار را به سرانجام برسانم و در دلم احساس می‌کردم دست خداوند همیشه پشت و پناه من است. البته گاهی هم نگران می‌شدم که نکند بعد از حفظ، کمتر تلاوت داشته باشم و آیات را فراموش کنم.»

وی بیان کرد: «بسیاری از اساتید حفظ کوتاه مدت را توصیه نمی‌کنند و معتقدند گاهی آسیب‌های جبران ناپذیری به افراد می‌زند. من با این حرف تا حدودی موافقم بعضی از دوستان من که در طرح‌های حفظ یک ساله شرکت کردند نتوانستند قرآن را به اتمام برسانند و در اواسط حفظ، خسته می‌شدند اما زمان دوره حفظ ما خیلی استاندارد بود.(در طرح چهار ساله شرکت کردم) و می توانستیم در کنار درس خواندن و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی، حفظ را هم پیش ببریم. اغلب هم دوره ای های من در مدارس سمپاد یا نمونه دولتی تحصیل می کردند. با این حال لطمه ای به درس خواندن آنان وارد نشد.»

این دانش آموز حافظ قرآن در خصوص مشوق خود در حفظ قرآن گفت: «پدر و مادرم در این سالها مشوق من برای آموختن قرآن کریم و حفظ آیات روح‌بخش این کتاب آسمانی بوده اند که قدردان زحمات آنها هستم. همچنین از مربیانی که پاره وقت به من کمک می کردند و عوامل موسسه جامعه‌القرآن تشکر می‌کنم که یک محیط بسیار پر انرژی را برای ما ایجاد کرده بودند. اغلب افراد موسسه نوجوان بودند و قطعا حضور در کنار همسالان به ما انگیزه می‌داد.»

قنبری در پایان تصریح کرد: «به عنوان یک حافظ قرآن به کسانی که قصد دارند در این عرصه وارد شوند اگر مطمئن هستند که مسیر درستی را انتخاب کرده اند این مسیر باعث رشد آنان می شود. روند حفظ قرآن را جدی بگیرند و حتما معانی آیات را حتی شده فقط یک بار قبل از حفظ بخوانند. خواندن تفاسیر روان کاربردی مانند تفسیر نور، حفظ را دوست داشتنی‌تر می‌کند. بنابراین سعی کنید به صورت گروهی قرآن را حفظ کنید و در این مسیر همراه هم باشید تا به امید خدای متعال بتوانید آیات قرآن کریم را حفظ کنید.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار