سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛

تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‌های نوین آموزشی

تهران (پانا) - سرپرست معاونت آموزش ابتدایی، شبکه‌سازی قوی و برقراری گفتمان آموزشی را پشتوانه طرح توانمندسازی معلمان دانست.

کد مطلب: ۱۳۲۷۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش‌های نوین آموزشی

معصومه نجفی پازوکی با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره افت سطح سواد کودکان اظهار کرد: طرح جبران و تثبیت یادگیری در تابستان گذشته به منظور جبران این افت اجرا شد و مقرر است فاز دوم آن در سال جاری پس از شناسایی دوباره ی دانش آموزان نیازمند توجه، به مرحله اجرا درآید.

وی افزود: سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی به شکل کیفی توصیفی صورت می‌گیرد و احراز شایستگی های عمومی دانش آموزان از طریق آزمون های مداد کاغذی و دریک فضای استرس زای امتحانی ممکن نیست و لازمه این دریافت، رصد دانش آموزان توسطه معلمان در یک بازه زمانی است.

نجفی تصریح کرد: معلمان ما از مهر تا اواسط آذرماه فرصت خواهند داشت که در طی فرایند تدریس مرحله شناسایی دانش آموزان را طی کرده و آن دسته از دانش آموزان که در هر درس نیازمند توجه بیشتر هستند را شناسایی کنند.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش لزوم ایجاد یک نگاه کلان به مسئله ارتقای سطح سواد و شایستگی های عمومی دانش آموزان را جدی خواند و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در طی 10 سال گذشته، از چهار کلیدواژه سیاستگذاری آموزشی، فضا و تجهیزات، معلم و محتوا، به عنوان ارکانی که می توانند یک نظام آموزشی را مورد حمایت قرار دهند نام برد.

نجفی توجه به معلم که یکی از مهمترین ارکان این اصول چهارگانه است را ضروری دانست و بر توانمندسازی معلم به معنای واقعی تاکید کرد.

وی افزود: معاونت ابتدایی بخش عمده ای از برنامه های خود را متمرکز بر توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت آموزش درنظر گرفته است که طراحی بسته آموزشی ویژه کلاس اولی ها و برنامه توانمندسازی معلمان از آن جمله است.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی بالا بودن شاخص تکرار پایه در اول ابتدایی نسبت به سایر دوره ها را دلیل توجه بیشتر به تغییر رویکرد در فرایند آموزشی این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: در بسته آموزشی طراحی شده که به طور آزمایشی برای 8300 کلاس روستایی در سراسر کشور به صورت هفتگی تهیه و ارسال می‌شود، تمام اجزای مورد نیاز معلم برای تدریس که شامل فیلم، فلش کارت، کتاب داستان، بازی های مرتبط با عنوان درس و... است در نظر گرفته شده و هدف آن تغییر رویکرد معلمان از شیوه سنتی به روش های نوین آموزشی و با در نظرگرفتن ساحت های شش گانه تربیتی است.

نجفی شناخت عوامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان و به کارگیری سیاست های درست و اثربخش در برون‌رفت از این چالش را ضروری دانست و از برگزاری دوره هایی ویژه سرشاخه‌های اصلی معلمان از تمام استان های کشور به عنوان برنامه دیگر معاونت ابتدایی در مسیر توانمندسازی معلمان خبر داد.

وی شبکه سازی قوی و گفتمان سازی آموزشی را پشتوانه این طرح دانست و اذعان کرد: با این کار طی یک دوره سه ساله همه معلمان آموزش های لازم را حداقل در یک درس دریافت خواهند کرد و آماده ارائه طراحی‌های آموزشی خلاقانه خود خواهند بود.

سرپرست آموزش ابتدایی همچنین به طرح یار مهربان و تجهیز کتابخانه کلاسی با کتب منتخب که دربرگیرنده همه ساحت‌های تربیتی است اشاره داشت و به گنجاندن سه زمان 15 تا 20 دقیقه‌ای برای کتابخوانی در همه مدارس ابتدایی تاکید کرد.

نجفی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه شاد ما دیگر شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود و هرگاه بنا به دلیلی شرایط برگزاری کلاس به شکل حضوری مهیا نباشد، حتما این امکان وجود دارد که از طریق اپلیکیشن شاد به شکل مجازی برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار