در گفت‌وگو با پانا؛

ساسان فلاح‌فر: همه مردم قاسم سلیمانی را دوست دارند

تهران (پانا) - ساسان فلاح فر معتقد است قاسم سلیمانی خودش را عضو گروه و دسته خاصی نمی‌دانست و برای همین هم هست که همه مردم با هر نوع تفکری او را دوست دارند.

کد مطلب: ۱۳۲۸۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ساسان فلاح‌فر:  همه مردم قاسم سلیمانی را دوست دارند

ساسان فلاح‌فر، مستندساز در گفت‌و‌گو با پانا، درباره موضوع مستند «ردی از یک مرد» که متقاضی حضور در بخش مستندهای بلند شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» است گفت: «مستند «ردی از یک مرد» در تلاش شناخت بخش کوچکی از مختصات شناختی انسانی بزرگ یعنی سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. به اعتقاد من برای شناخت بهتر این شهید بزرگ باید به سال‌ها قبل برگردیم تا ببینیم قصه زندگی او از کجا آغاز شده و چه مراحلی را گذرانده است.»

وی ادامه داد: «به همین علت ما به روستای «قنات ملک» در 200 کیلومتری استان کرمان که روستایی عشایرنشین است و حاج قاسم در آن‌جا زاده شده رفتیم تا برای شناخت بیشتر و دیدن زوایای پنهان از شخصیت این سردار پای صحبت مردم روستا که دوران کودکی حاج قاسم را دیده‌اند بنشینیم. در این سفر ابوذر سلیمانی از اهالی همان روستا که مدیرتولید مستند نیز هست با ما همراه بود.»

فلاح‌فر درباره روند فیلمبرداری در روستای «قنات ملک» گفت: «ما در این روستا 13 روز تصویربرداری داشتیم. باید بگویم که اهالی این روستا همه نسبت به حاج قاسم سلیمانی ارادت دارند و کسی در آن محله نیست که یک یادگاری شخصی از این سردار نداشته باشد. جالب است بدانید که حاج قاسم سلیمانی تا آخرین سال‌های حیاتش نیز مدام به آن روستا رفت‌و‌آمد داشته و در زندگی روزمره مردم «قنات‌ملک» جای داشته است. حتی علاقه مردم به او تا اندازه‌ای بوده که پس از چهلمین روز از شهادت این سردار و تعویض سنگ‌قبر او مردم روستا سنگ قبر قبلی را با خود به روستا آورده و در بلوار شهدای روستایشان گذاشته‌اند.»

این مستندساز درباره علت علاقه به ساخت اثر درباره چنین موضوعی گفت: «حوزه تخصصی من مقاومت است. باید بگویم که سال 92 در سوریه خودم حاج قاسم سلیمانی را دیدم و نسبت به او آشنایی پیدا کردم. شناخت من از این شهید بزرگوار شاید بیشتر از کسانی باشد که با او از نزدیک ارتباط نداشته اما به او علاقه دارند. به نظر من وقتی نام حاج قاسم سلیمانی به میان می‌آید بیشتر افراد یاد رزمندگی‌ها، دلاوری‌ها و جنگاوری او می‌افتند. اما «در رد پای یک مرد»، سراغ لحظاتی از زندگی و وجهی از شخصیت او رفته‌ایم که شاید کمتر کسی نسبت به آن شناخت داشته باشد.»

وی ادامه داد: «شاید درباره یک موضوع خاص تعداد زیادی مستند ساخته شود، اما هر کس از زاویه دید خودش شروع به ساخت اثر می‌کند. من هم درباره زندگی حاج قاسم سلیمانی به سراغ موضوعی رفتم که کمتر کسی به آن پرداخته است و ردپای او را در روستای زادگاهش دنبال کردم. سعی من این بود که همه‌چیز را بدون سانسور بیان کنم.»

فلاح‌فر گفت: «اهالی روستا نوع دیگری از حاج قاسم صحبت می‌کردند. هیچ تکلف و ریایی در سخنان آن‌ها نبود و خاطراتی از او تعریف می‌کردند که نشان می‌داد تا چه اندازه زندگی مردم روستا با قاسم سلیمانی درآمیخته است و ریزه‌کاری‌هایی از شخصیت او تعریف می‌کنند که تماشایش برای هر بیننده‌ای جذاب است. من به عنوان مستندساز تلاش کردم تا همه چیز را واقعی و به صورت حقیقی به تصویر بکشم. باید بگویم که سفر من به «قلعه ملک» بهترین سفر کاری زندگی‌ام بود.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر خود حاج قاسم در قید حیات بود از تماشای مستند لذت می‌برد یا نه گفت: «من نمی‌دانم ایشان اگر زنده بود و به تماشای مستند می‌نشست چگونه واکنش نشان می‌داد. اما همه چیز زندگی حاج قاسم سلیمانی واقعی بود. شخصیت‌هایی هم که در این مستند به اظهارنظر می‌پردازند همه واقعی هستند. برای همین احتمالا اگر مستند را می‌دید از آن خوشش می‌آمد. ضمن این که حاج قاسم شخصیتی نداشت که از چیزی بترسد. حتی از قلم خود ایشان نیز کتابی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسم» منتشر شده است.»

فلاح‌فر گفت: «قاسم سلیمانی خودش را عضو گروه و دسته خاصی نمی‌دانست و برای همین هم هست که همه مردم با هر نوع تفکری او را دوست دارند. از جانش برای کشورش گذشته است و همین مورد نشانگر ایثارگری او به حساب می‌آید.»

وی درپایان درباره حضور این مستند در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «سینماحقیقت» جشنواره‌ای رو به رشد است و روندی رو به جلو دارد. بدون شک مهم‌ترین جشنواره سینمای مستند همین جشنواره «سینماحقیقت» است و آثاری که در جشنواره اکران می‌گیرند از آن‌جایی که بهترین آثار حوزه مستند هستند می‌توانند در نگاه فعالان این حوزه نسبت به حوزه مستند تاثیرگذار باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار