برای کدام دردها نباید استامینوفن استفاده کرد؟

تهران (پانا) - استامینوفن از قرص‌های در دسترس برای همه افراد است. برخی‌ها به غلط این قرص را برای تسکین هر نوع دردی استفاده می‌کنند در حالی‌که برای بسیاری از دردها نباید استامینوفن مصرف کرد، چرا که کاربردی در سطح آب مقطر دارد.

کد مطلب: ۱۳۲۷۰۸۶
لینک کوتاه کپی شد
برای کدام دردها نباید استامینوفن استفاده کرد؟

به گزارش نمناک، استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن چهار نوع داروی بدون نسخه هستند که برای کاهش درد استفاده می‌شوند. این داروها در درمان و کاهش بعضی از دردها بسیار موثر هستند. به عنوان مثال استامینوفن معمولاً برای درمان سردرد، تب و دردهای عمومی استفاده می‌شود، اما برای ورم کاربردی ندارد. در حالی که مسکن‌های دیگر در درمان التهاب تاثیرگذاری بیشتری دارند.

استامینوفن هر دردی را ساکت نمی‌کند

مطالعات اخیر در استرالیا به این نتیجه رسیده است که هر کدام از این دارو ها در یک مورد بهتر عمل می کند. استامینوفن در درمان بعضی از دردها اصلا تاثیر ندارد. محققان روی امنیت و تاثیرگذاری استامینوفن برای از بین بردن درد در 44 وضعیت مختلف مطالعه کردند که مربوط به درد دندان تا دردهایی مثل سردرد بود.

آنها به این نتیجه رسیدند که استامینوفن برای بعضی از این مشکلات تاثیرگذار است، اما برای بعضی دیگر هیچ تاثیری ندارد و شبیه به یک آب مقطر عمل می‌کند، مثل دردهای مربوط به قسمت پایین کمر. البته که استامینوفن استفاده گسترده ای دارد، اما باید آن را برای دردهای دم دستی استفاده کنید.

استامینوفن در درمان این وضعیت‌ها بی‌تاثیر است

مطالعه ای در این باره نشان می دهد که استامینوفن در درمان درد حاد، درد قسمت پایین کمر، از بین بردن درد گلو در دوران سرماخوردگی و درمان میگرن در کودکان و جوانان و همچنین درد بعد از جراحی دندان در کودکان تاثیری ندارد. همچنین درد بعد از عمل، درد مزمن قسمت پایین کمر و جراحی یا درد شکمی با استامینوفن بهبود پیدا نمی کند.

دردی که استامینوفن دوا می‌کند

استامینوفن می‌تواند برای درمان این وضعیت هایی که نام می بریم، موثر باشد. مطالعات وسیعی در این باره انجام شده و به این نتیجه رسیده اند که استامینوفن در 44 وضعیت دردناک فقط شبیه به آب مقطر است، اما می تواند در درمان درد زانو، آرتروز، سردرد های تنشی و درد لگن موثر باشد.

پزشکان در مورد استامینوفن چه می گویند؟

تیلنول یکی از برندهای استامینوفن است که پرکاربردترین داروی بدون نسخه در جهان محسوب می‌شود اما جالب است بدانید که خوردن روزانه این دارو چه تاثیری روی بدن دارد.

این داروی در دسترس و ارزان قیمت که به صورت قرص معمولی، قرص جویدنی، کپسول یا محلول وجود دارد و همه به نوعی از آن استفاده می‌کنند و آن را در منزل دارند، می تواند عامل ایجاد عارضه هم باشد.

تیلنول زمانی موثر است که مقدار زیادی از آن را استفاده نکنید. یعنی یک فرد جوان در 24 ساعت نباید بیش از 4 گرم از آن را استفاده کند و هر چند ساعت یکبار باید استفاده شود.

برای کودکان این میزان باید 10 تا 15 میلی‌گرم در هر 6 ساعت باشد و همه چیز بستگی به وزن آنها دارد، اما مصرف کودکان باید خیلی کمتر باشد. بنابراین مراقب باشید که در استفاده از این دارو هرگز زیاده‌روی نکنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار