در گفت‌وگو با پانا

محمد فیلی: دلیل پخش نشدن برخی از فیلم‌هایم را نمی‌دانم

تهران (پانا) - محمد فیلی بازیگر باسابقه سینما و تئاتر می‌گوید در فیلم‌ها و سریال‌هایی بازی کرده‌ است که واقعا نمی‌داند چرا اکران یا پخش نمی‌شوند، هرچه به هنرمندان سخت بگیرند هنر و فرهنگ بیشتر آسیب خواهد دید.

کد مطلب: ۱۳۲۸۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
محمد فیلی: دلیل پخش نشدن برخی از فیلم‌هایم را نمی‌دانم

محمد فیلی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درباره حال و روز این روزهای خود به خبرنگار فرهنگی پانا گفت: «این روزها به اصطلاح دل و دماغ کار کردن ندارم تا شرایط کمی بهتر شود اما دو سال گذشته کاری توسط مرتضی آتش زمزم و در دوران کرونا ساخته شد و با او پیش رییس سازمان سینمایی برای حمایت از این اثر رفتیم تا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشته باشد اما امکانش توسط مسئولان فراهم نشد و حیف شد. زیرا فیلم «دروغ‌های زیبا» بهتر بود در دوران کرونا دیده می‌شد البته هنوز هم اثری جذاب است و بر فداکاری «پرستاران» تاکید دارد که بیشترین انرژی و زحمات را در دوران بحران کرونا تحمل کردند.»

وی افزود: «این فیلم در حال حاضر در پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد حضور دارد و خوشبختانه در اکران این اثر استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و واکنش‌ها مثبت بود. فیلمبرداری این فیلم توسط بایرام فضلی و با موبایل انجام شده است و علت اصلی آن هم محدودیت‌های فیلمبرداری در بیمارستان بوده اما این کار بسیار حرفه‌ای صورت گرفته است. من نیز در واقع با اقای آتش زمزم همراهی کردم و در سال‌هایی که او را می‌شناسم، دیده‌ام که چطور همواره از خود هزینه کرده است و گاهی هزینه فیلم‌هایش بازنگشته است اما پیوسته فیلم‌هایی ساخته که درد و رنج جامعه را بازتاب ‌داده و او واقعا به سینما خدمت کرده است.»

وی درباره آثاری که آماده پخش یا اکران دارد، نیز گفت: «در فیلم‌ها و سریال‌هایی بازی کرده‌ام که نمی‌دانم چرا اکران یا پخش نمی‌شوند! برای مثال در سریال «رعد و برق» با بهروز افخمی کار کردم اما دو سال است صحبت از پخش آن مطرح است اما صورت نمی‌گیرد. سال گذشته نیز یکی دو قسمت پخش اما بلافاصله متوقف شد.»

فیلی درباره سخت گیری این روزهای مسئولان نسبت به انتقادات هنرمندان و ممنوع الکار شدن برخی از آن‌ها گفت: «هرچقدر این سخت گیری‌ها بیشتر شود به ضرر فرهنگ و هنر است. اگر جلوی یک جریان سیال را بگیریم آن را به سیل تبدیل می‌کنیم. باید آن را به نوعی درست مهار کنیم و تدبیری بیاندیشیم و این امر نیاز به مدیریت خاص دارد.»

این بازیگر درباره شرایط کاری و معیشت هنرمندان پیشکسوت بیان کرد: «ما در موسسه هنرمندان پیشکسوت تلاش زیادی کرده‌ایم تا اوضاع برای هنرمندان کم کار مطلوب تر شود. این موسسه اکنون دارد وارد یازدهمین سال فعالیت خود می‌شود و با محدودیت‌های بودجه نیز مواجه است. هنرمندان زیادی با مشکل نداشتن مسکن و گذران معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند و ما دو سال است برای گرفتن برخی از خانه‌ها در پرند و مناطق حومه شهر برای هنرمندان کم بضاعت اقدام می کنیم اما با وجود اینکه شرایطی نسبی فراهم شده است پرداخت همان مبلغ اولیه برای خرید خانه هم برای هنرمندان دشوار است اما چرا یک هنرمند که تمام سال‌های عمرش را صرف اعتلای فرهنگ و هنر کشورش کرده است نباید یک خانه داشته باشد؟!»

فیلی درباره راهکار رونق بخشی به فضای فرهنگ و هنر در ضرایط فعلی عنوان کرد: «وقتق مردم شاد نباشند، فرهنگ و هنر نیز متاثر از این احساس آسیب می‌بیند. از طرفی دیگر گذران معیشت و هزینه‌های جاری زندگی روز به روز برای مردم سخت‌تر می‌شود و در این شرایط سینما رفتن و فیلم دیدن برای خانواده‌ها اولویت نیست. یادم است وقتی کودک بودم همیشه دست کم یک روز در هفته و جمعه‌ها به باغ می‌رفتیم و مدام اوقاتمان به تفریح می‌گذشت اما کودکان امروز بی تحرک و بدون تفریح بزرگ می‌شوند و از امکانات کم هزینه بی بهره اند و خانواده‌ها باید هزینه‌های سنگینی را برای تفریح‌ فرزندانشان متحمل شوند و اوضاع نیز روز به روز بدتر می‌شود. در حالیکه مردم حق دارند زندگی و باید مطالبه کنند؛ مردمی نجیب و خوب که همیشه برای کشورشان تلاش کرده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار