معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

«‌مخاطب‌محوری» و «مشارکت‌محوری» رویکرد جدید فعالیت‌های پرورشی در مدارس است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی در نشست هم‌اندیشی مدیران و روسا، معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی مناطق پانزده‌گانه آموزشی استان مرکزی و اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش این استان، مخاطب‌محوری و مشارکت‌محوری را رویکرد جدید فعالیت‌های پرورشی در مدارس عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۷۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
«‌مخاطب‌محوری» و «مشارکت‌محوری» رویکرد جدید فعالیت‌های پرورشی در مدارس است

اصغر باقرزاده در حاشیه اختتامیه طرح معرفت۷ در جمع مدیران، روسای و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق آموزشی استان مرکزی در تشریح چالش‌‎های پیش روی معاونت پرورشی در آموزش و پرورش گفت: تشتت آراء، عدم توجه به مخاطب محور بودن برنامه‌‎ها و فعالیت‌‎های این حوزه، تفکیک و جداسازی موضوع تربیت از آموزش و کمبود نیروی انسانی از جمله چالش‎‌های مهم ما در حوزه پرورشی و فرهنگی است.

وی افزود: در بحث تربیت دو معنای متفاوت وجود دارد، عده‎‌ای آن را از بیرون می‌‎دانند و گروهی دیگر معتقدند تربیت امری درونی و حاصل جوشش از درون است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشتت آراء در باب مفهوم تربیت را منجر به تشتت فعالیت‎‌ها، برنامه‎‌ریزی‌‎ها، ارزیابی، سنجش و اثر بخشی فعالیت‎‌ها دانست و اظهار داشت: ما به عنوان متولیان امر تربیت، موظف هستیم شرایط را برای تربیت دانش‌آموزان و جوشش ظرفیت‎‌های درونی آن‎‎ها فراهم کنیم اما بیشتر به عوامل بیرونی تکیه کرده‌‎ایم و همین امر منجر شد که دشمن از موقعیت به وجود آمده استفاده کند و ضمن بسترسازی و ایجاد شرایط، تربیت دانش‌آموزان را دستخوش تغییر کرده و بصیرت آن‎ها را دستکاری کند.

وی ادامه داد: بسیاری از مواردی که ما نسبت به آن‎ها سهل‌انگاری و ساده‌انگاری کردیم منجر به سست شدن اراده نوجوانان و جوانان شد که نتیجه تغییر نگرش و سست شدن اراده به صورت اغتشاشات خیابانی و تغییر ارزش‌‎ها، امروزه جلوه کرده است.

باقرزاده تصریح کرد: خوراک تربیتی دانش‌آموزان ما از بستر بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و کتب خارجی و گروه همسالان فراهم می‎‌شود و این در حالی است که ما انتظار داریم با روش‌‎های مستقیمی چون گفتگو بتوانیم در ذهن و فکر دانش‌آموز امروزی که قدرت تحلیل بسیار بالایی دارد اثر بگذاریم.

وی در توضیح فعالیت‌‎های حوزه پرورشی و فرهنگی نیز گفت: هم‌‎اکنون ۶۴ فعالیت در این حوزه در دست اجرا است که همگی در سطح کلان تنظیم و به سطح مدرسه ابلاغ شده‌‎اند؛ بنابراین دانش‌آموزان در این برنامه فرصت اظهار نظر ندارند و تصور می‎‌کنند نقشی در شکل گیری آن ندارند.

وی افزود: به منظور رفع این چالش در اقدامی نو، تمامی فعالیت‎‌های حوزه پرورشی و فرهنگی در قالب نرم افزار نورینو عرضه خواهد شد و خلاقیت مربی و دانش‌آموز، افزایش سطح مشارکت دانش‌آموزان، مخاطب‌شناسی، مدیریت فرهنگی و تلفیق با برنامه درسی از جمله اصول اصلی ما در تدوین این برنامه‎‌ها است.

باقرزاده ارتقای توانمندی‎‌های مربیان و معاونین پرورشی را از جمله برنامه‎‌های اصلی این حوزه برشمرد و ادامه داد: در همین راستا کارگاه آموزشی مجازی به مدت ۱۶ ساعت تدوین شده است که در این کارگاه مباحث معرفتی و کاربردی نظیر انسان‌شناسی، خداشناسی، معرفت‌شناسی، جهان‌شناسی و نیز روانشناسی تربیتی و ارتقای مهارت‎‌های فردی دانش‌آموزان توسط اساتید برتر کشور ارائه خواهد شد که در خلال آن شرکت‌کنندگان مورد ارزیابی قرار می‎گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار