آیا خوردن ماست با غذا ضرر دارد؟

تهران (پانا) - یکی از پرتکرارترین سوالات برای افرادی که به داشتن تغذیه سالم اهمیت می‌دهند، سوال در مورد مشکلات خوردن ماست همراه با غذا است که در این مطلب نکات مهمی درباره این موضوع توضیح داده شده است.

کد مطلب: ۱۳۲۷۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
آیا خوردن ماست با غذا ضرر دارد؟

به گزارش جامعه 24، ماست یکی از مفیدترین انواع لبنیات است که به خاطر طعم خوشمزه و فواید زیادی که دارد، جایگاه ویژه‌ای در یک رژیم غذایی سالم دارد. متخصصین سلامت توصیه می‌کنند که برای حفظ خواص ماست، آن را همراه با بعضی غذاها نخورید.

ماست خواص و فواید زیادی دارد اما بهتر است از طبع ماست، مضرات، مصلحات و تداخلات غذایی آن مطلع باشید تا بهترین بهره را از خوردن ماست ببرید.

ماست در قدیم به‌عنوان میان‌ وعده مصرف می‌شد ولی این روزها ماست همراه با غذا مصرف می‌شود بدون آن‌که از عوارض این عادت غذایی باخبر باشیم.

خوردن ماست به‌عنوان یک خوراکی و فرآورده لبنی همراه با غذا چندان سفارش نمی‌شود و این کار ناخواسته به مرور زمان بر بیماری‌ها و مشکلات آن‌ها می‌افزاید. هرچه ماست ترش‌تر باشد، طبع آن سردتر است. هرچه شیری که از آن ماست تهیه می‌شود پرچرب‌تر باشد، ماست از نظر سردی متعادل‌تر بوده و میزان سردی آن کمتر است. برخی از متخصصین تغذیه خوردن ماست بعد از غذا را توصیه می‌کنند.

مضرات خوردن غذا با ماست

خوردن ماست همراه با غذا هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا مخلوطی که ماست همراه غذاهای پختنی به ویژه غذاهای گوشتی تولید می‌کند، مخلوط سالمی نیست.

دانه‌هایی مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را باید درون ماست ریخته شود و به صورت عصرانه یا چاشت به‌عنوان میان‌وعده میل کرد.

با این کار اثر بدی که ماست همراه با غذا، در تولید مخلوط ناسالم دارد، از بین می‌رود؛ چرا که با فاصله از غذا مصرف شده و علاوه بر آن سردی ماست نیز گرفته می‌شود.

ماست از جمله لبنیاتی است که برای بدن لازم و ضروری است، در عین حال گوشت نیز با پروتئین و ویتامین 12 B موجود در آن از جمله مواد مورد نیاز انسان است اما در صورت مصرف هم‌زمان این دو با هم، میزان جذب آهن توسط بدن ککم می‌شود.

طبع ماست موسیر

با توجه به طبع موسیر، که گرم و خشک است. با اضافه کردن موسیر به ماست، طبع آن به سمت تعادل می‌رود و از سردی آن کم می‌شود. طبع ماست چکیده موسیر نیز نسبت به نوع معمولی آن از میزان‌ تری کمتری برخوردار است.

طبع ماست با سیر

طبع سیر بسیار گرم و خشک است و اصولا اضافه کردن مقداری سیر به ماست، سردی ماست گرفته می‌شود و آن را متعادل می‌کند.

بهترین زمان استفاده از ماست

مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می‌شود، چون در این حالت میزان جذب کلسیم بیشتر است. مصرف ماست قبل از غذا از نظر جذب کلسیم بهتر است. ماست فقط یک عصرانه یا دسر خوشمزه نیست و خواص بسیار زیادی دارد. ماست منبع غنی پروتئین، کلسیم، ویتامن 12B است.

خواص ماست برای بدن

برخی از خواس ماست برای بدن عبارت است از: کنترل کلسترول بدن؛ تضمین سلامت دستگاه گوارش؛ تأمین رطوبت و حفظ دمای متعادل بدن و بهبود متابولیسم بدن.

خوردن همزمان برنج و ماست

از جمله مواردی که با هم خوردن آن باعث ایجاد عوارض سوءهاضمه برای بدن می‌شود، مصرف هم‌زمان برنج با ماست است. خوردن هم‌زمان برنج با ماست موجب افزایش سردی و تری مغز می‌شود و در نهایت غلبه بلغم در مغز موجب فراموشی، سستی، تنبلی مغز و کودن شدن می‌شود.

تداخلات غذایی خطرناک ماست

خوردن ماهی و ماست خطرناک است؛ به دلیل اسید لاکتیک موجود در ماست، خوردن هم‌زمان ماست و ماهی روی عصب پاراسمپاتیک اثر گذاشته و لختی در بدن به وجود می‌آورد. همچنین مصرف ماست به همراه وعده‌های غذایی حاوی انواع گوشت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این کار موجب بیماری‌های معده و روده می‌گردد. مگر آن‌که ماست از ابتدا با گوشت پخته شود.

خوردن ماست با سرکه ( ترشیجات) یا آبلیمو نیز مناسب نیست؛ این کار در مدت زیادی باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود.

اختلال در جذب آهن

گوشت سرشار از آهن است و ماست منبع کلسیم محسوب می‌شود. کلسیم و آهن هر دو از فلزهای دو ظرفیتی و ضروری و مفید برای بدن هستند که مکانیسم مشابهی برای جذب دارند. در واقع جذب آهن و کلسیم از طریقه روده‌ها انجام می‌شود.

زمانی که این دو ماده همراه با هم وارد بدن شوند، روی جذب یکدیگر تأثیر می‌گذارند وکلسیم مانع جذب آهن در بدن می‌شود. از همین رو خوردن ماست و گوشت با هم موجب می‌شود تا بدن شما آهن گوشت را جذب نکند.

عوارض خوردن ماست با پیاز

ماست و پیاز در لیست غذاهایی هستند که نباید با هم خورده شوند. خوردن هم‌زمان ماست و پیاز موجب مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار