گزارش پانا درخصوص مدرسه‌سازی و سرانه آموزشی در آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

55 کلاس درس به بهره‌برداری رسید

ارومیه (پانا) - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اعلام کرد در سال 1401 تا کنون در ارومیه 55 کلاس درس به بهره برداری رسیده است. همچنین سیستم گرمایشی ۳۵۰ مدرسه در سال تحصیلی گذشته استانداردسازی شد.

کد مطلب: ۱۳۲۸۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
55 کلاس درس به بهره‌برداری رسید

اختصاص ۲ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال در سفر رییس جمهور به نوسازی مدارس آذربایجان غربی مهمترین گام دولت در تحقق هدف جهادی و مهم عدالت آموزشی بوده است. به گفته مسوولان اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان غربی تخصیص این اعتبارات شروع شده و انتظار می رود با ساخت بیش از 2 هزار کلاس در استان سرانه فضای اموزشی شاهد جهشی ماندگار باشد.

توسعه فضاها، تکمیل مدارس نیمه تمام دولتی و خیرساز، تکمیل و بهسازی سرویس‌های بهداشتی و تجهیزات محل هزینه اعتبارات یاد شده است تا بتوان از وضعیت نامطلوب سرانه فضای اموزشی به سمت وضعیت بهتر حرکت کرد.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس اذربایجان غربی در گفت و گو با پانا در این زمینه گفت: بیش از 2 هزار کلاس درس در مناطق مختلف آموزشی استان در دست احداث است.

قهرمان رحمانی با بیان اینکه در ارومیه سرانه فضای آموزشی کمتر از میانگین استانی است، ادامه داد: میانگین استانی سرانه فضای آموزشی در استان ۴.۱ مترمربع است که با بهره برداری از این طرح ها میانگین به ۴.۲۴ متر مربع افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به میانگین ۵.۱۸ درصد در کشور آذربایجان غربی در رتبه ۳۰ قرار داشت، اضافه کرد: با اجرای طرح‌های مدرسه سازی، رتبه این استان در یک سال گذشته به ۲۸ رسیده که نشان دهنده رشد مطلوب در این بخش است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: ۲۷۳ کلاس درس در قالب ۴۴ مدرسه و زیربنای حدود ۴۵ هزار مترمربع از ابتدای امسال تاکنون در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود برای دهه فجر امسال ۳۵ پروژه با ۲۱۶ کلاس درس دیگر با زیربنای بیش از ۲۸ هزار مترمربع تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شود.

رحمانی با بیان اینکه در شهرستان ارومیه امسال ۱۵ پروژه با ۵۵ کلاس درس با صرف بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: این شهرستان محروم ترین نقطه استان از نظر سرانه آموزشی است و در مقایسه داخل استانی رتبه ۲۳ را دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی از استانداردسازی سیستم گرمایشی ۳۵۰ مدرسه در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: این روند در سال جدید نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس این استان افزود: تجهیز مدارس به سیستم استاندارد با اعتبارات ملی و استانی انجام و به اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در مناطق مختلف تحویل شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با بیان اینکه استانداردسازی ۱۳۲ کلاس درس باقی مانده از سال تحصیلی قبل انجام و بزودی تحویل آموزش و پرورش استان می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر نوسازی و استانداردسازی سیستم گرمایی، مقاوم سازی و اختصاص تجهیزات نیز در دستور کار این اداره کل است.

اختصاص 1500 میلیارد ریال اعتبار برای بخش مدرسه‌سازی آذربایجان غربی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: کلاس‌های کانکسی، سنگی و غیراستاندارد آذربایجان‌غربی با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب جدید در سه سال آینده حذف می‌شود.

حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به تهاتر نفت در ازای ساخت مدارس بیان کرد: در راستای تکمیل پروژه‌های مشارکتی درصدد هستیم تا با فروش املاک مازاد و استفاده از ظرفیت خیرین در ساخت مدرسه یک جهش در نهضت مدرسه‌سازی داشته باشیم.

وی با تاکید بر احیای فعالیت‌های جهادی در مدارس، اظهار کرد: در بحث مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری و تعمیر نگهداری فضاهای آموزشی باید در بین اولیای دانش‌آموزان انگیزه مشارکت را افزایش داد و از حضور افراد صاحب فکر و ایده‌پرداز انقلابی بیش از پیش بهره گرفت.

معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: ماندگاری در اذهان دانش آموزان یکی از مهمترین رویکردهای کار خیر در مدرسه سازی است.

توجه ویژه به سیستم گرمایش و افزایش سرانه فضای آموزشی در دستور کار است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما توجه به سیستم گرمایشی مدارس در دستور کار بخش‌های مربوط است.

جواد جنگی بیان کرد: مقاوم‌سازی مدارس ناایمن استان نیز بارها مورد تاکید بوده است تا با جذب اعتبارات بتوان گام‌های مفیدی در این زمینه برداشت.

وی با اشاره به کمبود نیرو و مدرسه در استان بیان کرد: 5 تا 6 هزار کلاس درس برای رفع نیازهای فعلی استان احتیاج است و این موضوع با یک نهضت عظیم مدرسه‌سازی محقق می شود که دولت در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شهرستان ارومیه در زمینه تراکم دانش‌آموزی جزو مناطقی است که نیازمند توجه است، گفت: تراکم دانش‌آموزی در ارومیه، بوکان و پیرانشهر بالای 40 نفر است که نیازمند توجه دولت و خیرین مدرسه‌ساز برای کاهش تراکم در کلاس‌ها هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی همچنین گفت: قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر گامی در راستای محرومیت‌زدایی در بخش آموزش است.

جواد جنگی افزود: هم‌آکنون با گروه‌های جهادی در حال گفت وگو هستیم تا پای کار بیایند و 22 گروه ثبت شده و نشده جهادی در استان با ما در مناطق مرزی کار می کنند.

وی بیان کرد: در کنار اهتمام دولت در امر مدرسه‌سازی با فعالیت شبانه‌روزی این قرارگاه ارائه بسته‌های آموزشی و فرهنگی، کمک‌های مومنانه و ...از طریق مدیران مدارس در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

جنگی گفت: در راستای تحقق اهداف این قرارگاه برای ساخت و تامین تجهیزات فضاهای آموزشی باید از نظرات دانش آموزان و نیازها و خواسته‌های آنها مطلع و بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: امکانات و شیوه‌های جدید آموزشی فرصت‌های یادگیری را تسهیل کرده است. در نتیجه باید به سمتی حرکت کنیم که حتی در مدارس دور افتاده نیز از کلاس‎های هوشمند برای آموزش دانش آموزان استفاده کنیم تا ظرفیت‌ها و استعدادهای دانش آموزان را بشناسیم و به خوبی از آنها استفاده کنیم.

نیازمند نگاه ویژه در زمینه مقاوم‌سازی کلاس‌ها هستیم

مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه از نظر فضای آموزشی و داشتن کلاس‌های مقاوم آذربایجان غربی نیازمند نگاه ویژه است، ادامه داد: بحث محرومیت زدایی نیز بحث دیگری است و طبق آمار احصا شده ۹۰ محله محروم در استان وجود دارد.

حسن علی‌نژاد بیان کرد: ارتقای کیفیت آموزش یکی از 7 محوری است که قرارگاه نصیب برابر به دنبال آن است، چرا که در این زمینه مشکلاتی داریم.

وی اضافه کرد: اینکه دانش آموزان مناطق محروم بتوانند آموزش کیفی داشته باشند بسیار مهم است.

خیران مدرسه‌ساز 266 کلاس در آذربایجان‌غربی احداث می کنند

علی آخوندیان، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان غربی هم در این زمینه افزود: ۲۹۰ کلاس درس به صورت مشارکتی در دست اجراست و خیرین سهم خود را برای احداث مدارس به صورت ۳۰ درصد در روستاها و ۵۰ درصد در شهرها عملی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در جشنواره بیست و سوم در سال ۱۴۰۰ خیران احداث ۲۸ مدرسه با ۱۱۶ کلاس درس را متعهد شده بودند و ارزش ریالی طرح‌های سال گذشته ۱۱۶ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان غربی گفت: میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز استان از سال ۱۳۷۷ تاکنون احداث یک هزار و ۶۶۲ مدرسه با هفت هزار و ۹۱۷ کلاس درس بوده که از نظر ریالی ۹۹۰ میلیارد تومان از میزان تعهد آنان بود.

آخوندیان ادامه داد: از مجموع کل تعهدات یاد شده تاکنون ۹۵۰ مدرسه با چهار هزار و ۴۰۰ کلاس درس احداثی به ارزش بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان محقق شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان غربی اضافه کرد: تعهد خیران مدرسه‌ساز آذربایجان غربی برای سال‌جاری ساخت ۵۸ مدرسه با ۲۶۶ کلاس است که تاکنون در این راستا ۲۶۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

آذربایجان غربی استانی با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت است که 680 هزار دانش آموز دارد، این دانش‌آموزان در 5200 مدرسه تحصیل می‌کنند که این مدارس در حال حاضر جوابگوی نیازهای فعلی آذربایجان غربی نیست.

خبرنگار: طاهره نوید آرین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار